|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. 07. 2013
Miznúce vlny
Najlepší európsky fantastický film roku 2012 - toto označenie získal film Miznúce vlny, ktorý do našich kín toto leto priniesla Asociácia slovenských filmových klubov.Vznikol v koprodukcii Litvy, Francúzska a Belgicka a je dielom rodáčky z Litvy Kristiny Buožyté (1982). Absolventka Litovskej hudobnej a dramatickej akadémie zaujala už krátkymi filmami, ale najmä svojím absolventským celovečerným titulom Zberateľka (2008). Mimoriadnu pozornosť kritiky i publika však vzbudila, a niekoľko medzinárodných ocenení získala, až opusom Miznúce vlny. V niektorých krajinách ho uvádzajú pod titulom Aurora – čo je meno hlavnej hrdinky. V súčasnosti pripravuje filmovú adaptáciu románu Glamour.Protagonista Miznúcich vĺn - mladý informatik Lukas (Marius Jampolskis) sa v rámci kontroverzného medzinárodného vedeckého experimentu – pokúša vstúpiť do mysle Aurory (Jurga Jutaité), ktorá je v kóme. Má byť akýmsi pozorovateľom a po každom „spojení“ podrobne referovať, čo videl, pretože vedci zaznamenávajú iba elektromagnetické vlny mozgu, ale netušia, čo sa za nimi skrýva. Lenže Lukas im zatajuje, že v Aurorinej mysli sa stal jej milencom a zaplietol sa do osídiel vášne. Neuvedomuje si, že sa Aurora stala jeho drogou, poznačila jeho psychiku a narušila jeho reálne jestvovanie a vzťahy. Chce tajne zomierajúcej žene vrátiť vedomie i život a len-len, že nepríde o vlastný...
KINEMAVIDEO1879.Je to pôsobivo vyrozprávaný príbeh o rozpade vzťahov a možno aj osobnosti. Režisérka a scenáristka Kristina Buožyté v spolupráci so scenáristom Brunom Samperom vytvorili scenár, v ktorom síce neskrývajú svoju inšpiráciu svetovými majstrami tohto žánru (hoci aj S.Kubrickom), ale pokúšajú sa o vlastný pohľad na vec. Navyše ponechávajú dostatočný priestor pre náznak tajomstva i toho, aby si divák niektoré dejové línie domýšľal. Napríklad v úvode pri tmavom obraze nevidíme, iba počujeme akoby úryvok z tlačovej konferencie, kde sa vedúci projektu vyhne odpovedi na otázku etiky a rizika experimentu. Následne sledujeme vizuálny záznam aktivity mozgu. A potom si zrazu uvedomujeme isté napätie medzi samotnými experimentátormi v laboratóriu( cítia zodpovednosť, alebo iba túžia po úspechu za každú cenu?) ale i v súkromí Lukasa a jeho dlhoročnej partnerky Liny ( Martina Jablonskyte), ktorá možno žiarli na jeho prácu a je zaskočená tým, že sa s ňou pomaly prestáva rozprávať.
Vedľajšie postavy sú len akoby nahodené skice: či je to Lukasov priateľ –vysokoškolský pedagóg s rozpadnutou rodinou, lekár pochybujúci o správnosti projektu, členovia výskumného teamu. Psychologicky najprepracovanejšia je zákonite postava Lukasa(Marius Jampolskis), nárast jeho agesivity (sprvu k partnerke Linde, neskôr náhodnej prostitútke, až k vražednému útoku na muža v Aurorinom dome), ale aj tajnostkárstva, narkomanskej posadnutosti, porušovanie pravidiel výskumníka a neschopnosti rozlíšiť fikciu a realitu.Niektoré čiastočky do skladačky príbehu Aurory i Lukasa sa dozvedáme vlastne až v závere filmu, v zaujímavo ladenom dialógu spomienok oboch protagonistov.Zaujímavá je vizuálna stránka filmu, pod ktorú sa podpísali kameraman Feliksas Abrukauskas a strihačka Suzanne Fenn. Na jednej strane bielo-čierny svet výskumného pracoviska s modravými obrazovkami počítačov a obrazcami nervových dráh a elektromagnetických vĺn a na druhej strane paleta farieb pri zobrazovaní fikcie – scén, ktoré sa odohrávajú v mysli hrdinov. Sprvu ich vnímame akoby z dna mora až na hladinu, akoby rozmazané a zahmlené kontúry a siluety, neskôr ostro zreteľné. Sivá farba prechádza do modrastej, medovo hnedej až rozžiareno slnečnej v dome, kde sa kormidla ujme erotické spoznávanie muža a ženy. Ale potom, podobne ako Lukas, sa divák musí sám rozhodovať, čo je predstava, čo spomienka, čo realita.
A to všetko dopĺňa hudba Petra von Poehla, v ktorej počujeme šum prístrojov i ľudský dych a tep srdca. O filme Miznúce vlny sa píše ako o erotickej sci-fi romanci. Erotických vízií, včítane niečoho ako „gruppensex“ je vo filme dosť. Ale viac ho možno vnímať ako akúsi metaforu o láske a túžbe po spojení, navyše v dobe, keď si namýšľame, že dokážeme našou technológiou odpovedať na otázky záhad ľudského tela i duše. Možno v hĺbavejších povahách aj pazúrikom uviazne otázka, či má človek vôbec právo takto experimentovať s ľudskými bytosťami a či niekedy pochopíme záhadu mozgu, myslenia, fantázie a vôbec duševného života. V každom prípade sú Miznúce vlny zaujímavý film, ktorý azda osloví nielen priaznivcov sci fi.Vanishing Waves - Aurora (Litva, Francúzsko, Belgicko -2012, 124 min.)Réžia: Kristina Buožyté. Scenár: Kristina Buožyté a Bruno Samper. Kamera: Feliksas. Hudba: Peter von Poehl. Hrajú: Marius Jampolskis, Jurga Jutaité, Brice Fournier, Sharunas Bartas, Fréderic Andrau, Rasmante Burzaite, Martina Jablonskyte, Arnoldas Eisimantas
Vedľajšie postavy sú len akoby nahodené skice: či je to Lukasov priateľ –vysokoškolský pedagóg s rozpadnutou rodinou, lekár pochybujúci o správnosti projektu, členovia výskumného teamu. Psychologicky najprepracovanejšia je zákonite postava Lukasa(Marius Jampolskis), nárast jeho agesivity (sprvu k partnerke Linde, neskôr náhodnej prostitútke, až k vražednému útoku na muža v Aurorinom dome), ale aj tajnostkárstva, narkomanskej posadnutosti, porušovanie pravidiel výskumníka a neschopnosti rozlíšiť fikciu a realitu.Niektoré čiastočky do skladačky príbehu Aurory i Lukasa sa dozvedáme vlastne až v závere filmu, v zaujímavo ladenom dialógu spomienok oboch protagonistov.Zaujímavá je vizuálna stránka filmu, pod ktorú sa podpísali kameraman Feliksas Abrukauskas a strihačka Suzanne Fenn. Na jednej strane bielo-čierny svet výskumného pracoviska s modravými obrazovkami počítačov a obrazcami nervových dráh a elektromagnetických vĺn a na druhej strane paleta farieb pri zobrazovaní fikcie – scén, ktoré sa odohrávajú v mysli hrdinov. Sprvu ich vnímame akoby z dna mora až na hladinu, akoby rozmazané a zahmlené kontúry a siluety, neskôr ostro zreteľné. Sivá farba prechádza do modrastej, medovo hnedej až rozžiareno slnečnej v dome, kde sa kormidla ujme erotické spoznávanie muža a ženy. Ale potom, podobne ako Lukas, sa divák musí sám rozhodovať, čo je predstava, čo spomienka, čo realita.
A to všetko dopĺňa hudba Petra von Poehla, v ktorej počujeme šum prístrojov i ľudský dych a tep srdca. O filme Miznúce vlny sa píše ako o erotickej sci-fi romanci. Erotických vízií, včítane niečoho ako „gruppensex“ je vo filme dosť. Ale viac ho možno vnímať ako akúsi metaforu o láske a túžbe po spojení, navyše v dobe, keď si namýšľame, že dokážeme našou technológiou odpovedať na otázky záhad ľudského tela i duše. Možno v hĺbavejších povahách aj pazúrikom uviazne otázka, či má človek vôbec právo takto experimentovať s ľudskými bytosťami a či niekedy pochopíme záhadu mozgu, myslenia, fantázie a vôbec duševného života. V každom prípade sú Miznúce vlny zaujímavý film, ktorý azda osloví nielen priaznivcov sci fi.Vanishing Waves - Aurora (Litva, Francúzsko, Belgicko -2012, 124 min.)Réžia: Kristina Buožyté. Scenár: Kristina Buožyté a Bruno Samper. Kamera: Feliksas. Hudba: Peter von Poehl. Hrajú: Marius Jampolskis, Jurga Jutaité, Brice Fournier, Sharunas Bartas, Fréderic Andrau, Rasmante Burzaite, Martina Jablonskyte, Arnoldas Eisimantas
Miznúce vlny
Autor: Elena Ťapajová
Zdroj: Kinema