|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. 10. 2012
Looper
Looper bol dlho považovaný za pomerne nenápadný a riskantný projekt. Ambiciózna sci-fi šupnutá na koniec septembra neveští v hollywoodskom kalendári tú najväčšiu stávku na istotu, skôr naopak. Ale keď sa Looper zrazu atypicky stal otváracím filmom Medzinárodného filmového festivalu v Toronte a zožal kopu diváckej i odbornej chvály, všetci spozorneli.Na rozdiel od mnohých sci-fi kúskov, ktoré na vás chcú vybafnúť to obrovské tajomstvo na konci filmu, Looper ponúka svoj námet už v traileri. Píše sa rok 2044 a hlavný hrdina (Joseph Gordon-Lewitt, toľko vychválený za 500 dní so Summer) patrí medzi looperov, nájomných zabijakov. Tým z budúcnosti posielajú terče, do ktorých sa treba trafiť a splniť misiu. Lenže situácia sa mení v momente, keď čelí hrdina staršej verzii seba samého z roka 2074 (s podobou Brucea Willisa) a nemôže sám seba zastreliť, lebo jeho staršia verzia uteká za svojím vlastným cieľom.
KINEMAVIDEO1470.
Ambiciózna strednorozpočtová sci-fi začína byť decentne zastúpená v súčasnej dekáde. Zdrojový kód, Vymedzený čas a najnovšie Looper stavajú na šikovných hercoch, dobrej pointe a šikovných režiséroch. Looper má solídnu premisu, na ktorej dokáže dlho stavať, hoci sa môže zdať, že mu ide iba o kombináciu, že v jednom časovom momente sa pohybujú dve verzie toho istého človeka a to nie je akceptovateľné, preto musí jedna z nich zomrieť. Naopak, oveľa viac sa venuje systému cestovania v čase, kde vznikajú viaceré paradoxy a ukazuje napríklad ako komunikuje človek sám so sebou so svojím budúcim ja, či samotný systém looperov.Podobne ako pri Vymedzenom čase, veľkú časť sa snaží naložiť na diváka v prvých 15 minútach, takže rozhodne neprichádzajte do kina neskoro a dávajte pozor na viaceré detaily. Tento systém má svoje čaro a mnohí by chceli žiť tento luxusný (hoci časovo vopred prehraný) štýl života. Je prekvapivé vidieť, koľko je looperov a ako fungujú, kam sa posunul svet Po polhodine sa relatívne orientujete, na scénu príde Willis, hrdinov problém - a zápletka sa môže začať zahusťovať.
Už to nie je iba príbeh o cestovaní v čase, dvoch verziách hrdinu či sci-fi o naháňaní zloducha. Režisér Rian Johnson strhne pozornosť úplne inde a nepotrebuje ani desiatky explózií. Druhá a tretia štvrtina filmu sú podstatne pomalšie, no nedá sa im uprieť vnútorná gradácia. Kombinácia nových tém (a čiastočne aj žánrov) je efektívna a najmä oproti minulej dvojici filmov ponúka iný prístup. Vymedzený čas sa vo svojej druhej polovici prehupol do akčnejšej sféry, no Looper má uprostred filmu neačkný obsah. Sústredí sa na dialógy a vystačí si s jednoduchou scénou.Looper totiž nie je drahý film a za 30 miliónov dolárov mohol urobiť režisér skutočne iba jedinú vec - najať dobrých hercov, dovoliť si pár akčných scén a sústrediť sa predovšetkým na dychberúci scenár. Invencia sa mu nedá uprieť, tam kde iné filmy potrebujú v druhej polovici zrýchliť, pretože sa im rýchlo minú nápady (a akcia či prezentácia reálií budúcnosti je na plátne efektný trik), tu sa stále dokáže nadýchnuť a odbočiť od línie ešte raz. A zas.
Samozrejme, vo finále sa musia línie spojiť a aj v priebehu dvojhodinovej stopáže sa dočkáme pár akčných scén, no ak sa do kina vydáte (podľa ukážky celkom prirodzene) iba na ne, môžete byť prekvapení. A iným obsahom, ako ste čakali, lebo tomuto filmu rozhodne nesedí označenie "tá strieľačka s Willisom a mladíkom z posledného Batmana". Ale nebojte sa, zastúpená akcia je dobrá a rovnako aj kulisy budúcnosti a troška futuristického nádychu. Veľkú časť pôsobivého Loopera obstarali herci. Joseph Gordon-Lewitt ťahá výraznú časť filmu (citeľne väčšiu ako Willis) a hoci má stále občas auru nevýrazného mladíka s iným účesom, rýchlo sa naňho dá zvyknúť. Willis sa rochní najmä v akčných scénach a variáciu na cestovanie v čase si užíva, zrejme s vidinou lepšieho konca ako pri tucte opíc. Rian Johnson teda trafil do čierneho a v niektorých smeroch možno ešte presnejšie ako vlaňajší Vymedzený čas. Má iný koncept, inú kostru, ale je to inteligentné a zábavné sci-fi kino. Po Total Recall z augusta navyše pôsobí ako balzam na dušu fanúšika.Looper (USA, 2012, 118 min.)Réžia: Rian Johnson. Scenár: Rian Johnson. Kamera: Steve Yedlin. Strih: Bob Ducsay. Hudba: Nathan Johnson. Hrajú: Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Blunt, Piper Perabo, Paul Dano, Jeff Daniels, Noah Segan
Ambiciózna strednorozpočtová sci-fi začína byť decentne zastúpená v súčasnej dekáde. Zdrojový kód, Vymedzený čas a najnovšie Looper stavajú na šikovných hercoch, dobrej pointe a šikovných režiséroch. Looper má solídnu premisu, na ktorej dokáže dlho stavať, hoci sa môže zdať, že mu ide iba o kombináciu, že v jednom časovom momente sa pohybujú dve verzie toho istého človeka a to nie je akceptovateľné, preto musí jedna z nich zomrieť. Naopak, oveľa viac sa venuje systému cestovania v čase, kde vznikajú viaceré paradoxy a ukazuje napríklad ako komunikuje človek sám so sebou so svojím budúcim ja, či samotný systém looperov.Podobne ako pri Vymedzenom čase, veľkú časť sa snaží naložiť na diváka v prvých 15 minútach, takže rozhodne neprichádzajte do kina neskoro a dávajte pozor na viaceré detaily. Tento systém má svoje čaro a mnohí by chceli žiť tento luxusný (hoci časovo vopred prehraný) štýl života. Je prekvapivé vidieť, koľko je looperov a ako fungujú, kam sa posunul svet Po polhodine sa relatívne orientujete, na scénu príde Willis, hrdinov problém - a zápletka sa môže začať zahusťovať.
Už to nie je iba príbeh o cestovaní v čase, dvoch verziách hrdinu či sci-fi o naháňaní zloducha. Režisér Rian Johnson strhne pozornosť úplne inde a nepotrebuje ani desiatky explózií. Druhá a tretia štvrtina filmu sú podstatne pomalšie, no nedá sa im uprieť vnútorná gradácia. Kombinácia nových tém (a čiastočne aj žánrov) je efektívna a najmä oproti minulej dvojici filmov ponúka iný prístup. Vymedzený čas sa vo svojej druhej polovici prehupol do akčnejšej sféry, no Looper má uprostred filmu neačkný obsah. Sústredí sa na dialógy a vystačí si s jednoduchou scénou.Looper totiž nie je drahý film a za 30 miliónov dolárov mohol urobiť režisér skutočne iba jedinú vec - najať dobrých hercov, dovoliť si pár akčných scén a sústrediť sa predovšetkým na dychberúci scenár. Invencia sa mu nedá uprieť, tam kde iné filmy potrebujú v druhej polovici zrýchliť, pretože sa im rýchlo minú nápady (a akcia či prezentácia reálií budúcnosti je na plátne efektný trik), tu sa stále dokáže nadýchnuť a odbočiť od línie ešte raz. A zas.
Samozrejme, vo finále sa musia línie spojiť a aj v priebehu dvojhodinovej stopáže sa dočkáme pár akčných scén, no ak sa do kina vydáte (podľa ukážky celkom prirodzene) iba na ne, môžete byť prekvapení. A iným obsahom, ako ste čakali, lebo tomuto filmu rozhodne nesedí označenie "tá strieľačka s Willisom a mladíkom z posledného Batmana". Ale nebojte sa, zastúpená akcia je dobrá a rovnako aj kulisy budúcnosti a troška futuristického nádychu. Veľkú časť pôsobivého Loopera obstarali herci. Joseph Gordon-Lewitt ťahá výraznú časť filmu (citeľne väčšiu ako Willis) a hoci má stále občas auru nevýrazného mladíka s iným účesom, rýchlo sa naňho dá zvyknúť. Willis sa rochní najmä v akčných scénach a variáciu na cestovanie v čase si užíva, zrejme s vidinou lepšieho konca ako pri tucte opíc. Rian Johnson teda trafil do čierneho a v niektorých smeroch možno ešte presnejšie ako vlaňajší Vymedzený čas. Má iný koncept, inú kostru, ale je to inteligentné a zábavné sci-fi kino. Po Total Recall z augusta navyše pôsobí ako balzam na dušu fanúšika.Looper (USA, 2012, 118 min.)Réžia: Rian Johnson. Scenár: Rian Johnson. Kamera: Steve Yedlin. Strih: Bob Ducsay. Hudba: Nathan Johnson. Hrajú: Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Blunt, Piper Perabo, Paul Dano, Jeff Daniels, Noah Segan
Looper
Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema