![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

02. 03. 2006
Môj miláčik ráže 6,65

V uzavretej komunite sa každý člen špecializuje na rozdielnu techniku streľby (tradičný model prebratý z westernu, kde medzi skupinou postáv nájdeme vrhača nožov, špecialistu na tasenie koltov alebo profesionála v strieľaní na diaľku). Ich spoločná vášeň však neznamená iba prijímať výhody súvisiace s možným použitím perkusného revolvera alebo historickej pištole, teda pocit prevahy a istoty, ale aj vnímanie zbrane ako niečoho živého. Zbraň sa tu stáva fetišom s pamäťou a potrebami, ktoré sú podmienkou dokonalej súhry mechanizmu a organizmu.
Môj miláčik ráže 6,65 možno vnímať z jedného pohľadu ako film tematicky príbuzný Trierovej americkej trilógii. Ale nielen tematicky. Samozrejme, Vinterberg nevyužíva divadelnú štylizáciu ako Trier vo filmoch Dogville a Manderlay, no predsa tu nájdeme spoločné znaky: príbehom nás opäť sprevádza rozprávač, tentoraz hlavná postava, rovnako sa zoznámime s úzkou skupinou obyvateľov žijúcich v zapadnutom mestečku, z ktorého, obrazne povedané, niet úniku, a napokon aj tu sa zjaví načrtnutý plán hlavného námestia, tak veľmi podobný strohým kulisám z Dogvillu. Preto je hádam vhodnejšie v tomto prípade pripisovať film skôr scenáristovi ako režisérovi.
Vývoj príbehu je vcelku jednoduchý. Prerod outsidera na sebavedomého hrdinu sa deje na základe usilovného štúdia techniky a postupného zasväcovania do jej tajomstiev. Spomeňme si na taký „skvost“ ako Karate kid, kde sa postava vzdeláva v určitej oblasti (v karate). No rozdiel spočíva v tom, že pokiaľ sa tento mládenec chce „iba“ vytiahnuť pred dievčaťom alebo pomstiť sa záporákovi, vo filme Môj miláčik ráže 6,65 ide o problém existenčný. Hrdinovia nachádzajú vo svojom spolku skutočné hodnoty: pocit, že niekam patria a že sú v niečom naozaj výnimoční.
Dochádza však ku zdanlivému paradoxu, keď partia Dandies (nedá mi nespomenúť analógiu s Mechanickým pomarančom, s tým rozdielom, že pokiaľ Kubrickove postavy povyšujú násilie na happening s estetickým rozmerom a konajú bez pocitu viny, v tomto prípade sú členovia spolku obmedzovaní vlastným etickým kódexom) smeruje k očakávanému veľkému finále - ku konfliktu s predstaviteľmi zákona pre banálny dôvod, ktorý vyznieva len ako zámienka ku skúške odvahy a schopností nadobudnutých usilovným tréningom a štúdiom balistiky. Tým nechcem tvrdiť, že scenár nie je v tomto smere dotiahnutý. Ide skôr o Trierovu záľubu vystavovať svoje postavy hraničnej situácii, z ktorej niet návratu a pri ktorej padne voľba takmer vždy na tú „horšiu“ možnosť končiacu často s fatálnymi následkami. A ako som už spomenul vyššie, je pochopiteľné, že návrat hrdinov do starých koľají bezvýznamnosti, neprichádza do úvahy.
Napokon, ak pristúpime na hru autorov, tak vlastnenie zbrane neodvratne smeruje k jej použitiu na najzákladnejší účel, pre ktorý bola pôvodne vyrobená. Človek len podľahol inštinktu, ktorý v ňom drieme ešte z čias prehistórie. Preto možno film vnímať ako kritiku amerického militarizmu alebo reakciu na fenomén študentských masakrov na školách, o čo však autorom, podľa ich vlastných slov, nešlo. A ak by sme pátrali ešte ďalej, model komunity s vlastnými pravidlami nás môže zaviesť k členom manifestu Dogma 95 a ich deklarovanému vyčleneniu sa z mainstreamu (kamera ako zbraň).
A ako najlepšie nakrútiť film o láske k zbraniam, ak nie podľa žánrovej schémy westernu? Tak si Trier, spolu so svojim sekundantom Vinterbergom, môže opäť vyryť na rukoväť svojho Deringeru ďalšiu ryhu, keď po úspešnom love na melodrámu, na muzikál a dokonca aj na film noir zdolal tentoraz jeden z najtypickejších amerických žánrov. Je pozoruhodné ako môže spojiť Trierov a Vinterbergov počin tie najlepšie Hollywoodske praktiky s európskym nadhľadom.
Môj miláčik ráže 6.65 je „príjemný“, ľahko zábavný a hlavne skvele nakrútený film. Diváka, ktorý Trierove resp. Vinterbergove filmy nemusí alebo ich vôbec nepozná, presvedčí, že označenie európsky film nie je vždy synonymom nezáživného a nudného zážitku. Naopak, pre znalcov Trierovej tvorby môže byť zaujímavé, ako sa tento filmár po toľkých rokoch nestal otrokom svojho štýlu a vždy dokáže nečakane prekvapiť.
Dear Wendy (Dánsko/Nemecko/Francúzsko/Veľká Británia, 2005, 101 min.) Réžia: Thomas Vinterberg. Scenár: Lars von Trier. Kamera: Anthony Dod Mantle. Hudba: Benjamin Wallfisch. Hrajú: Jamie Bell, Bill Pullman, Michael Angarano, Danso Gordon, Novella Nelson, Chris Owen, Alison Pill, Marc Weber
Môj miláčik ráže 6,65
Autor: Marek Švajdlenka
Zdroj: Kinema