|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. 03. 2018
Mária Magdaléna
Veľká Noc sa blíži, a to značí ďalšiu šancu na biblický príbeh. Tento raz sa tvorcovia od klasických rozprávačských schém trošku vzdialili a sústredia sa na jednu postavu: podľa očakávaní nie Ježiša, ale Máriu Magdalénu, ktorá mu do života nazrie, azda zasiahne, no nesprevádza ho celý čas. Našinec by si mohol pomyslieť, že filmoví tvorcovia tak získavajú neskutočné možnosti ako aj desať či pätnásť ráz rozprávať príbeh Ježiša a jeho umučenia: stále to isté, iba vždy vymeniť uhol pohľadu alebo vnímania. Pred dvomi rokmi použili tvorcovia optiku rímskeho dezertéra, teraz majú iný záber, Mária Magdaléna nie je len taká postavička do počtu...
Píše sa rok 33 nášho letopočtu a Mária Magdaléna má svetské starosti: otec ju chce vydať, bratia tiež. Zatiaľ vzdoruje, no bojuje s vnútornými pocitmi. Keď do osady príde istý kazateľ hlásať božie slovo i krstiť, rozhodne sa ísť na púť s nimi. Dostane sa do Kány galilejskej, Samárie i ďalších častí krajiny. Spozná ďalších apoštolov, až sa všetci dostanú do Jeruzalema, kde už čakajú zvedaví obyvatelia, no súčasne aj posledná večera, zrada, súd a ukrižovanie.
KINEMAVIDEO4640.
Máriu Magdalénu natočil Garth Davis (režisér Liona) a postupuje jasným spôsobom: divákovi dovolí nazrieť do života MM. Drvivú väčšinu času nezíde z plátna, sledujeme jej neľahký životný údel a do veľkých momentov evanjelia nazeráme skôr obďaleč – na Ježišovo učenie, zázraky či myšlienky. Je to rozhodne zaujímavý prístup, ktorý však na diváka kladie väčšie nároky, lebo stránky Biblie nepodáva v celku, vyberá si isté momenty a navyše pridá jediný bonus: určitý vzťah Ježiša a Márie Magdalény od prvej chvíle do Veľkonočnej nedele. To je rozdiel oproti iným biblickým spracovaniam (ako aj V mene Krista), ktoré neraz pokračujú až do obdobia Nanebovstúpenia.
Biblické filmy majú výhodu a nevýhodu zároveň: väčšinou poznáte ich dej, tým pádom sa maximálne sústredíte na spracovanie. A ak ste ich už pár videli (v TV i v kine), váš meter je čoraz prísnejší. Istú latku nám nasadilo Gibsonovo Umučenie Krista, no ten efekt sa už nedá zopakovať – surový pohľad sa dá zniesť raz (aj to nie každý divák). Preto stačí u Márie Magdalény 12-kovú prístupnosť, zároveň je pomerne ťažkým filmom kvôli zvolenému pohľadu.
Je totiž silným artovým zážitkom, kde sa veľa nedeje a pozornosť sa sústredí na duševný stav hrdinky a kamera nám ju neustále sníma v nesmierne ťažkých momentoch. Zároveň film pasuje do dnešnej doby, kedy sa ženy ako hrdinky preferujú vo väčšej miere aj v spoločenskom hnutí a popri Wonder Woman či životopisných filmoch sa aj iné látky adaptujú ženskou optikou. Davis šikovne využíva rok 33 na postavenie žien v spoločnosti, nielen hrdinky, aj iné manželky, služobníčky, matky. Prím hrá Mária a prvé scény sú ťažko znesiteľné, keď vidíte ako ju vnímajú v rodine, no prítomnosť ostatných je rovnako cenná.
Film navyše pôsobí aj pomerne realisticky a civilne. Vidíte svet, v ktorom postavy žijú a je prázdny, nevábny, ľahšie pochopíte ako môžu vznikať nádeje na lepší život a učenie od Kazateľa. Pár zázrakov sa udeje, no sú vtesnané bez veľkých ovácií. Súčasne je to dobre zvládnutý film z hľadiska vnímania ideí Nového zákona a Ježišovho učenia, pokiaľ ide o Kráľovstvo i Boha. Prídu myšlienky o odpúšťaní, správaní sa k blížnemu, vidíme ako sa v ľuďoch usádzajú a začínajú ho vnímať ako Mesiáša, až do vstupu do Jeruzalema. Je to oveľa lepšie zvládnutý film ako vlaňajšia Chatrč, za ktorej recenziu ma viacerí preklínajú dodnes – ak chcete v kine vidieť niečo, kde sa Ježišove posolstvá dokážu oveľa lepšie uchopiť, skúste tento.
Nepozerá sa ľahko (pár ľudí z kina odišlo). Nie je to adaptovaná Biblia kapitola po kapitole s veľkými chvíľami. Všetky tu nie sú, o to lepšie vyznievajú tie zahrnuté (vyhnanie kupcov z chrámu, návšteva v Samárii). Je to film zameraný na jednu osobu, jej pohľad na známe udalosti, kúsok vzťahu s Ježišom a v tom smere nesklame. Sedmička je konzervatívny kompromis, artoví diváci môžu prirátať bod.
Mary Magdalene (UK / USA / Australia, 2018, 120 min.)Réžia: Garth Davis. Scenár: Helen Edmundson, Philippa Goslett. Hrajú: Rooney Mara, Joaquin Phoenix, Chiwetel Ejiofor, Tahar Rahim, Ariane Labed
KINEMAVIDEO4640.
Máriu Magdalénu natočil Garth Davis (režisér Liona) a postupuje jasným spôsobom: divákovi dovolí nazrieť do života MM. Drvivú väčšinu času nezíde z plátna, sledujeme jej neľahký životný údel a do veľkých momentov evanjelia nazeráme skôr obďaleč – na Ježišovo učenie, zázraky či myšlienky. Je to rozhodne zaujímavý prístup, ktorý však na diváka kladie väčšie nároky, lebo stránky Biblie nepodáva v celku, vyberá si isté momenty a navyše pridá jediný bonus: určitý vzťah Ježiša a Márie Magdalény od prvej chvíle do Veľkonočnej nedele. To je rozdiel oproti iným biblickým spracovaniam (ako aj V mene Krista), ktoré neraz pokračujú až do obdobia Nanebovstúpenia.
Biblické filmy majú výhodu a nevýhodu zároveň: väčšinou poznáte ich dej, tým pádom sa maximálne sústredíte na spracovanie. A ak ste ich už pár videli (v TV i v kine), váš meter je čoraz prísnejší. Istú latku nám nasadilo Gibsonovo Umučenie Krista, no ten efekt sa už nedá zopakovať – surový pohľad sa dá zniesť raz (aj to nie každý divák). Preto stačí u Márie Magdalény 12-kovú prístupnosť, zároveň je pomerne ťažkým filmom kvôli zvolenému pohľadu.
Je totiž silným artovým zážitkom, kde sa veľa nedeje a pozornosť sa sústredí na duševný stav hrdinky a kamera nám ju neustále sníma v nesmierne ťažkých momentoch. Zároveň film pasuje do dnešnej doby, kedy sa ženy ako hrdinky preferujú vo väčšej miere aj v spoločenskom hnutí a popri Wonder Woman či životopisných filmoch sa aj iné látky adaptujú ženskou optikou. Davis šikovne využíva rok 33 na postavenie žien v spoločnosti, nielen hrdinky, aj iné manželky, služobníčky, matky. Prím hrá Mária a prvé scény sú ťažko znesiteľné, keď vidíte ako ju vnímajú v rodine, no prítomnosť ostatných je rovnako cenná.
Film navyše pôsobí aj pomerne realisticky a civilne. Vidíte svet, v ktorom postavy žijú a je prázdny, nevábny, ľahšie pochopíte ako môžu vznikať nádeje na lepší život a učenie od Kazateľa. Pár zázrakov sa udeje, no sú vtesnané bez veľkých ovácií. Súčasne je to dobre zvládnutý film z hľadiska vnímania ideí Nového zákona a Ježišovho učenia, pokiaľ ide o Kráľovstvo i Boha. Prídu myšlienky o odpúšťaní, správaní sa k blížnemu, vidíme ako sa v ľuďoch usádzajú a začínajú ho vnímať ako Mesiáša, až do vstupu do Jeruzalema. Je to oveľa lepšie zvládnutý film ako vlaňajšia Chatrč, za ktorej recenziu ma viacerí preklínajú dodnes – ak chcete v kine vidieť niečo, kde sa Ježišove posolstvá dokážu oveľa lepšie uchopiť, skúste tento.
Nepozerá sa ľahko (pár ľudí z kina odišlo). Nie je to adaptovaná Biblia kapitola po kapitole s veľkými chvíľami. Všetky tu nie sú, o to lepšie vyznievajú tie zahrnuté (vyhnanie kupcov z chrámu, návšteva v Samárii). Je to film zameraný na jednu osobu, jej pohľad na známe udalosti, kúsok vzťahu s Ježišom a v tom smere nesklame. Sedmička je konzervatívny kompromis, artoví diváci môžu prirátať bod.
Mary Magdalene (UK / USA / Australia, 2018, 120 min.)Réžia: Garth Davis. Scenár: Helen Edmundson, Philippa Goslett. Hrajú: Rooney Mara, Joaquin Phoenix, Chiwetel Ejiofor, Tahar Rahim, Ariane Labed
Mária Magdaléna
Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema