![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Štvrtok 27.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Alexander
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

17. 02. 2006
Krajina mŕtvych

V dobe šprintujúcich zombies (upozorňujem, že aj napriek tomu mám Snyderov remake veľmi rád, pretože v konečnom dôsledku inovatívnu dynamiku v pohybe mŕtvych je možno smelo brať ako prirovnanie k našej informatívnej a globalizačnej spoločnosti, v ktorej rozhodujúcim faktorom úspechu je okrem kvanta informácii aj presnosť a rýchlosť k ich prístupu) a ďalších obmien daného žánru „živých mŕtvych“ mutujúcich do polohy počítačovej hry s prvkami action-survival (napr. Resident Evil) je Krajina mŕtvych návratom tam, kde daný žáner pod Romerovou taktovkou začínal, pričom „Val Lewtonovskú“ školu a jej prínos pre žáner ponechám pre účel tejto recenzie bokom. Je sympatické, ako Romerove trademarky fungujú účinne aj po štvrtý krát a zároveň režisér dokázal osvedčenú látku posunúť ďalej s aktuálnosťou pre našu dobu. Posledné menované dokonca platí dvojnásobne.
Krajina mŕtvych je totiž na jednej strane veľmi dobre urobená „žánrovka“ v mantineloch katastrofického filmu s jasnými koreňmi v „brakovom“ campe, resp. fenoméne tzv. „polnočných filmov“. Dôkazom sú veľmi ploché charaktery, úmyselne predvídateľné, patetické a zlé dialógy, priemerné herecké výkony a časté prehrávanie, ako i očividné potešenie z brutality a kochanie sa v estetike škaredosti. Znaky, ktoré tvorcu usvedčujú keď už nie z nadŕžania, tak minimálne z rovnocenného uhľa pohľadu na to, čo je v podvedomí chápané ako zlé a odpudivé (viď otvorený koniec filmu). Pocit „guilty pleasure“ (vychutnávanie si zlého) je intenzívne podtrhávaný výborne vykreslenou temnou atmosférou bezútešnosti a cynizmu, v ktorej sa síce herci pohybujú po predpovedateľných trajektóriách, ale za to ich výskyt je v pravidelných intervaloch vyživovaný veľmi dobre odvedeným gorefestom. Inými slovami, zvrhlo príťažlivé B-čko ako vyšité, ktoré navyše ctí pravidla sequelov a tematicky v postupnom akumulovaní inteligencie zombies Krajina presne nadväzuje na Deň s pomrkávaním na znalého diváka (epizódne výstupy Toma Saviniho – maskér, trikár a „motorkár“ z predchádzajúcich dielov ako aj Simon Pegga a Edgar Wrighta – tvorcov vydarenej zombie paródie Shaun of the Dead).
Avšak nakrútiť iba jednoduchý a čistý brak, nikdy nebola konečná stanica snaženia v doterajšej Romerovej nemŕtvej ságe. Inak tomu nie je ani v tomto prípade. Pod pláštikom lacnej a krvavej zábavy plnej nechutností určenej ako „zábava pre nízke masy“ (obľúbené označenie braku a jeho odnoží vyznávačmi filmovej krásy a tzv. „vyššieho umenia) možno vždy nájsť sociálno-kritický podtón, trefne reagujúci na problémy doby, v ktorých jednotlivé diely (zatiaľ) tetralógie vznikli. Po vyrovnaní sa s rasizmom a americkými vojenskými intervenciami v 60. rokoch (Noc živých mŕtvych), narastajúcim konzumným spôsobom života v 70. rokoch (Úsvit mŕtvych), neustále zrýchľujúceho sa zbrojenia ako efektu vrcholného štádia studenej vojny a hrozby čoraz reálnejšieho genetického experimentovania v 80. rokoch (Deň mŕtvych), je začiatok nového milénia charakteristický neustále sa prehlbujúcimi sociálnymi rozdielmi v štruktúre obyvateľov našej planéty, stihomamom z terorizmu vedúci k nezmyselnej izolácii a hlavne zastieranie postranných záujmov superveľmocí pod pláštik boja proti spomínanému svetovému terorizmu.
Samozrejme Krajina mŕtvych nie je filozofickým dielom z nekonečným množstvom interpretácii, ani jeho gýčovitou napodobneninou. Práve naopak, svojím prevedením stojí v ich opozícii. Namiesto predstieranej hrejivosti, krásy a povrchného humanizmu svoje pazúry kritiky vystrkuje inteligentne prostredníctvom čierneho humoru, cynických hlášok a špiny tzv. nižšieho umenia, resp. podradných žánrov. Alegoricky k príbehu samotného filmu, v ktorom záchrana prichádza odspodu, je Romerova snímka zároveň tak aj fackou snobizmu, pretvárke a všetkému, čo sa naoko snaží tváriť ako niečo vyššie a pekné (a čo tak často rezonuje u akademikoch a vyhráva po festivaloch rôzne ceny „mieru“...). Je to dobre avšak rázne mienená výstraha, že všetko „krásne“, učesané, konzervatívne nevyhranené a tým aj umelé má tendencie uspávať, zatiaľ čo drzé, nekompromisné, inými slovami odpudivo iné, pozornosť burcuje a tým aj cibrí zmysly.
P.S.: Bez mučenia priznávam, že na výslednom hodnotení sa podpísala aj moja nekontrolovateľná slabosť pre Asiu Argento. Drsná, animálna sexuálnosť srší z každého jej pohľadu a v kombinácii so vzrušujúcim chrapľavým hlasom (pri ktorom aj hlas Michelle Rodriguez znie ako čistý spev opernej divy) ma jej prítomnosť na plátne (a v mojich predstavách, ehm...) vždy dokonale opantá.
George A. Romero’s Land of the Dead (USA/Kanada/Francúzsko, 2005, 92 min.) Réžia: George A. Romero. Scenár: George A. Romero. Kamera: Miroslaw Baszak. Hudba: Reinhold Heil, Johnny Klimek. Hrajú: Simon Baker, John Leguizamo, Dennis Hopper, Asia Argento, Robert Joy, Eugene Clark, Joanne Boland, Jennifer Baxter
Krajina mŕtvych
Autor: Adrián Žiška
Zdroj: Kinema