Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
17. 07. 2013

Miznúce vlny

Miznúce vlnyNajlepší európsky fantastický film roku 2012 - toto označenie získal film Miznúce vlny, ktorý do našich kín toto leto priniesla Asociácia slovenských filmových klubov.Vznikol v koprodukcii Litvy, Francúzska a Belgicka a je dielom rodáčky z Litvy Kristiny Buožyté (1982). Absolventka Litovskej hudobnej a dramatickej akadémie zaujala už krátkymi filmami, ale najmä svojím absolventským celovečerným titulom Zberateľka (2008). Mimoriadnu pozornosť kritiky i publika však vzbudila, a niekoľko medzinárodných ocenení získala, až opusom Miznúce vlny. V niektorých krajinách ho uvádzajú pod titulom Aurora – čo je meno hlavnej hrdinky. V súčasnosti pripravuje filmovú adaptáciu románu Glamour.Protagonista Miznúcich vĺn - mladý informatik Lukas (Marius Jampolskis) sa v rámci kontroverzného medzinárodného vedeckého experimentu – pokúša vstúpiť do mysle Aurory (Jurga Jutaité), ktorá je v kóme. Má byť akýmsi pozorovateľom a po každom „spojení“ podrobne referovať, čo videl, pretože vedci zaznamenávajú iba elektromagnetické vlny mozgu, ale netušia, čo sa za nimi skrýva. Lenže Lukas im zatajuje, že v Aurorinej mysli sa stal jej milencom a zaplietol sa do osídiel vášne. Neuvedomuje si, že sa Aurora stala jeho drogou, poznačila jeho psychiku a narušila jeho reálne jestvovanie a vzťahy. Chce tajne zomierajúcej žene vrátiť vedomie i život a len-len, že nepríde o vlastný...

KINEMAVIDEO1879.Je to pôsobivo vyrozprávaný príbeh o rozpade vzťahov a možno aj osobnosti. Režisérka a scenáristka Kristina Buožyté v spolupráci so scenáristom Brunom Samperom vytvorili scenár, v ktorom síce neskrývajú svoju inšpiráciu svetovými majstrami tohto žánru (hoci aj S.Kubrickom), ale pokúšajú sa o vlastný pohľad na vec. Navyše ponechávajú dostatočný priestor pre náznak tajomstva i toho, aby si divák niektoré dejové línie domýšľal. Napríklad v úvode pri tmavom obraze nevidíme, iba počujeme akoby úryvok z tlačovej konferencie, kde sa vedúci projektu vyhne odpovedi na otázku etiky a rizika experimentu. Následne sledujeme vizuálny záznam aktivity mozgu. A potom si zrazu uvedomujeme isté napätie medzi samotnými experimentátormi v laboratóriu( cítia zodpovednosť, alebo iba túžia po úspechu za každú cenu?) ale i v súkromí Lukasa a jeho dlhoročnej partnerky Liny ( Martina Jablonskyte), ktorá možno žiarli na jeho prácu a je zaskočená tým, že sa s ňou pomaly prestáva rozprávať.

Vedľajšie postavy sú len akoby nahodené skice: či je to Lukasov priateľ –vysokoškolský pedagóg s rozpadnutou rodinou, lekár pochybujúci o správnosti projektu, členovia výskumného teamu. Psychologicky najprepracovanejšia je zákonite postava Lukasa(Marius Jampolskis), nárast jeho agesivity (sprvu k partnerke Linde, neskôr náhodnej prostitútke, až k vražednému útoku na muža v Aurorinom dome), ale aj tajnostkárstva, narkomanskej posadnutosti, porušovanie pravidiel výskumníka a neschopnosti rozlíšiť fikciu a realitu.Niektoré čiastočky do skladačky príbehu Aurory i Lukasa sa dozvedáme vlastne až v závere filmu, v zaujímavo ladenom dialógu spomienok oboch protagonistov.Zaujímavá je vizuálna stránka filmu, pod ktorú sa podpísali kameraman Feliksas Abrukauskas a strihačka Suzanne Fenn. Na jednej strane bielo-čierny svet výskumného pracoviska s modravými obrazovkami počítačov a obrazcami nervových dráh a elektromagnetických vĺn a na druhej strane paleta farieb pri zobrazovaní fikcie – scén, ktoré sa odohrávajú v mysli hrdinov. Sprvu ich vnímame akoby z dna mora až na hladinu, akoby rozmazané a zahmlené kontúry a siluety, neskôr ostro zreteľné. Sivá farba prechádza do modrastej, medovo hnedej až rozžiareno slnečnej v dome, kde sa kormidla ujme erotické spoznávanie muža a ženy. Ale potom, podobne ako Lukas, sa divák musí sám rozhodovať, čo je predstava, čo spomienka, čo realita.

A to všetko dopĺňa hudba Petra von Poehla, v ktorej počujeme šum prístrojov i ľudský dych a tep srdca. O filme Miznúce vlny sa píše ako o  erotickej sci-fi romanci. Erotických vízií, včítane niečoho ako „gruppensex“ je vo filme dosť. Ale viac ho možno vnímať ako akúsi metaforu o láske a túžbe po spojení, navyše v dobe, keď si namýšľame, že dokážeme našou technológiou odpovedať na otázky záhad ľudského tela i duše. Možno v hĺbavejších povahách aj pazúrikom uviazne otázka, či má človek vôbec právo takto experimentovať s ľudskými bytosťami a či niekedy pochopíme záhadu mozgu, myslenia, fantázie a vôbec duševného života. V každom prípade sú Miznúce vlny zaujímavý film, ktorý azda osloví nielen priaznivcov sci fi.Vanishing Waves - Aurora (Litva, Francúzsko, Belgicko -2012, 124 min.)Réžia: Kristina Buožyté. Scenár: Kristina Buožyté a Bruno Samper. Kamera: Feliksas. Hudba: Peter von Poehl. Hrajú: Marius Jampolskis, Jurga Jutaité, Brice Fournier, Sharunas Bartas, Fréderic Andrau, Rasmante Burzaite, Martina Jablonskyte, Arnoldas Eisimantas

Miznúce vlny

Autor: Elena Ťapajová
Zdroj: Kinema