![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

24. 09. 2018
Manifesto

KINEMAVIDEO4786.
Umelecké avantgardy ste možno boli učení vnímať ako samostatné smery vychádzajúce z unikátnych myšlienkových pochodov a pálčivo aktuálnych potrieb konkrétnej doby a konkrétnych jednotlivcov. V snímke, alebo hádam skôr vizuálnej inštalácii nemeckého umelca Juliana Rosefeldta, sa však manifesty, ktoré vznikali od polovice 19. storočia (Marxov a Engelsov Manifest komunistickej strany, ktorý tu zaznieva z úst bezdomovca v postapokalyptickej pustatine), až po počiatok 21. storočia (zlaté pravidlá filmáriny Jima Jarmusha, ktoré prednáša učiteľka žiačikom na hodinách výtvarnej výchovy) spájajú do kontinuálneho procesu pátrania ľudstva po zmysle, hodnote a úlohe umenia ako takého.
Jednotlivé -izmy odrazu do seba začínajú hladko zapadať. Hoci si slovami občas protirečia, ich energia je stále rovnaká a odrazu sa zdá byť celkom jasné, že skutočným hnacím motorom všetkého okolo nás je neustála, všetkému nadradený, deštruktívna a zároveň tvorivá potreba zmeny.
Ak ste skutočným fanúšikom umenia a v jeho teóriách ste doma, bude pre vás iste zaujímavé vidieť, ako Rosefeldt jednotlivé manifesty minulosti priradil k obrazom z najaktuálnejšej súčasnosti: kreacionizmus 20. rokov 20. storočia k punkovému večierku; medzivojnový konštruktivizmus k prostrediu špičkového výskumného centra; surrealizmus do zákulisia bábkového divadla; dadaizmus na moderný pohreb. Aj bez toho, aby ste mali o pôvode jednotlivých myšlienok akékoľvek širšie povedomie však k vám vzťah medzi ich obsahom a formou stvárnenia iste prenikne. Ako napríklad, keď Blanchett štylizovaná do úlohy hlásateľky večerných správ vraví, že „rýchlosť je moc. Rýchlosť umožňuje dezinformáciu, mätie čas a priestor“. Samotná Cate Blanchett je v snímke excelentná a za obdiv stojí už len fakt, že sa na takúto nonkomformnú one woman show vôbec dala. Ťažko však jej výkon hodnotiť meradlami bežného filmového herectva – jej postavy sú nesmierne excentrické, prejavy preexponované a teatrálne, ako si to, napokon, forma a povaha Manifesta vyžaduje. Rovnako nemožno ani snímku spravodlivo hodnotiť slovníkom tradičnej filmovej kritiky.
Manifesto je vlastne v prvom rade viacobrazová video inštalácia stvorená na mieru prostrediam galérií či múzeí, kde všetkých 13 mikrosnímok s dĺžkou 10:30 minút hrá súčasne. Až v druhom slede sa projekt dostáva do kín v podobe 90-minútového filmu, ktorý však na filmovom plátne už postráda širší kontext a vyžaduje tak od diváka podstatne viac nadpráce pri snahe uchopiť, pochopiť a hlavne doceniť jeho zmysel a vyšší plán.
Fráza „tento film nie je pre každého“ je teda v tomto prípade naozaj priliehavým varovaním. Na druhej strane, niekedy sa vyplatí prekročiť hranice vlastnej komfortnej zóny a risknúť aj takto extravagantný experiment. Sebavedomý spôsob, akým Rosefeldt uchopil paradox medzi anarchiou, buričstvom a antidogmatizmom obsahu zmieňovaných manifestov a remeselným puntičkárstvom a perfekcionizmom vlastného spracovanie je, keď už nič iné, výživnou potravou pre ďalšie úvahy a diskusiu.
Manifesto (Nemecko, 2015, 95 min.)Réžia: Julian Rosefeldt. Scenár: Julian Rosefeldt. Hrajú: Cate Blanchett, Erika Bauer, Ruby Bustamante ...
Manifesto
Autor: Hana Lippová
Zdroj: Kinema