Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
19. 10. 2006

Miami Vice

Miami ViceNumb-Encore ako podmaz. V obraze Colin Farrell a Jamie Foxx v spomalenom zábere vyzerajúci drsne, sexy a cool. Rytmus, svetlo, štýl traileru smerujú predstavu a očakávanie niekam k Michealovi Bayovi. Je tu však detail, ktorý víziu nadupanej akcie a rytmického zimmerovského soundracku veľmi rýchlo narušia. Za „Michael“ nasleduje „Mann“. A každý, komu meno režiséra niečo hovorí, vie, že tentoraz sa zúrivý oblet hrdinu nekoná.

Miami Vice vychádza zo seriálu, ktorý si dovolím označiť za kultový, hoci nie v našich zemepisných šírkach. Napriek tomu na narážky na hruď Dona Johnsona, košeľu Dona Johnsona alebo seriál samotný by zareagovalo viac než pár ľudí. Niekoľko dielov som videla a prišli mi v zásade o ničom. Teda, pokiaľ vynechám prezentovanie určitého životného postoja a štýlu. S filmom má spoločné len málo, hoci ten, aj napriek svojej „novosti“ stojí jednou nohou v 80. rokoch.



Film zo seriálu čerpá v prvom rade hlavné postavy, detektívov Jamesa „Sonnyho“ Crocketta (Colin Farrell) a Ricarda „Rica“ Tubbsa (Jamie Foxx), a prostredie Miami, ktoré svojím spôsobom aj predurčuje kriminálnu zápletku. Miami je križovatkou nelegálnych obchodných ciest a následne aj záujmov rôznych bezpečnostných orgánov a agentúr od lokálnej polície po colníkov, protidrogové, FBI atď. Úloha znie: odhaliť a zaistiť José Yera (John Ortiz) údajnú hlavu jedného z kartelov. Bude to vyžadovať skvelé krytie, maximálne utajenie a najmä ľudí dostatočne precíznych, aby sa do organizácie nabúrali. Po týchto slovách je jasné, že Sonny a Rico sú tí ľudia, a asi aj to, že to nebude také bezstarostné, ako sa javí.
Mann sa s divákom nekašle a bez úvodných titulkov ho hádže do deja. Ako orientačné body slúžia známe tváre Farrella a Foxxa. V tomto prístupe bez mihnutia oka pokračuje, ignorujúc divácke očakávania. V momente, kedy sa v duchu začnete pripravovať na vizuálnu a zvukovú akčnú smršť, prichádza ticho pred búrkou. Hlavný dôraz kladie na atmosféru, ktorú drží celý film bez zaváhania. Zároveň je to najmä atmosféra, ktorá mu drží film. Už v predchádzajúcich filmoch naznačil pozitívny vzťah k autenticite (najcitovanejší v tomto smere býva Collateral, ale nemalo by sa zabúdať na Heat): pre film to znamená snímanie z ruky, digitál (HDTV Cam) a drsnosť obrazu najmä vďaka jeho zrnitosti, ale aj dymovo priduseným farbám. Tohto spôsobu sa drží aj pri akčných sekvenciách, ktoré snímaním, ale tiež veľmi precíznou prácou so zvukom (svišťiacich a narážajúcich striel) pripomínajú zábery z pouličných ozbrojených konfliktov.
Súčasne sa u Manna objavuje štýl výstavby deja, ktorý mi vzdialene pripomenul Scorseseho „sínusoidu“: postupné budovanie atmosféry, rytmu a sledu udalostí a niekde v okolí predpokladanej kulminácie všetko zruší a začne nanovo (u Scorseseho si všimnite krivku Gangs of New York). Scorsese na rozdiel od Manna necháva jednotlivé „akcie“ dozrieť a doznieť. Mann je jemnejší a očakávanú akciu nenechá vyvrcholiť. Jednoducho sa prestáva zaoberať určitou scénou pred momentom jej možného uzavretia, čím ju fakticky necháva otvorenú. Najmä, Miami Vice je rytmicky stabilnejší než Scorseseho filmy s tendenciou výrazne gradovať. 


Vďaka pozastaveným nábehom na akciu sa z Miami Vice stáva malá koketéria: na jednej strane z neho nespustíte oči, no niečo vám bráni chytiť ho, dostať sa mu na telo. Sila príťažlivosti umožňuje Mannovi robiť si doslova, čo chce. Aj úplne odísť od hlavného deja a venovať sa jeho vedľajším vetvám. Opäť však, odskoky mapujúce iné stránky deja sú v prvom rade pendantom reportérskej práce s vizuálom. Sú ďalšími nástrojmi na zatiahnutie diváka do hry, aj ony patria k detailom budujúcim atmosféru. Ich úlohou je predbežne vybudovať alebo dokresliť postavu, vzťah, situáciu s tým, že všetko ukázané má svoje miesto a aj keď sa v prvom momente môže zdať minimálne divné, Mann ho vysvetlí.
Po skončení filmu som si uvedomila, že sa pri písaní recenzie – posudzovaní Miami Vice dostanem sakramentsky blízko k tomu, čo volám „paradox majstra“. Ten spočíva v schopnosti spojiť v jednom dobre fungujúcom filme postupy, ktoré by som za iných okolností označila za škodlivé. Mannovi tieto postupy fungujú ako osamote, tak aj v rámci celku snímky, čo sa vidí málokedy. Pre mňa je Miami Vice malou udalosťou v podobe dobrého filmového zážitku. Ak by ste veľmi chceli, nájdete si dôvod, prečo sa vám nepáči. Ja to robiť nebudem, zariskujem a pošlem vás do kina. 
Miami Vice (SRN/USA, 2006, 131 min.) Réžia: Michael Mann. Scenár: Michael Mann. Kamera: Dion Beebe. Hudba: John Murphy. Hrajú: Colin Farrell, Jamie Foxx, Li Gong, Naomie Harris, Ciarán Hinds, Justin Theroux

Miami Vice

Autor: Kristína Aschenbrennerová
Zdroj: Kinema