![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

12. 10. 2006
Na konci s dychom - Projekt 100

Okrem Cahiers du cinéma zohrala v tomto období ešte jedna inštitúcia dôležitú úlohu: bola to Cinémathèque française, francúzska filmotéka, kde spomínaní mladí autori trávili množstvo času pozeraním najrôznejších filmov. Medzi nimi bol, samozrejme, aj Godard, ktorý sa k tomuto období v jednom z rozhovorov vyjadril takto: "Psát znamenalo dělat filmy. Tato naše jedinečnost nebyla později už nikdy objevena." (1) Úzka spojitosť medzi tromi aktivitami – sledovaním, kritickým hodnotením a nakrúcaním filmov – je jedným zo základných pilierov tvorby týchto autorov, Jeana-Luca Godarda nevynímajúc.
Hovorí sa, že francúzska nová vlna (aké dostali títo spriaznení, aj keď rôznorodí autori neskôr označenie) je prvou generáciou režisérov, ktorí prehodnocujú dejiny kinematografie. Dlhé hodiny strávené v Cinematéke im umožnili dejiny si naštudovať, písanie pre Cahiers ich zasa spracovávať a činiť ich odkaz aktuálny. A presne medzi týmito dvomi pólmi sa nachádza Godardovo Na konci s dychom: je ich provokatívnym a inšpiratívnym zjednotením, dodnes vyvolávajúcim rad diskusií a slúžiacim ako študijný materiál na filmových školách.
Pripomeňme si tiež, že autorom scenára ku Godardovmu prvopočinu bol Francois Truffaut, ktorý mal svoj celovečerný debut už za sebou. (2) Na konci s dychom ponúka jednoduchý príbeh, údajne založený na novinovej správe. Michel Poiccard (Jean-Paul Belmondo) zabíja na začiatku filmu policajta a uteká pred zákonom. Celá kostra filmu je následne tvorená jeho stretnutiami s rôznymi ľuďmi, policajtmi, zločincami a femme fatale. Godard sa v rozhovoroch vyjadril, že vo filme jednoducho nechal tie zábery, ktoré sa mu páčili. Ak odhliadneme od takto relatívne náhodne vytvoreného diela, čo ponúka Na konci s dychom? Čím je dodnes zaujímavé?
Jedným z najdôležitejších momentov je narušenie klasickej dramaturgie. Hoci je príbeh relatívne uzavretý a konzistentný, jeho podanie odkazuje k veľmi voľnej dramaturgii. Niektoré zábery, ba celé scény sa bytostne neviažu s Poiccardovým prípadom. Slúžia na navodenie atmosféry. Na konci s dychom sa totiž predovšetkým sústreďuje na charakter Poiccarda, snaží sa predostrieť divákovi jeho nálady, pocity, hoci je to antihrdina (ďalší nepochybne dôležitý motív). Nejde teda o prísny dramatický oblúk, ale skôr o sled scén, v ktorých sledujeme Poiccarda a jeho akcie. Z tohto všetkého pramení komplikované, ak nie dokonca nemožné žánrové zaradenie. James Monaco konštatuje na margo filmu: „U konce s dechem patří k filmům noir, ale je situován do prosluněného letního města,. PŘesněji řečeno, je filmem o filmu noir. Snaží se nám sdělit něco o tomto žánru tím, že převrací jeho pravidla. Film se nesostředí na zápas mezi pronásledovatelem a pronásledovaným, ale na obraz této situace.“ (3)
Z týchto pozícií Godard vychádzal aj neskôr, hoci iným spôsobom. Vo svojich nasledujúcich dielach (často oveľa menej komunikatívnejších vo vzťahu k divákovi, než Na konci s dychom) sa zaujímal o filmové žánre, pracoval s nimi, pretváral ich, narúšal ich hranice a vytváral tak pozoruhodné tvary svojich diel. Toto je len jeden z dôležitých motívov Godardovej tvorby a aj jeho celovečerného debutu. Dá sa povedať, že v období francúzskej novej vlny sa vo filmovom umení láme éra moderny a otvára sa cesta pre príchod postmoderny. A Jean-Luc Godard bol pri tom v roku 1959 a neskôr, a pomáhal túto cestu vytvárať (a sám po nej robil prvé, no nie nesmelé kroky). Kinematografia z tohto obrovského tvorivého výboja získala mnoho podnetov, s ktorými pracuje dodnes. A Godard išiel ďalej svojou vlastnou cestou a ide ňou dodnes. Tak, ako Michel Poiccard, hľadá si svoje miesto, skúma svoje možnosti a cesty. A pritom ponúka divákom pozoruhodné zážitky a skúsenosti v podobe svojich mnohých diel.
À bout de soufle (Francúzsko, 1959, 87 min.) Réžia: Jean-Luc Godard. Scenár: Jean-Luc Godard, François Truffaut. Kamera: Raoul Coutard. Hudba: Martial Solal. Hrajú: Jean-Paul Belmondo, Jean Seberg, Daniel Boulanger Jean-Pierre Melville.
(1) Umění vycházející ze života. Rozhovor Alaina Begaly s Jeanem-Lucem Godardem. IN: Jean-Luc Godard. Texty a rozhovory. Jihlava, 2005, s. 21 (2) Truffautov film Nikto ma nemá rád (1959) bol úspešný aj na Medzinárodnom filmovom festivale v Cannes. Nikto ma nemá rád začal v rámci Truffautovej tvorby pentalógiu filmov, nakrúcaných počas vyše dvadsiatich rokov a rozprávajúcich o „citovej výchove“ mladíka Antoina Doinela, o jeho prerode z rebelujúceho chlapca na muža. Vo všetkých filmoch stvárnil hlavnú postavu Jean-Pierre Léaud, ktorý „rástol s postavou“. (3) MONACO, James: Nová vlna. Praha, Filmová a televizní fakulta AMU, s. 127.
Na konci s dychom - Projekt 100
Autor: Michal Michalovič
Zdroj: Kinema