|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. 01. 2007
Noc v múzeu
Ben Stiller v komerčne megaúspešnom dobrodružstve stráži múzeum, kde všetko v noci ožíva. Bude to 100-minútová švanda ako v traileroch?
Larry Daley (Ben Stiller) je dobráčisko s veľkým srdcom, ale zároveň nešikovný a nosí viac smoly, ako by si vôbec zaslúžil. Teraz ho opäť vykopli z práce, jeho podnájom začína byť na hrane splatiteľnosti a je dosť pravdepodobné, že sa bude musieť presťahovať do Queensu. A to nevyhovuje jeho exmanželke, ktorá mu po rozvode občas požičia ich syna Nickyho (podľa harmonogramu, ktorý určil súd). Situácia je fakt zlá. Aby Larry mohol stretávať svojho syna, zoberie posledný možný džob – stane sa nočným strážnikom v Prírodopisnom múzeu s jedným malým tajomstvom. Každú noc sa po zotmení začnú diať čudné veci – všetko tu ožíva a Larry sa zapotí oveľa viac ako predpokladal...
Noc v múzeu vychádza z jednoduchého námetu – túžili ste aj vy vydať sa v noci do múzea a dúfať, že by ste medzi všetkými exponátmi mohli zažiť živé dobrodružstvo? Nie len také, ktoré by na vás dýchalo iba desaťročiami či storočiami vekov vystavených kúskov. Ale také dynamické, keď všetky veci okolo vás zrazu ožívajú a dýchajú vám na päty. Presné také myšlienky vírili v hlave chorvátskeho ilustrátora Milana Trenca, ktorý sa rozhodol oživiť fádne návštevy v múzeu. A Hollywood už rýchlo naložil na tento námet ťažké desiatky miliónov, zopár trikov a remeselníkov.
Výsledok je akceptovateľný. Trailery boli slušné a sľubovali zábavu. Ale vtesnať dobrodružstvo do 150-sekundového traileru je hračka, no natiahnuť také tempo do 100 minút, to je výzva. Noc v múzeu počas prvých 15 minút stavila iba na civilného Bena Stillera, ktorý kope do auta s nasadenou papučou, márne prosí o prácu či zvolenie u ex-manželky. Je to povinná expozícia vzhľadom na stopercentne rodinný film, v ktorom treba také hodnoty zveľaďovať – bez nich by sa totiž Larry v momente na celý džob nočného strážnika vybodol, no svojho syna už nechce sklamať ani jedenkrát navyše. Rodinná selanka, poviete si. Iste, ale trvá len 15 minút na začiatku a potom už len pár minút do konca.
V momente, keď všetko v múzeu ožije, sa mení film na guláš s množstvom príchutí – scenáristi narvali do filmu rozličné postavy: máme tu Rimanov, Divoký západ, Húnov na čele s Attilom, Theodora Roosevelta, Krištofa Kolumba, hlavu sochy z Veľkonočného ostrova, kostru tyranosaura, zverinec z Afrického pavilóna, nepokojného egyptského faraóna a množstvo iných. Žiaľ, väčšina je zakomponovaná do diania len kvôli epizódnej zaujímavosti. Hľadať logiku v nasadení tých postáv je úplne zbytočné, pretože intencie scenáristov ostávajú zahalené rúškom tajomstva ako počiatočne skrytý dôvod oživovania exponátov. Pritom je to škoda, pretože slabší scenár pozostávajúci z niekoľkých nocí v múzeu a snahy Larryho prísť celej záhade na kĺb mohol byť medzi toľkými postavičkami využitý oveľa výdatnejšie. Napokon sa prederie do filmu aj určitá pointa, ale vystačí iba na niekoľko scén a epizódny charakter vám už z hlavy nevytlčie takmer nič. Preto dvojnásobná škoda, že interakcia medzi jednotlivými pavilónmi nebola vytvorená lepšie – objaví sa snáď len pri Rimanoch a Divokom západe, ktorí si to medzi sebou večne radi rozdajú bez ohľadu na straty či výsledok.
Ale napriek všetkým výčitkám sa jednoducho nenudíte. Iste, scény fackovania Bena Stillera s opičiakom alebo vyškrekovania do reproduktorov potešia skôr mladších divákov. Ale aj pre starších je pripravených pár zaujímavostí – stačí sledovať špecifiká jednotlivých postáv ako napríklad jazyk prezidenta Roosevelta či niekoľko rýdzo filmových vychytávok s exponátmi, ktoré túžia dostať sa von z múzea a porušiť základné pravidlo strážnikov „nič sa nesmie dostať do múzea a ani von“. Napriek zaujímavému námetu sa na konci filmu musí objaviť patričná schematickosť. A film sa až na pár zvratov či gagov nezmohol na nič iné a pôsobí ako ďalší produkt podľa základnej scenáristickej príručky rodinnej dobrodružnej komédie bez väčšej miery obsahových osviežení. To je sčasti škoda, pretože potenciál tu bol veľmi silný.
Réžia obávaného Shawna Levyho je napokon príjemným prekvapením. Levy sa dokáže postarať o slušné remeslo. Každý jeho film obsahuje pár dobrých scén, no zvyšok scenára už nedokáže podporiť snahu režiséra. A vice versa, Levy sa zatiaľ necíti na väčšie dobrodružstvá, a tak berie skôr rôzne komédie nižšej kvality. Ale po úspechu Noci v múzeu si možno polepší, narazí na lepšiu bandu pisálkov a svoj talent prevedie naplno. Napríklad v tomto filme je posledná tretina s výnimkou povinného happy-endu celkom podarená a prináša skutočne veľmi vtipné a pekne zrežírované scény.
Vizuálna stránka je akceptovateľná, ale nie všetky triky sú stopercentné. Fakt, že veľký kus filmu sa odohráva iba v múzeu (hoci niekoľkoposchodovom a na pohľad pomerne rozsiahlom) uberá trikom na cene, t.j. stáli veľa, ale na malom priestore toľko nevyniknú. Až v poslednej tretine sa rozohrá zaujímavejšie dianie. Počas prvých dvoch sa dočkáme slušných paródií na určité akcie a pár vhodne pripravených momentov, ale to je všetko. Škoda, pretože po zhliadnutí filmu si uvedomíte, že približne polovica pôsobila možno sterilnejšie ako mohla.
Čo sa týka audiálnej stránky, čaká na vás jedna pochvala a jedna mierna sťažnosť. Kvitujem, že sa Alan Silvestri dostal po čase k dobrému filmu. Za posledné dva roky (od Polárneho expresu) zmákol iba topornú Divočinu, no pri Noci v múzeu sa dočkáte skutočne pestrého soundtracku, ktorý už pri úvodnej trojminútovke vystrieda viacero motívov podľa ukazovaných exponátov. Aj v 100-minútovej stopáži sa nájde pár pekných kúskov. Je cítiť, že Silvestri má za sebou mnoho dobrodružných filmov a nebojí sa varírovať. Výsledok je v jeho podaní výborný. Horšie je, že do hudby sa bude často miešať český dabing, ktorý ma po Eragonovi rozhodne nenecháva chladným a po vzore slovenských mutácií začína vzbudzovať strach, že ani naši bratia to nemajú s niektorými filmami jednoduché a dokážu originálnemu kúsku ukradnúť nielen 30% hodnotenia, ale aj celú charizmu. Bohužiaľ, najviac schytali kvôli dabingu hlavné postavy, vedľajšie sa ešte dajú zniesť.
Noc v múzeu sa stala posledným megahitom roku 2006 v USA. Pomohlo jej fantastické časové nasadenie, rodinné zameranie i potrebný kúsok dobrodružstva. Na tri víkendy, 200 miliónov dolárov v USA a 350 miliónov na svete za prvý mesiac to stačí. A na škále hodnotenia to vyjde tak na slabých 6/10 ako film pre deti. Dospelí sa možno nevyšplhajú ani na takú hranicu a ostanú na priemernej päťke. A tak to má byť. V rámci žánru ide o jeden-dva body slabšie Jumanji s vlastnými pravidlami hry a odlišným prostredím. Ale návšteva kina nemusí byť v sobotné daždivé popoludnie na škodu...
Night at the Museum (USA, 2006, 108 min.) Réžia: Shawn Levy. Scenár: Ben Garant, Thomas Lennon. Kamera: Guillermo Navarro. Hudba: Alan Silvestri. Hrajú: Ben Stiller, Robin Williams, Owen Wilson
Noc v múzeu vychádza z jednoduchého námetu – túžili ste aj vy vydať sa v noci do múzea a dúfať, že by ste medzi všetkými exponátmi mohli zažiť živé dobrodružstvo? Nie len také, ktoré by na vás dýchalo iba desaťročiami či storočiami vekov vystavených kúskov. Ale také dynamické, keď všetky veci okolo vás zrazu ožívajú a dýchajú vám na päty. Presné také myšlienky vírili v hlave chorvátskeho ilustrátora Milana Trenca, ktorý sa rozhodol oživiť fádne návštevy v múzeu. A Hollywood už rýchlo naložil na tento námet ťažké desiatky miliónov, zopár trikov a remeselníkov.
Výsledok je akceptovateľný. Trailery boli slušné a sľubovali zábavu. Ale vtesnať dobrodružstvo do 150-sekundového traileru je hračka, no natiahnuť také tempo do 100 minút, to je výzva. Noc v múzeu počas prvých 15 minút stavila iba na civilného Bena Stillera, ktorý kope do auta s nasadenou papučou, márne prosí o prácu či zvolenie u ex-manželky. Je to povinná expozícia vzhľadom na stopercentne rodinný film, v ktorom treba také hodnoty zveľaďovať – bez nich by sa totiž Larry v momente na celý džob nočného strážnika vybodol, no svojho syna už nechce sklamať ani jedenkrát navyše. Rodinná selanka, poviete si. Iste, ale trvá len 15 minút na začiatku a potom už len pár minút do konca.
V momente, keď všetko v múzeu ožije, sa mení film na guláš s množstvom príchutí – scenáristi narvali do filmu rozličné postavy: máme tu Rimanov, Divoký západ, Húnov na čele s Attilom, Theodora Roosevelta, Krištofa Kolumba, hlavu sochy z Veľkonočného ostrova, kostru tyranosaura, zverinec z Afrického pavilóna, nepokojného egyptského faraóna a množstvo iných. Žiaľ, väčšina je zakomponovaná do diania len kvôli epizódnej zaujímavosti. Hľadať logiku v nasadení tých postáv je úplne zbytočné, pretože intencie scenáristov ostávajú zahalené rúškom tajomstva ako počiatočne skrytý dôvod oživovania exponátov. Pritom je to škoda, pretože slabší scenár pozostávajúci z niekoľkých nocí v múzeu a snahy Larryho prísť celej záhade na kĺb mohol byť medzi toľkými postavičkami využitý oveľa výdatnejšie. Napokon sa prederie do filmu aj určitá pointa, ale vystačí iba na niekoľko scén a epizódny charakter vám už z hlavy nevytlčie takmer nič. Preto dvojnásobná škoda, že interakcia medzi jednotlivými pavilónmi nebola vytvorená lepšie – objaví sa snáď len pri Rimanoch a Divokom západe, ktorí si to medzi sebou večne radi rozdajú bez ohľadu na straty či výsledok.
Ale napriek všetkým výčitkám sa jednoducho nenudíte. Iste, scény fackovania Bena Stillera s opičiakom alebo vyškrekovania do reproduktorov potešia skôr mladších divákov. Ale aj pre starších je pripravených pár zaujímavostí – stačí sledovať špecifiká jednotlivých postáv ako napríklad jazyk prezidenta Roosevelta či niekoľko rýdzo filmových vychytávok s exponátmi, ktoré túžia dostať sa von z múzea a porušiť základné pravidlo strážnikov „nič sa nesmie dostať do múzea a ani von“. Napriek zaujímavému námetu sa na konci filmu musí objaviť patričná schematickosť. A film sa až na pár zvratov či gagov nezmohol na nič iné a pôsobí ako ďalší produkt podľa základnej scenáristickej príručky rodinnej dobrodružnej komédie bez väčšej miery obsahových osviežení. To je sčasti škoda, pretože potenciál tu bol veľmi silný.
Réžia obávaného Shawna Levyho je napokon príjemným prekvapením. Levy sa dokáže postarať o slušné remeslo. Každý jeho film obsahuje pár dobrých scén, no zvyšok scenára už nedokáže podporiť snahu režiséra. A vice versa, Levy sa zatiaľ necíti na väčšie dobrodružstvá, a tak berie skôr rôzne komédie nižšej kvality. Ale po úspechu Noci v múzeu si možno polepší, narazí na lepšiu bandu pisálkov a svoj talent prevedie naplno. Napríklad v tomto filme je posledná tretina s výnimkou povinného happy-endu celkom podarená a prináša skutočne veľmi vtipné a pekne zrežírované scény.
Vizuálna stránka je akceptovateľná, ale nie všetky triky sú stopercentné. Fakt, že veľký kus filmu sa odohráva iba v múzeu (hoci niekoľkoposchodovom a na pohľad pomerne rozsiahlom) uberá trikom na cene, t.j. stáli veľa, ale na malom priestore toľko nevyniknú. Až v poslednej tretine sa rozohrá zaujímavejšie dianie. Počas prvých dvoch sa dočkáme slušných paródií na určité akcie a pár vhodne pripravených momentov, ale to je všetko. Škoda, pretože po zhliadnutí filmu si uvedomíte, že približne polovica pôsobila možno sterilnejšie ako mohla.
Čo sa týka audiálnej stránky, čaká na vás jedna pochvala a jedna mierna sťažnosť. Kvitujem, že sa Alan Silvestri dostal po čase k dobrému filmu. Za posledné dva roky (od Polárneho expresu) zmákol iba topornú Divočinu, no pri Noci v múzeu sa dočkáte skutočne pestrého soundtracku, ktorý už pri úvodnej trojminútovke vystrieda viacero motívov podľa ukazovaných exponátov. Aj v 100-minútovej stopáži sa nájde pár pekných kúskov. Je cítiť, že Silvestri má za sebou mnoho dobrodružných filmov a nebojí sa varírovať. Výsledok je v jeho podaní výborný. Horšie je, že do hudby sa bude často miešať český dabing, ktorý ma po Eragonovi rozhodne nenecháva chladným a po vzore slovenských mutácií začína vzbudzovať strach, že ani naši bratia to nemajú s niektorými filmami jednoduché a dokážu originálnemu kúsku ukradnúť nielen 30% hodnotenia, ale aj celú charizmu. Bohužiaľ, najviac schytali kvôli dabingu hlavné postavy, vedľajšie sa ešte dajú zniesť.
Noc v múzeu sa stala posledným megahitom roku 2006 v USA. Pomohlo jej fantastické časové nasadenie, rodinné zameranie i potrebný kúsok dobrodružstva. Na tri víkendy, 200 miliónov dolárov v USA a 350 miliónov na svete za prvý mesiac to stačí. A na škále hodnotenia to vyjde tak na slabých 6/10 ako film pre deti. Dospelí sa možno nevyšplhajú ani na takú hranicu a ostanú na priemernej päťke. A tak to má byť. V rámci žánru ide o jeden-dva body slabšie Jumanji s vlastnými pravidlami hry a odlišným prostredím. Ale návšteva kina nemusí byť v sobotné daždivé popoludnie na škodu...
Night at the Museum (USA, 2006, 108 min.) Réžia: Shawn Levy. Scenár: Ben Garant, Thomas Lennon. Kamera: Guillermo Navarro. Hudba: Alan Silvestri. Hrajú: Ben Stiller, Robin Williams, Owen Wilson
Noc v múzeu
Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema