|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. 10. 2011
Nákaza
Kašeľ, teplota, bolesť hlavy...smrť. S nástupom chrípkovej sezóny filmový divák dostáva ťažkú injekciu hypochondrie v novom filme Stevena Soderbergha, Nákaza. Naopak od módnych zombie infekcií fiktívna choroba MEV-1 zdieľa príznaky s obyčajným nachladnutím. Až na to, že končí krvácaním do mozgu. Mnohí si spomenú na prasacie, vtáčie alebo uhorkové hystérie. Z mimoriadne dehumanizovanej a vzdialenej perspektívy ich Nákaza v istom zmysle adaptuje, ale takisto špekuluje o ich možných následkoch. Počas karantény vo vnútri kina sa teda vyvarujte symptómov paranoje a depresie.
Beth sa vracia domov z pracovnej cesty v Hong Kongu chorá. Na druhý deň odpadáva a jej manžel, Mitch ju odvezie do nemocnice. Okrem nej ochoreli aj viacerí návštevníci kasína, s ktorými mala Beth kontakt. Všetko nasvedčuje tomu, že matka príroda vytvorila nový vírus s ambíciou vykynožiť aspoň percento ľudskej populácie, ako sa to podarilo jeho kamarátke Španielskej chrípke na začiatku 20.storočia. Epidémia sa desivo rozšíri na všetky kontinenty a vedci zúfalo hľadajú sérium k jeho vyliečeniu. Nakoľko však nákazu rozšíri narastajúci sociálny chaos a pretechnizovaná doba? Kto každý sa z nej bude pokúšať profitovať? Film nemá ústrednú postavu, predstavuje najmenej šesť vzájomne prepojených príbehov s hviezdnym obsadením, ktoré vykresľujú zhoršujúcu sa situáciu. Iba jeden z nich sa venuje citovému napätiu medzi otcom a dcérou, zvyšné sledujú ľudí na vyšších sociálnych rebríčkoch, vedcov, lekárov, profesorov. Charaktery sa tak pohybujú na širokom spektre od altruistických, rodinných typov (Matt Damon, Laurence Fishburn), cez osamelé, idealistické (Kate Winslet, Marion Cotillard), až po odpudivo manipulatívne (Jude Law). Práve jeho postava bloggera Krumwieda naznačuje hrozbu väčšej nákazy než vírusu vírusu, a to dezinformácie. Správa tvorcov je jasná: Internet nám vštepil nedôveru v inštitúcie, predstavil konšpiračné teórie, pochybné diskusné fóra a subjektívne povýšil na všeobecné. Moralizovanie sa dostaví zriedka, najpodozrivejšia je škaredá smrť postavy, ktorá zhrešila smilstvom.
Scenárista Scott Z. Burns uzavrel hrdinov do siete egoizmu, stretu záujmov, mediálneho cirkusu a prekvapivých zvratov, ktoré ich vedú von alebo hlbšie do bludných kruhov spoločnosti. Nečakajte apokalyptické vízie rozobraných miest, akurát vyľudnené ulice, osamelé pohľady do okien a zasnežené novembrové scenérie. Nákaza nie je dráma, úmrtia vo filme nesprevádzajú heroické monológy, uslzené pohreby, dokonca ani dramatické posledné slová. Emócie sú potlačené na minimum, čo podfarbuje skvelá ambientno-elektronická hudba od Cliffa Martineza (ten nedávno žiaril aj soundtrackom k Drive). Soderbergh na filme spolupracoval s vedcami a zástupcami CDC (Centrum pre kontrolu chorôb), to mu umožnilo vytvoriť jedinečne objektívnu optiku na danú tematiku. Medzi svoje inšpirácie zaraďuje aj následky 11. septembra, či hurikánu Katrina. Aj teraz dokazuje svoju všestrannosť, keďže pri svojej bohatej filmografii plnej idealistov (Erin Brockovich, Che, Traffic) udržal pokope film (nasleduje spoiler!), kde jedna z hlavných hviezd umrie v prvých piatich minútach stopáže.
Upozorňujem pred očakávaniami napínavého, akčného pátranie po objavení lieku, pretože film je autentická, chladná štúdia o účinkoch rozpadu spoločnosti. Je skôr reportážou fabulovanej udalosti, než kokrétnym filmovým žánrom. Finále ho uzavrie do cyklu, ale najpálčivejšie otázky nám necháva až na cestu domov. Nákaza nie je oddychová komercia, ale mrazivo realistická fikcia s hviezdnym obsadením. Práve minimum populárnych prostriedkov ju robí výnimočnou oproti konkurencii."Stále hľadám svet, ktorý som vo filme ešte nemal možnosť objaviť," povedal režisér v rozhovore počas Comic Conu, ale univerzum z jeho Nákazy nepatrí medzi tie, do ktorých by som sa chcel vrátiť.Contagion (USA, 2011, 106 min.)Réžia: Steven Soderbergh. Scenár: Scott Z. Burns. Kamera: Steven Soderbergh. Strih: Stephen Mirrione. Hudba: Cliff Martinez. Hrajú: Marion Cotillard, Matt Damon, Laurence Fishburne, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Bryan Cranston, Jennifer Ehle, Sanaa Lathan, Jude Law
Beth sa vracia domov z pracovnej cesty v Hong Kongu chorá. Na druhý deň odpadáva a jej manžel, Mitch ju odvezie do nemocnice. Okrem nej ochoreli aj viacerí návštevníci kasína, s ktorými mala Beth kontakt. Všetko nasvedčuje tomu, že matka príroda vytvorila nový vírus s ambíciou vykynožiť aspoň percento ľudskej populácie, ako sa to podarilo jeho kamarátke Španielskej chrípke na začiatku 20.storočia. Epidémia sa desivo rozšíri na všetky kontinenty a vedci zúfalo hľadajú sérium k jeho vyliečeniu. Nakoľko však nákazu rozšíri narastajúci sociálny chaos a pretechnizovaná doba? Kto každý sa z nej bude pokúšať profitovať? Film nemá ústrednú postavu, predstavuje najmenej šesť vzájomne prepojených príbehov s hviezdnym obsadením, ktoré vykresľujú zhoršujúcu sa situáciu. Iba jeden z nich sa venuje citovému napätiu medzi otcom a dcérou, zvyšné sledujú ľudí na vyšších sociálnych rebríčkoch, vedcov, lekárov, profesorov. Charaktery sa tak pohybujú na širokom spektre od altruistických, rodinných typov (Matt Damon, Laurence Fishburn), cez osamelé, idealistické (Kate Winslet, Marion Cotillard), až po odpudivo manipulatívne (Jude Law). Práve jeho postava bloggera Krumwieda naznačuje hrozbu väčšej nákazy než vírusu vírusu, a to dezinformácie. Správa tvorcov je jasná: Internet nám vštepil nedôveru v inštitúcie, predstavil konšpiračné teórie, pochybné diskusné fóra a subjektívne povýšil na všeobecné. Moralizovanie sa dostaví zriedka, najpodozrivejšia je škaredá smrť postavy, ktorá zhrešila smilstvom.
Scenárista Scott Z. Burns uzavrel hrdinov do siete egoizmu, stretu záujmov, mediálneho cirkusu a prekvapivých zvratov, ktoré ich vedú von alebo hlbšie do bludných kruhov spoločnosti. Nečakajte apokalyptické vízie rozobraných miest, akurát vyľudnené ulice, osamelé pohľady do okien a zasnežené novembrové scenérie. Nákaza nie je dráma, úmrtia vo filme nesprevádzajú heroické monológy, uslzené pohreby, dokonca ani dramatické posledné slová. Emócie sú potlačené na minimum, čo podfarbuje skvelá ambientno-elektronická hudba od Cliffa Martineza (ten nedávno žiaril aj soundtrackom k Drive). Soderbergh na filme spolupracoval s vedcami a zástupcami CDC (Centrum pre kontrolu chorôb), to mu umožnilo vytvoriť jedinečne objektívnu optiku na danú tematiku. Medzi svoje inšpirácie zaraďuje aj následky 11. septembra, či hurikánu Katrina. Aj teraz dokazuje svoju všestrannosť, keďže pri svojej bohatej filmografii plnej idealistov (Erin Brockovich, Che, Traffic) udržal pokope film (nasleduje spoiler!), kde jedna z hlavných hviezd umrie v prvých piatich minútach stopáže.
Upozorňujem pred očakávaniami napínavého, akčného pátranie po objavení lieku, pretože film je autentická, chladná štúdia o účinkoch rozpadu spoločnosti. Je skôr reportážou fabulovanej udalosti, než kokrétnym filmovým žánrom. Finále ho uzavrie do cyklu, ale najpálčivejšie otázky nám necháva až na cestu domov. Nákaza nie je oddychová komercia, ale mrazivo realistická fikcia s hviezdnym obsadením. Práve minimum populárnych prostriedkov ju robí výnimočnou oproti konkurencii."Stále hľadám svet, ktorý som vo filme ešte nemal možnosť objaviť," povedal režisér v rozhovore počas Comic Conu, ale univerzum z jeho Nákazy nepatrí medzi tie, do ktorých by som sa chcel vrátiť.Contagion (USA, 2011, 106 min.)Réžia: Steven Soderbergh. Scenár: Scott Z. Burns. Kamera: Steven Soderbergh. Strih: Stephen Mirrione. Hudba: Cliff Martinez. Hrajú: Marion Cotillard, Matt Damon, Laurence Fishburne, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Bryan Cranston, Jennifer Ehle, Sanaa Lathan, Jude Law
Nákaza
Autor: Marek Hudec
Zdroj: Kinema