![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

17. 03. 2010
Louise-Michel

Ani nemusela prísť všade spomínaná reálna či imaginárna ekonomická kríza, aby firmy šachovali so svojimi zamestnancami, predovšetkým kvôli ušetreniu financií. Tento fenomén je v spoločnosti realitou už dávno. V snímke Louise-Michel je spúšťačom deja, práve rozhodnutie textilnej firmy v Pikardii, presunúť svoju výrobu do inej krajiny. O prácu prichádza i surová, zatrpknutá, ale nekompromisná Louise. So svojimi najbližšími kolegyňami ostáva nezamestnaná. Na konte majú 20 000 eur na vyriešenie situácie a tak vo víre zmätenia a hnevu jednohlasne odsúhlasia, že financie využijú na zlikvidovanie osoby, ktorá ich pripravila o prácu. Sociálne zdevalvované ženy svoju pomstu kapitalizmu a trhovému systému vedú prostredníctvom Louise v revolučnom a bizarnom tempe a ešte bizarnejším spôsobom.
Hlavná postava Louise sa pri hľadaní nájomného vraha síce usiluje, ale veľmi dôveruje a nepreveruje. To však vyplýva z jej charakteru i sociálneho a kultúrneho zázemia. Náhodou sa spoznáva s Michelom, ktorý síce vlastní zbrane, s radosťou sa preháňa po poli a nacvičuje akcie ako z akčného filmu, ale nie je schopný konať. Napriek tomu, že formu pomsty určili ženy, najatý Michel ju kvôli vlastnej nekompetentnosti značne posúva do roviny opäť nezmyselnej, odtiahnutej od životnej i filmovej skúsenosti divákov. Napriek tomu, že začiatok Louise-Michel evokuje sociálnu drámu, úvodná scéna predznamenáva žáner skutočný, frašku. Náhodnosť je v snímke rovnako príznačná ako primitívnosť postáv, neobvyklé situácie, neintelektuálnosť. Takéto charakteristiky filmu však vyvolávajú značnú rozpačitosť pri interpretácii idey diela.
Delépinovi a Kervernovi nie je cudzia schopnosť šokovať, vystavať bizarný a zároveň absolútne pochopiteľný a jednoduchý príbeh neodtrhnutý od reality ad absurdum a napriek tomu zaplniť filmové plátno absurditami nielen v sfére deja (situácií a dialógov), ale i typológie postáv či kompozície a strihu záberov.
Otázkou ostáva či práve fraškovitý charakter diela so svojím absurdným výsmechom je vhodným spôsobom na sprostredkovanie spoločenskej reality. Dokáže divákom podať síce oklieštenú, ale predsa len realitu, vnímania a správania zobrazenej spoločenskej vrstvy alebo ich len rozosmeje a vtiahne, či úplne odradí? Nie je množstvo zveličení kontraproduktívne? A nie je venovanie anarchistke Louise Michelovej posledným výsmechom, ktorý už vôbec nemá byť iróniou? I odpoveďami na tieto otázky sa dá filmové publikum rozdeliť do jednotlivých skupín podľa vnímania snímky Louise-Michel, čo záleží od toho, do akej miery prečítajú kódy filmu a na koľko im uveria.
Mimochodom, ak patríte k divákom, ktorí sa na začiatku záverečných titulkov dvíhajú zo sedadiel a spokojne odchádzajú, vedzte, že režiséri pripravili ešte jeden záver filmu, takže tentoraz sa aj vám oplatí zotrvať v kine do poslednej sekundy obrazu na plátne.
Louise-Michel (Francúzsko, 2008, 90 min.) Réžia: Benoît Delépine, Gustave Kervern. Scenár: Benoît Delépine, Gustave Kervern. Kamera: Hugues Poulain. Strih: Stéphane Elmadjian. Hudba: Gaëtan Roussel. Hrajú: Yolande Moreau (Louise Ferrand), Bouli Lanners (Michel Pinchon), Benoît Poelvoorde (inžinier Guy), Albert Dupontel (Miro), Mathieu Kassovitz (majiteľ farmy), Francis Kuntz (Flambart), Benoît Delépine (zákazník), Gustave Kervern (kapitán) a ďalší.
Louise-Michel
Autor: Jana Golianová
Zdroj: Kinema