|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 25.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Katarína
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. 09. 2008
Máj
Preniesť ducha poézie na filmové plátno nie je jednoduché. F.A. Brabcovi sa to síce pred ôsmimi rokmi s filmom Kytice podarilo – je preto logické, že diváci očakávajú podobnú kvalitu aj od Mája. Ale zrejme budú sklamaní.
Kde hľadať chybu? Možno bolo treba rozvinúť viac epickú stránku filmu. Alebo mali tvorcovia šetriť s príliš dokonalými obrazmi, neupadnúť do prehnaných póz, byť citlivejší. Preexponované nemá ďaleko od pojmu gýčovité. Mohli by sme to ospravedlňovať tým, že v snahe o verné zobrazenie básnických symbolov a atmosféry romantizmu sa inak nedalo. Ale keďže máme od toho istého režiséra dôkaz, že sa to lepšie urobiť dá, ospravedlňovanie nie je na mieste.
Príbeh o láske, vášni a pomste – znie to ako popis ku každému druhému filmu na „romantickú stredu s tou a tou televíziou“. Ale prívlastok gýčová prisúdili romantike práve filmy spomínaného typu. Divák môže byť už teda ovplyvnený balastom a nečudo, že keď podobné obrazy zazrie v kine, má predsudky. Máj má kvalitnú literárnu predlohu – báseň K.H. Máchu, a aj preto sa očakávalo lepšie filmové spracovanie. Žiaľ, mnohé scény v Máji sú zobrazené presne tak, ako v tých najslabších romantických filmoch. Takže ani tu nepochodíme s ospravedlňovaním.
Dej sa odvíja dynamicky, scény sa zbytočne nenaťahujú, mnohé je vypovedané iba cez krátkotrvajúce zábery. Možno až príliš krátke. Aj preto sa tragický moment dostaví nejako prirýchlo... Oproti iným častiam deja je záver predĺžený, má čas vyznieť. Pokiaľ divák dovtedy ešte nie je sklamaný, môže naňho celkom zapôsobiť. Kamere niet čo vyčítať: nádherné zábery prírodných scenérií a úkazov sú ako z obrázku. A to je ten problém. Prílišná dokonalosť. Blesk, ktorý udrie do stromu, je až „prestrelený“. Nezaškodilo by trochu jemnocitu.
Spomedzi hereckých výkonov sa so svojou úlohou najlepšie zžil Jan Tříska. Jeho kat, ktorý je zároveň rozprávačom, je hrôzostrašný, ba až mystický. Slová „Všechno bych vsadil na lásku,“ vás môžu chytiť za srdce, najmä ak sa necháte strhnúť romanticky rockovou atmosférou vytvorenou hudbou. Aj mladý zbojník Vilém (Matěj Stropnický) kata poslúchne, ale neskôr asi pochopí, že dávať na katove rady je ako zahrávať sa so smrťou. Niektoré Vilémove recitátorské prednesy sú až príliš afektované a v tragických chvíľach trochu sklame. Sára Lenhertová, ktorá stvárňuje jeho lásku Jarmilu, má tú výhodu (alebo aj nevýhodu...), že nemusí vôbec recitovať. Vlastne, neprerečie ani jediného slovka. O to viac musí zapojiť neverbálnu komunikáciu. Darí sa jej to priemerne. Nemá deva preháňajúca sa po lúkach, v šatách bielych a čistých ako sneh a s vejúcim závojom, má v knihe básní svoje čaro, ale na filmovom plátne je to trošku bizarné, až ironické, akoby vystrihnuté z nejakej reklamy (to je to divákovo vnímanie ovplyvnené balastom).
Milenecké, lepšie povedané sexuálne scény, sú dosť odvážne a príliš rýchlo „vybalené“, čo nemusí byť vždy funkčné – skôr naopak. Pritom vládne výrazný nepomer medzi zobrazovaním odhaleného ženského a mužského tela... (Okrem toho žena je stále tá istá, zatiaľ čo z dvoch mužských adeptov na odhalenie pred kamerami nebol ani jeden taký „smelý“, ako ona...) Tu sa dostávame k Jurajovi Kukurovi, ktorý zobrazuje mlynára, Jarmilinho prvého milenca. Jeho herectvo je také, aké sa od neho dalo očakávať. Lenhertová je po jeho boku slabšia. Lepšie jej to „ladí“ s Matějom Stropnickým, s ktorým podali približne rovnaké výkony. Z ďalších hereckých predstaviteľov stojí za zmienku Vladimír Javorský ako kňaz a Kryštof Hádek ako druhý zbojník. Oboch si zapamätáte, ich postavy majú niečo do seba.
Vyššie načrtnutá hudobná zložka – soundtrack pochádza od skupiny Support Lesbiens. Sčasti vynahrádza nedostatky snímky. Ústredný popevok „Byl pozdní večer, první máj...“, vám v mysli ostane ešte dlho po odchode z kinosály.
Existuje typ filmov, ktorých hodnotenie závisí aj od nálady a od toho, v akom citovom rozpoložení si ich pozriete. Tento k nim patrí. Ide aspoň o pekný pokus, ako ľudí motivovať k čítaniu poézie. Napriek tomu, že Máj sa pravdepodobne nad obzorom filmového sveta dlho neudrží, ponúka iný rozmer vnímania filmu, než na aký sme zvyknutí.
Máj (ČR, 2008, 80 min) Réžia: F. A. Brabec. Scenár: Ivana Nováková, F.A.Brabec podľa básne K. H. Máchu Máj. Kamera: F.A.Brabec. Hudba: Support Lesbiens. Strih: Filip Issa. Hrajú: Matěj Stropnický, Sandra Lehnertová, Juraj Kukura, Bronislav Poloczek, Vladimír Javorský, Nina Divíšková, Jan Přeučil, Kryštof Hádek, Jan Tříska, Iveta Jiřičková, Filip Menzel
Príbeh o láske, vášni a pomste – znie to ako popis ku každému druhému filmu na „romantickú stredu s tou a tou televíziou“. Ale prívlastok gýčová prisúdili romantike práve filmy spomínaného typu. Divák môže byť už teda ovplyvnený balastom a nečudo, že keď podobné obrazy zazrie v kine, má predsudky. Máj má kvalitnú literárnu predlohu – báseň K.H. Máchu, a aj preto sa očakávalo lepšie filmové spracovanie. Žiaľ, mnohé scény v Máji sú zobrazené presne tak, ako v tých najslabších romantických filmoch. Takže ani tu nepochodíme s ospravedlňovaním.
Dej sa odvíja dynamicky, scény sa zbytočne nenaťahujú, mnohé je vypovedané iba cez krátkotrvajúce zábery. Možno až príliš krátke. Aj preto sa tragický moment dostaví nejako prirýchlo... Oproti iným častiam deja je záver predĺžený, má čas vyznieť. Pokiaľ divák dovtedy ešte nie je sklamaný, môže naňho celkom zapôsobiť. Kamere niet čo vyčítať: nádherné zábery prírodných scenérií a úkazov sú ako z obrázku. A to je ten problém. Prílišná dokonalosť. Blesk, ktorý udrie do stromu, je až „prestrelený“. Nezaškodilo by trochu jemnocitu.
Spomedzi hereckých výkonov sa so svojou úlohou najlepšie zžil Jan Tříska. Jeho kat, ktorý je zároveň rozprávačom, je hrôzostrašný, ba až mystický. Slová „Všechno bych vsadil na lásku,“ vás môžu chytiť za srdce, najmä ak sa necháte strhnúť romanticky rockovou atmosférou vytvorenou hudbou. Aj mladý zbojník Vilém (Matěj Stropnický) kata poslúchne, ale neskôr asi pochopí, že dávať na katove rady je ako zahrávať sa so smrťou. Niektoré Vilémove recitátorské prednesy sú až príliš afektované a v tragických chvíľach trochu sklame. Sára Lenhertová, ktorá stvárňuje jeho lásku Jarmilu, má tú výhodu (alebo aj nevýhodu...), že nemusí vôbec recitovať. Vlastne, neprerečie ani jediného slovka. O to viac musí zapojiť neverbálnu komunikáciu. Darí sa jej to priemerne. Nemá deva preháňajúca sa po lúkach, v šatách bielych a čistých ako sneh a s vejúcim závojom, má v knihe básní svoje čaro, ale na filmovom plátne je to trošku bizarné, až ironické, akoby vystrihnuté z nejakej reklamy (to je to divákovo vnímanie ovplyvnené balastom).
Milenecké, lepšie povedané sexuálne scény, sú dosť odvážne a príliš rýchlo „vybalené“, čo nemusí byť vždy funkčné – skôr naopak. Pritom vládne výrazný nepomer medzi zobrazovaním odhaleného ženského a mužského tela... (Okrem toho žena je stále tá istá, zatiaľ čo z dvoch mužských adeptov na odhalenie pred kamerami nebol ani jeden taký „smelý“, ako ona...) Tu sa dostávame k Jurajovi Kukurovi, ktorý zobrazuje mlynára, Jarmilinho prvého milenca. Jeho herectvo je také, aké sa od neho dalo očakávať. Lenhertová je po jeho boku slabšia. Lepšie jej to „ladí“ s Matějom Stropnickým, s ktorým podali približne rovnaké výkony. Z ďalších hereckých predstaviteľov stojí za zmienku Vladimír Javorský ako kňaz a Kryštof Hádek ako druhý zbojník. Oboch si zapamätáte, ich postavy majú niečo do seba.
Vyššie načrtnutá hudobná zložka – soundtrack pochádza od skupiny Support Lesbiens. Sčasti vynahrádza nedostatky snímky. Ústredný popevok „Byl pozdní večer, první máj...“, vám v mysli ostane ešte dlho po odchode z kinosály.
Existuje typ filmov, ktorých hodnotenie závisí aj od nálady a od toho, v akom citovom rozpoložení si ich pozriete. Tento k nim patrí. Ide aspoň o pekný pokus, ako ľudí motivovať k čítaniu poézie. Napriek tomu, že Máj sa pravdepodobne nad obzorom filmového sveta dlho neudrží, ponúka iný rozmer vnímania filmu, než na aký sme zvyknutí.
Máj (ČR, 2008, 80 min) Réžia: F. A. Brabec. Scenár: Ivana Nováková, F.A.Brabec podľa básne K. H. Máchu Máj. Kamera: F.A.Brabec. Hudba: Support Lesbiens. Strih: Filip Issa. Hrajú: Matěj Stropnický, Sandra Lehnertová, Juraj Kukura, Bronislav Poloczek, Vladimír Javorský, Nina Divíšková, Jan Přeučil, Kryštof Hádek, Jan Tříska, Iveta Jiřičková, Filip Menzel
Máj
Autor: Elena Jančušková
Zdroj: Kinema