|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 25.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Katarína
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. 07. 2006
Match Point - Hra osudu
Newyorčan Woody Allen vo svojom novom filme opustil svoje milované rodné mesto a vydal sa na návštevu do Londýna. Aj toto je jedna z „noviniek“, ktoré sa spomínajú v súvislosti s Allenovým počinom. Domnievam sa, že nemá zmysel dokazovať, čím sa Match Point líši od predchádzajúcej režisérovej filmografie. Divák, ktorý ju pozná, si rozdiely (ale aj podobnosti) nepochybne všimne, a divákovi, ktorý sa s ňou dosiaľ neoboznámil, to bude aj tak jedno. Preto sa radšej prizrime filmu bližšie na zúbok. Chris Wilton (Jonathan Rhys Meyers) je mladý tenista, začínajúci svoje pôsobenie v jednom z londýnskych tenisových klubov na poste trénera. Pôvodom Ír tak dostáva šancu postúpiť na (nielen) finančnom rebríčku o niekoľko priečok vyššie. Nefinančná stránka jeho postupu dostáva nový rozmer v momente, keď dostane za žiaka Toma Hewetta, synáčika z bohatej rodiny. Chris sa s ním spriatelí, Tom ho predstaví rodine a, čo je v istom zmysle najdôležitejšie, sestre Chloe (Emily Mortimer). Tá sa do Chrisa zamiluje a vďaka postaveniu jej otca sa Chrisovi ponúkajú nové možnosti. Všetko by bolo celkom ideálne, keby Tomova snúbenica Nola (Scarlett Johansson) nebola tak fatálne príťažlivá a sexi...
Rámec príbehu je na jednej strane tvorený zdanlivo triviálnou tenisovou metaforou (objavujúcou sa v úvode filmu hneď duplicitne – verbálne aj vizuálne), zdôrazňujúcou význam šťastia v ľudskom živote. Prirovnanie tenisového match pointu sa môže zdať skutočne vyprázdnené a môže indikovať akúsi manieru zo strany svojho autora, no keď sa opätovne objaví, tieto obavy sa rozplynú, ako povestná hmla nad britskými ostrovmi. Allen totiž svoj príbeh konštruuje so skutočnou bravúrou. Historka o mladíkovi šplhajúcom nahor je zdanlivým klišé, no pod Allenovým vedením je skutočne zaujímavá.
Dôležitú úlohu tu zohráva žánrový rámec. V prípade Match Pointu totiž nejde o žánrový guláš, aké nám naša filmová distribúcia servíruje čoraz častejšie. Allen nepreberá postupy jednotlivých žánrov, naopak, neupína sa k žiadnemu z nich. Jeho film nie je ani melodrámou, ani detektívkou, ako by sa mohlo zdať. Žánrová bezpríznakovosť umožňuje Allenovi rozpovedať príbeh po svojom. Režisér v tomto prípade neparoduje, zachováva si celkom vážnu, miestami poriadne cynickú tvár až do záverečných titulkov. Chris v úvode deklaruje, že radšej bude šťastný ako dobrý, pričom si Allen túto polohu zrejme poriadne užíva. A čo je minimálne rovnako dôležité, užívať si môže aj divák.
Ak si myslíte, že prostredie britskej hornej triedy a jej problémy sú vám na míle vzdialené a vôbec vás nezaujímajú, ani tak by ste nemali nad Match Pointom predčasne lámať palicu. Je pravda, že vo vykreslení prostredia, v ktorom sa postavy pohybujú, je Allen precízny. Tenisové kluby, pravidelné návštevy opery, divadla, galérie a kina (v podstate všetkých dostupných kultúrnych inštitúcií), víkendové lovy v blízkosti rodinného sídla, to všetko k tejto spoločenskej vrstve patrí a Allen to vykresľuje mimoriadne efektívne. Ide však iba o pozadie, na ktorom sa odohrávajú problémy nie bytostne spojené so špecifickým spoločenským postavením.
O kvalitách dialógov sa v prípade Allena vari ani nemá zmysel veľmi rozpisovať. Match Point ponúka brilantný slovný tenis medzi postavami, dialógy sú detailne vyšperkované, no napriek tomu pôsobia celkom prirodzene. Dôležité pritom niekedy nie sú ich pointy, ako skôr jednotlivé repliky. Za všetky spomeniem rozhovor Chrisa a jeho (teraz už) manželky Chloe o tom, ako budú tráviť večer. Ich výmeny sú naozaj skvelé a hoci pointa nie je nijako špeciálna, ide o pomerne vtipnú scénu v inak nie príliš vtipnom filme.
Pochváliť treba aj vynikajúci casting filmu. Obaja mladí herci v hlavných úlohách – Jonathan-Rhys Meyers a Scarlett Johansson zvládli svoje úlohy na výbornú. Postavám dodali potrebnú dávku plastickosti a vybavili ich dostatočnou atraktivitou pre publikum. Vedľajšie úlohy, obsadené v našich končinách pomerne neznámymi hercami (snáď s výnimkou Briana Coxa), boli rovnako šťastnou voľbou. Dá sa povedať, že každý člen hereckého ansámblu pôsobí, že je presne tam, kde má byť. Čo dodať na záver? Na nového Allena sa rozhodne oplatí zájsť. Netreba však čakať komédiu podobnú jeho filmom z posledného obdobia. Treba byť k filmu otvorený a on sa odplatí vrchovatou mierou. Ponúkne jednoduchý, no zaujímavo spracovaný príbeh, brilantné dialógy a kvalitné herectvo. A to rozhodne nie je málo.
Match Point (VB/USA/Luxembursko, 2005, 124 min.) Réžia: Woody Allen. Scenár: Woody Allen. Kamera: Remi Adefarasin. Hudba: rôzne operné árie. Hrajú: Jonathan Rhys Meyers, Scarlett Johansson, Emily Mortimer, Matthew Goode, Brian Cox, Ewen Bremner, Alexander Armstrong, Paul Kaye, Penelope Wilton
Rámec príbehu je na jednej strane tvorený zdanlivo triviálnou tenisovou metaforou (objavujúcou sa v úvode filmu hneď duplicitne – verbálne aj vizuálne), zdôrazňujúcou význam šťastia v ľudskom živote. Prirovnanie tenisového match pointu sa môže zdať skutočne vyprázdnené a môže indikovať akúsi manieru zo strany svojho autora, no keď sa opätovne objaví, tieto obavy sa rozplynú, ako povestná hmla nad britskými ostrovmi. Allen totiž svoj príbeh konštruuje so skutočnou bravúrou. Historka o mladíkovi šplhajúcom nahor je zdanlivým klišé, no pod Allenovým vedením je skutočne zaujímavá.
Dôležitú úlohu tu zohráva žánrový rámec. V prípade Match Pointu totiž nejde o žánrový guláš, aké nám naša filmová distribúcia servíruje čoraz častejšie. Allen nepreberá postupy jednotlivých žánrov, naopak, neupína sa k žiadnemu z nich. Jeho film nie je ani melodrámou, ani detektívkou, ako by sa mohlo zdať. Žánrová bezpríznakovosť umožňuje Allenovi rozpovedať príbeh po svojom. Režisér v tomto prípade neparoduje, zachováva si celkom vážnu, miestami poriadne cynickú tvár až do záverečných titulkov. Chris v úvode deklaruje, že radšej bude šťastný ako dobrý, pričom si Allen túto polohu zrejme poriadne užíva. A čo je minimálne rovnako dôležité, užívať si môže aj divák.
Ak si myslíte, že prostredie britskej hornej triedy a jej problémy sú vám na míle vzdialené a vôbec vás nezaujímajú, ani tak by ste nemali nad Match Pointom predčasne lámať palicu. Je pravda, že vo vykreslení prostredia, v ktorom sa postavy pohybujú, je Allen precízny. Tenisové kluby, pravidelné návštevy opery, divadla, galérie a kina (v podstate všetkých dostupných kultúrnych inštitúcií), víkendové lovy v blízkosti rodinného sídla, to všetko k tejto spoločenskej vrstve patrí a Allen to vykresľuje mimoriadne efektívne. Ide však iba o pozadie, na ktorom sa odohrávajú problémy nie bytostne spojené so špecifickým spoločenským postavením.
O kvalitách dialógov sa v prípade Allena vari ani nemá zmysel veľmi rozpisovať. Match Point ponúka brilantný slovný tenis medzi postavami, dialógy sú detailne vyšperkované, no napriek tomu pôsobia celkom prirodzene. Dôležité pritom niekedy nie sú ich pointy, ako skôr jednotlivé repliky. Za všetky spomeniem rozhovor Chrisa a jeho (teraz už) manželky Chloe o tom, ako budú tráviť večer. Ich výmeny sú naozaj skvelé a hoci pointa nie je nijako špeciálna, ide o pomerne vtipnú scénu v inak nie príliš vtipnom filme.
Pochváliť treba aj vynikajúci casting filmu. Obaja mladí herci v hlavných úlohách – Jonathan-Rhys Meyers a Scarlett Johansson zvládli svoje úlohy na výbornú. Postavám dodali potrebnú dávku plastickosti a vybavili ich dostatočnou atraktivitou pre publikum. Vedľajšie úlohy, obsadené v našich končinách pomerne neznámymi hercami (snáď s výnimkou Briana Coxa), boli rovnako šťastnou voľbou. Dá sa povedať, že každý člen hereckého ansámblu pôsobí, že je presne tam, kde má byť. Čo dodať na záver? Na nového Allena sa rozhodne oplatí zájsť. Netreba však čakať komédiu podobnú jeho filmom z posledného obdobia. Treba byť k filmu otvorený a on sa odplatí vrchovatou mierou. Ponúkne jednoduchý, no zaujímavo spracovaný príbeh, brilantné dialógy a kvalitné herectvo. A to rozhodne nie je málo.
Match Point (VB/USA/Luxembursko, 2005, 124 min.) Réžia: Woody Allen. Scenár: Woody Allen. Kamera: Remi Adefarasin. Hudba: rôzne operné árie. Hrajú: Jonathan Rhys Meyers, Scarlett Johansson, Emily Mortimer, Matthew Goode, Brian Cox, Ewen Bremner, Alexander Armstrong, Paul Kaye, Penelope Wilton
Match Point - Hra osudu
Autor: Michal Michalovič
Zdroj: Kinema