Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
19. 09. 2011

Melancholia

MelancholiaPo minuloročnom sugestívnom Antikristovi Lars von Trier opäť exceluje. Síce pomocou sci-fi barličky, no režisér jeho formátu má v Melancholii aj napriek nej stále čo ponúknuť. Hviezdu Antikrista Charlotte Gainsbourg obsadil do roly Claire, postavu jej sestry Justine zveril Kirsten Dunst. V komornom príbehu s makro dosahom sa mihnú aj iné herecké stálice – John Hurt, Stellan Skarsgård, Alexander Skarsgård, Kiefer Sutherland a i.


Von Trier delí Melancholiu do časovo úzko ohraničených dvoch častí – svadbu psychicky nestabilnej  Justine a výsek zo  života Claire pred apokalypsou. Obom príbehovým jednotkám predchádza audiovizuálne úchvatný prológ o zániku Zeme počas nárazu do inej planéty. V spomalených záberoch za Wagnerovej pôsobivej hudby sledujeme individuálne „stravovanie“ modrej planéty. V každom záchveve mihalnice je cítiť nezvratnú konečnosť všetkého.

Časť venovaná Justine ponúka veľkolepo naplánovanú svadbu zasadenú do honosného sídla manžela Claire Johna (Sutherland) s obrovským golfovým ihriskom vôkol. Na program starostlivo dozerá svadobný manažér (Udo Kier).  Plán mu narúša melancholická nevesta, hoci si je istá svojou láskou k ženíchovi (Alexander Skarsgård). Počas slávnostných prípitkov sa obnažujú rodinné a rodinno-pracovné rozbroje, celá hostina sa zmieta v kŕči raz nesmiernej pohody a lásky (otec), potom rozjatreného vnútra nevesty či zatrpknutého prístupu jej lakonickej matky (Charlotte Rampling).Druhá časť – Claire - sa nesie v znamení blížiacej sa možnej zrážky Zeme s planétou zvanou Melancholia. Komfortné nažívanie v rozľahlej rezidencii zahaľujú obavy Claire z konštelácie vesmírnych telies. Justine prežíva blížiacu sa katastrofu po svojom, v nezvyklej symbióze s koncom sveta. Z ostatných postáv ostávajú v hre už len John a syn Claire – Leo (Cameron Spurr)

Lars von Trier si klasicky dáva načas, pozvoľna graduje atmosféru. Film je ale násilne rozdelený do príbehových polovíc. Okato núka rozdielnosť jednak v hustote postáv, ich charakterov, jednak v psychike sestier. Neuberá však na sugestívnosti filmových obrazov, najmä v druhej časti, kde jemne pozmenené zábery nadväzujú na ich predobrazy z prológu. Melancholia vypovedá o bezmocnosti malého ľudského osudu uniknúť skaze. Zároveň však aj o jeho výnimočnej intenzite a elementárnej jedinečnosti. Monumentálna hra farieb, rôznorodosť záberov v ich veľkostiach a dĺžkach, podmanivý hudobný leitmotív a citlivý prístup k psychológii postáv dostávajú Melancholiu presne do známych von trierovských intencií. I keď možno výber sci-fi zápletky tejto – ako inak -  výsostne komornej snímky Larsa von Triera trocha uberá na režisérovom majstrovstve.

Melancholia

Autor: Zuzana Ondrišová
Zdroj: Kinema