|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 25.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Dnes je 1. Sviatok vianočný
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
05. 11. 2018
Luskáčik a štyri kráľovstvá
Toto je dôkaz, že aj mocné štúdio ako Disney pri chuti adaptovať klasiku a popustení uzdy fantázie nemusí napokon vyprodukovať populárny hit. Ingrediencie a ambície boli veľké: zoberieme 200-ročnú klasiku, doplníme do nej trošku ikonického baletu, angažujeme fajn herečku do hlavnej úlohy a máme nový príbeh o princeznej vo vlastnom fantastickom kráľovstve.
Nie je nič smutnejšie ako byť na Vianoce bez mamy, ktorá len nedávnom zomrela. Svoje o tom vedia traja súrodenci: Klára, Fritz a Lujza, ktorí žijú v Londýne a hoci sa ich tatko snaží urobiť ten najkrajší stromček a dať im ešte posledné darčeky od mamy, tento Štedrý večer nemá dobrú atmosféru. Navyše Klára dostala zvláštne vajce, ktoré potrebuje kľúč na otvorenie – a ten nikde nie je. Ani pozvánka na spoločenský večer ku krstnému otcovi Drosselmeyerovi zrejme na tom nič nezmení a ešte tam treba tancovať! No keď sa pri sledovaní Zlatej nite dostane Klára niekam do hlbokej tmy a vylezie na druhej strane, zrazu sa stane súčasťou neznámeho sveta. Ako prvého tu stretáva luskáčika Filipa pri moste, no odtiaľ už vedie cesta do štyroch kráľovstiev, kde panuje nepokoj, všetci sa obávajú Štvrtej ríše, kde sa skrýva Matka Zázvorka, no ako na potvoru tu pobehuje myška, ktorá má aj Zlatý kľúčik...
KINEMAVIDEO4817.
Štartujeme v „dickensovskom“ Londýne bláznivými preletmi kamerou nad mestom, podobne ako pred 9 rokmi vo Vianočnej kolede. Atmosféra je smutnejšia, na povale domu bežia rozličné experimenty, ktoré sú ešte znásobené v dielni Drosselmeyera. A zistíme podstatnú skutočnosť – Klára je praktická slečna, ktorej newtonovské zákony hovoria viac ako valčík. Keď sleduje Zlatú niť a mizne v pôsobivej tme, kde sa na stene mihajú krysky či iné stvorenia, stúpa napätie a potom sa podobne ako cez šatník v Narnii dostáva do zimnej krajiny, kde naháňa myšku. Už to je trošku zlý signál – ubehla štvrťhodina a napadajú vás hneď dva iné filmy, na ktoré sa Luskáčik podobá a to sme sa ešte ani nerozbehli.
Že sa ocitneme v magickej krajine, pochopíte rýchlo. Lebo v tom Londýne sa nič magického nedeje. Rýchlo vás napadne, že spojitosť so zlatým kľúčikom nebude náhodná a jeho hľadanie zaberá takmer hodinu filmu. Vydá na kúzelnú naháňačku s myškou, kde sa zrazu v temnom lese objavuje Myší kráľ (vyzerá trošku strašidelne, no má výborný CGI nápad, že tisícky myšiek sa morfujú do veľkej postavy) – nebojte sa tohto nápadu, je viac ako 200 rokov starý a Disney nasleduje prvú predlohu – útlu knižku Luskáčik a Myší kráľ z roku 1816. Preto ten starý Londýn či toľko myší...
Potiaľ by to bolo fajn: adaptácia archaického námetu za 120 miliónov dolárov by mala vydať aj na parádne dobrodružstvo. Lenže to sa v tomto filme poriadne nechce rozbehnúť a všetko ostatné začne filmu lámať väz. Inšpirácia ruským baletom ústi do architektúry hlavného paláca akoby vystrihnutého z Moskvy a keď sa má hrdinka dozvedieť čosi o minulosti (jej matka tu bola kráľovná), odohrá sa tu baletné predstavenie, ktoré sleduje z prvého radu. To je všetko. Zrazu sa v prestrihoch dostaneme do troch kráľovstiev na pár sekúnd a to je všetko. Nič viac sa o nich nedozvieme a ďalší balet dorazí až v záverečných titulkoch, aby sa nepovedalo. Ak sem prídu mamy s dcérami, budú asi sklamané...
Prepašovať sem chlapca na dobrodružstvo vo štvrtom kráľovstve, kde sa má rozbehnúť hlavný dej, je tiež riziko. Titulný Luskáčik slúži skôr ako poskok pre princeznú Kláru. Na Matku Zázvorku sa najprv vydajú ľsťou, no tá ich varuje, že nie všetko je nebezpečné (no fakt je, že jej podivná skupina klaunov je bizarná aj pre dospelého diváka). Keď sa vrátia, zažijú istú chuť sklamania, no to sa už dej doplazí k istej zmene motivácii viacerých postáv, čo v praxi znamená prehodenie rolí a ideme rozohrať príbeh nanovo. Stále nevidíme nič z troch kráľovstiev, ale dočkáme sa akčných sekvencií, kde sú uväznení hrdinovia, skáču cez vodopády a dôjde aj na rozličné mechanizmy, kde môže Klára využiť dôvtip, aj znalosti fyziky. (Ruku na srdce, určite majú väčšiu logiku ako jazykový kurz v Keď draka bolí hlava).
Posledná tretina sa snaží gradovať, ale nemá čo. Autori si pomáhajú rozličnými náhodami (v paláci sú tucty škatúľ s mechanickými myškami a cínovými vojačikmi, no nevieme prečo), snaha o veľkú bitku ústi v jednu potýčku poltuctu artistov a malej armády na moste, resp. trošku väčšej armády vs. Myší kráľ v temnom lese. Čo je ale úplne najhoršie, tento film stratí po 35 minútach tempo a hodinu sa len vlečie do očakávaného konca. Áno, skutočne to, čo vám bude chýbať, sa ľahko vyplní. Ale zároveň sú tu viaceré nevyužité postavy (strážcovia, sčasti titulný Luskáčik), ktoré sa stali obeťou krutého strihu.
Luskáčik a štyri kráľovstvá sú tento týždeň druhou premiérou, ktorú pôvodný režisér nedokončil. Lasse Hallström natočil veľkú časť, no po roku sa k filmu už nevrátil – a Joe Johnston zvládol ďalších 32 dní dotáčania! Čo je v praxi pomerne veľká porcia a je zrejmé, že Disney mal kvantum materiálu a keď ho začali skladať do finálnej verzie, strihalo sa ako o dušu. Takže niektorí majú na plátne ledva minútu času, no čakáte od nich podstatne väčší part. Alebo sa postavy začnú správa inak po hodine – nejde iba o motivácie, malá myška s kľúčikom zrazu po hodine gestikuluje ako veľký umelec.
Na formálnej stránke filmu cítiť obrovské peniaze – kostýmy, dizajn, výprava a aj hudba sú kvalitné. Samotný soundtrack Jamesa Newtona Howarda je sčasti rozpoltený: občas James berie pár melódií od Čajkovského, aby ich varíroval do dramatického soundtracku pre Disneyho. Aj tu sčasti cítiť stávku na istotu – Howard tu komponuje variáciu na vlastnú Vládkyňu zla.
Skrátka, výsledný film je prešpekulovaný, má pomalé tempo a nemá vlastnú tvár. Je to skomolenina mnohých iných – hoci základná zápletka funguje a menších divákov poteší, je to na Disneyho kaliber málo. Škoda Mackenzie Foy, drie naplno a stále je na plátne. Toto sympatické dievča z Interstellar dostalo veľký part a film asi prepadne. Keira Knightley je tu v porovnaní s ňou takmer do počtu.
Výsledné hodnotenie ovplyvní aj lokálna verzia. Chápem potrebu dabovať, no ak pôjdete na slovenskú verziu, odpočítajte si z priemernej známky ešte bod. Je príliš ukričaná, niektoré hlasy mi k originálu nesedia. Bianka Bucková je fajn, no snaha dabovať Keiru Knightley s afektom v našej verzii píli uši. A to isté platí aj pre nenapodobiteľné hlasy Morgana Freemana či Helen Mirren, hoci v malých rolách.
The Nutcracker and the Four Realms (USA, 2018, 99 min.)Réžia: Lasse Hallström, Joe Johnston. Scenár: Ashleigh Powell, E.T.A. Hoffmann, Marius Petipa. Hrajú: Mackenzie Foy, Keira Knightley, Morgan Freeman, Matthew Macfadyen, Helen Mirren, ugenio Derbez, Misty Copeland...
KINEMAVIDEO4817.
Štartujeme v „dickensovskom“ Londýne bláznivými preletmi kamerou nad mestom, podobne ako pred 9 rokmi vo Vianočnej kolede. Atmosféra je smutnejšia, na povale domu bežia rozličné experimenty, ktoré sú ešte znásobené v dielni Drosselmeyera. A zistíme podstatnú skutočnosť – Klára je praktická slečna, ktorej newtonovské zákony hovoria viac ako valčík. Keď sleduje Zlatú niť a mizne v pôsobivej tme, kde sa na stene mihajú krysky či iné stvorenia, stúpa napätie a potom sa podobne ako cez šatník v Narnii dostáva do zimnej krajiny, kde naháňa myšku. Už to je trošku zlý signál – ubehla štvrťhodina a napadajú vás hneď dva iné filmy, na ktoré sa Luskáčik podobá a to sme sa ešte ani nerozbehli.
Že sa ocitneme v magickej krajine, pochopíte rýchlo. Lebo v tom Londýne sa nič magického nedeje. Rýchlo vás napadne, že spojitosť so zlatým kľúčikom nebude náhodná a jeho hľadanie zaberá takmer hodinu filmu. Vydá na kúzelnú naháňačku s myškou, kde sa zrazu v temnom lese objavuje Myší kráľ (vyzerá trošku strašidelne, no má výborný CGI nápad, že tisícky myšiek sa morfujú do veľkej postavy) – nebojte sa tohto nápadu, je viac ako 200 rokov starý a Disney nasleduje prvú predlohu – útlu knižku Luskáčik a Myší kráľ z roku 1816. Preto ten starý Londýn či toľko myší...
Potiaľ by to bolo fajn: adaptácia archaického námetu za 120 miliónov dolárov by mala vydať aj na parádne dobrodružstvo. Lenže to sa v tomto filme poriadne nechce rozbehnúť a všetko ostatné začne filmu lámať väz. Inšpirácia ruským baletom ústi do architektúry hlavného paláca akoby vystrihnutého z Moskvy a keď sa má hrdinka dozvedieť čosi o minulosti (jej matka tu bola kráľovná), odohrá sa tu baletné predstavenie, ktoré sleduje z prvého radu. To je všetko. Zrazu sa v prestrihoch dostaneme do troch kráľovstiev na pár sekúnd a to je všetko. Nič viac sa o nich nedozvieme a ďalší balet dorazí až v záverečných titulkoch, aby sa nepovedalo. Ak sem prídu mamy s dcérami, budú asi sklamané...
Prepašovať sem chlapca na dobrodružstvo vo štvrtom kráľovstve, kde sa má rozbehnúť hlavný dej, je tiež riziko. Titulný Luskáčik slúži skôr ako poskok pre princeznú Kláru. Na Matku Zázvorku sa najprv vydajú ľsťou, no tá ich varuje, že nie všetko je nebezpečné (no fakt je, že jej podivná skupina klaunov je bizarná aj pre dospelého diváka). Keď sa vrátia, zažijú istú chuť sklamania, no to sa už dej doplazí k istej zmene motivácii viacerých postáv, čo v praxi znamená prehodenie rolí a ideme rozohrať príbeh nanovo. Stále nevidíme nič z troch kráľovstiev, ale dočkáme sa akčných sekvencií, kde sú uväznení hrdinovia, skáču cez vodopády a dôjde aj na rozličné mechanizmy, kde môže Klára využiť dôvtip, aj znalosti fyziky. (Ruku na srdce, určite majú väčšiu logiku ako jazykový kurz v Keď draka bolí hlava).
Posledná tretina sa snaží gradovať, ale nemá čo. Autori si pomáhajú rozličnými náhodami (v paláci sú tucty škatúľ s mechanickými myškami a cínovými vojačikmi, no nevieme prečo), snaha o veľkú bitku ústi v jednu potýčku poltuctu artistov a malej armády na moste, resp. trošku väčšej armády vs. Myší kráľ v temnom lese. Čo je ale úplne najhoršie, tento film stratí po 35 minútach tempo a hodinu sa len vlečie do očakávaného konca. Áno, skutočne to, čo vám bude chýbať, sa ľahko vyplní. Ale zároveň sú tu viaceré nevyužité postavy (strážcovia, sčasti titulný Luskáčik), ktoré sa stali obeťou krutého strihu.
Luskáčik a štyri kráľovstvá sú tento týždeň druhou premiérou, ktorú pôvodný režisér nedokončil. Lasse Hallström natočil veľkú časť, no po roku sa k filmu už nevrátil – a Joe Johnston zvládol ďalších 32 dní dotáčania! Čo je v praxi pomerne veľká porcia a je zrejmé, že Disney mal kvantum materiálu a keď ho začali skladať do finálnej verzie, strihalo sa ako o dušu. Takže niektorí majú na plátne ledva minútu času, no čakáte od nich podstatne väčší part. Alebo sa postavy začnú správa inak po hodine – nejde iba o motivácie, malá myška s kľúčikom zrazu po hodine gestikuluje ako veľký umelec.
Na formálnej stránke filmu cítiť obrovské peniaze – kostýmy, dizajn, výprava a aj hudba sú kvalitné. Samotný soundtrack Jamesa Newtona Howarda je sčasti rozpoltený: občas James berie pár melódií od Čajkovského, aby ich varíroval do dramatického soundtracku pre Disneyho. Aj tu sčasti cítiť stávku na istotu – Howard tu komponuje variáciu na vlastnú Vládkyňu zla.
Skrátka, výsledný film je prešpekulovaný, má pomalé tempo a nemá vlastnú tvár. Je to skomolenina mnohých iných – hoci základná zápletka funguje a menších divákov poteší, je to na Disneyho kaliber málo. Škoda Mackenzie Foy, drie naplno a stále je na plátne. Toto sympatické dievča z Interstellar dostalo veľký part a film asi prepadne. Keira Knightley je tu v porovnaní s ňou takmer do počtu.
Výsledné hodnotenie ovplyvní aj lokálna verzia. Chápem potrebu dabovať, no ak pôjdete na slovenskú verziu, odpočítajte si z priemernej známky ešte bod. Je príliš ukričaná, niektoré hlasy mi k originálu nesedia. Bianka Bucková je fajn, no snaha dabovať Keiru Knightley s afektom v našej verzii píli uši. A to isté platí aj pre nenapodobiteľné hlasy Morgana Freemana či Helen Mirren, hoci v malých rolách.
The Nutcracker and the Four Realms (USA, 2018, 99 min.)Réžia: Lasse Hallström, Joe Johnston. Scenár: Ashleigh Powell, E.T.A. Hoffmann, Marius Petipa. Hrajú: Mackenzie Foy, Keira Knightley, Morgan Freeman, Matthew Macfadyen, Helen Mirren, ugenio Derbez, Misty Copeland...
Luskáčik a štyri kráľovstvá
Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema