![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 25.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Frederik, Frederika
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

25. 01. 2012
Mama Gogo

Rozprávanie sa začína v skutku veľkolepo. Mladý filmár hrdo predstavuje svoju novú snímku. Na projekcii nechýbajú jeho najbližší: manželka, syn a ani mama Gogo, ktorej režisér svoj film venoval. Gogo je dámou v rokoch, manžel ju pred rokmi opustil na druhý svet a ona zostala sama. Po strate muža svojho srdca sa upla na syna, ktorý sa pre ňu stal v neľahkom období oporou, na toľko, že všetci okrem neho a jeho syna(vnuka) sa pre Gogo stali nepohodlnými. Dcéry doplácajú na matkine výpadky pamäte. Neustále znášajú osočovanie a výčitky zatiaľ čo ich bratovi sa dostáva až nad pozemskej glorifikácie. A nevesta len cez slzy príma ponižujúce urážky. Nie je všetko zlato čo sa blyšti, a ani dobrý synček nie je hrdinom ako v matkiných očiach.
Na povrch skromná snímka má svoju hĺbku. S prímesou režisérových osobný skúseností presahuje sféry lokálneho, intímneho, Islandského. Hrdina filmu je autorom devätnásť rokov starého Fridrikssovho filmu Deti prírody, čím režisér prepája nie len samého seba s touto postavou, ale zároveň snímkou cyklicky predznamenáva vývoj svojho aktuálneho filmu. Podobne ako na začiatku deväťdesiatych rokov i tento raz sa vracia k téme staroby a spoločenského nepochopenia. Geri a Stella (hrdinovia filmu Deti prírody) sa rovnako ako mama Gogo svojim vysokým vekom a prepukajúcimi chorobami stali pre svojich blízkych príťažou, ktorú je jednoduchšie odsunúť a predať na ramená iných.
Prezentácia z pohľadu matky i potomkov odhaľuje rozdielnosť vnímania situácie, v ktorej slzy kajúceho sa syna nezaprú faloš a vypočítavosť. Fridriksson tým trefne poukazuje na problematiku starnutia (prirodzenej vývojovej etapy každého človeka) a jej „modernú“, alibistickú formu riešenia. Svoju univerzálnosťou sa tento problém neobmedzuje len na lokálny Islandsky kontext, ale dotýka sa osobne každého potomka vlastných rodičov. Úsmevne a zároveň kriticky hodnotí Fridriksson i otázku kinematografie. Za použitia autobiografických prvkov poukazuje na silu peňazí a zvučnosť prestížnych ocenení. Vlastný film, ktorým pred rokmi otvoril Islandskej kinematografii dvere do sveta filmu teraz predstavuje ako súčasť biznisu rozohrávajúceho veľkú hru peňazí.
Snímka Mama Gogo si i napriek všetkému zachováva výrazný Islandský charakter. Túto modernú, vyspelú krajinu prestúpenú hudbou (mimo známe experimentálne mena -Bjork, Sigur Rós) predstavuje s dôrazom na lokálne tradície. Počas vianočných sviatkov ako i pri ojedinelom pietnom akte, vztyčovaní kamenného pomníka.Priekopník filmovej osvety na Islande (zakladateľ prvého filmového klubu a filmového časopisu) Fridrik Thór Fridriksson, v snímke Mama Gogo vsadil na kvalitu. Na jednu stranu kamery postavil svojho dvorného spolupracovníka Ariho Kristinssona. A na druhú Kristbjörg Kjeld, ktorá sa úlohy Gogo zhostila s plným nasadením vo všetkých jej polohách. S prímesou originálnej severskej komiky vzdáva Fridriksson úctyhodnú poctu svojej krajine a nám ostatným dokazuje, že i obyvatelia Islandu majú čo povedať celému svetu.Mamma Gógó (Island/Nórsko/Švédsko/Nemecko/V. Británia, 2010, 88 min.)Réžia: Fridrich Thór Fridriksson. Scenár: Fridrich Thór Fridriksson. Kamera: Ari Kristinsson. Strih: Andres Refn, Sigvaldi J. Kárason, Tomáš Potočný. Hudba: Hilmar Örn Hilmarsson. Hrajú: Kristbjörg Kjeld, Hilmir Snar Gudnason, Gunnar Eyjólfsson, Margrét Vilhhjálmsdottir
Mama Gogo
Autor: Zuzana Štefunková
Zdroj: Kinema