Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
04. 12. 2012

Konečná uprostred cesty

Konečná uprostred cestyZákerná rakovina rázne preruší doterajší život jednej nemeckej rodiny. Prišla neočakávane a chystá sa vo Frankovej hlave pobudnúť zopár mesiacov. S nevyoperovateľným mozgovým nádorom sa v krátkej dobe musí vysporiadať nielen on, ale aj zvyšok jeho rodiny - manželka Simone, štrnásťročná dcéra Lilli a osemročný syn Mika.Nemecký režisér Andreas Dresen zostáva verný komorným vzťahovým peripetiám v navýsosť civilnom rúchu. Jeho posledný film Konečná uprostred cesty (Halt auf freier Strecke) môže byť akýmsi terapeutickým návodom, ako čo najracionálnejšie zvládnuť katastrofálny zvrat v rodinnom súžití.

KINEMAVIDEO1662.
Snímka zachytáva jesenné obdobie s nadchádzajúcimi vianočnými sviatkami. Režisér zbytočne nenapína emocionálne struny publika, príbeh necháva voľne plynúť s poskytovaním faktov a rakovinou úmerne poznačených situácií. Postavy sú oboznámené so základnými informáciami o otcovom stave, narábajú s osobou chátrajúceho člena rodiny s úctou a racionalitou, ktorá je nápomocnejšia pre udržanie stability v rodine oveľa viac, než filtrovanie zúfalstva cez egoizmus vlastnej emocionality.

Dresen volí civilný pohľad dovnútra rodiny, s okrajovým načrtnutím vzdialenejších rodinných príslušníkov. Frankovi dáva dostatok času i súkromia pre prekonávanie bariér v uvedomovaní si vlastnej blížiacej sa smrti. Dôležitým dokumentujúcim prvkom mu je kamera v mobile, ktorou Frank zachytáva tie najobyčajnejšie kúsky domova, vrátane vlastnej tváre, za ktorou sa kdesi vo vnútri lebky rozrastá jeho záhuba. Tá sa v podobe veselého chlapíka – tumoru zjavuje počas príbehu vo Frankovej fantázii (výborným nápadom je jeho návšteva v televíznej talk show), vždy akoby znenazdajky vstúpi do domácnosti prostredníctvom TV či rozhlasového spravodajstva.Podobných humornejších scén je v Konečnej uprostred cesty ako šafránu - zbytočne nenarúšajú primárnu civilnosť snímky. Milan Peschel ako Frank Lange odvádza fantastickú hereckú prácu, dodáva filmu mučivé stvárnenie človeka postupne strácajúceho pojem o realite, ktorý sa ale vo svetlých chvíľach plne uvedomuje a pokrýva svojím prejavom stále toho starého Franka - milujúceho manžela a otca. Simone (Steffi Kühnert) má na pleciach plnú nálož praktických povinnosti, cez starostlivosť o manžela, bežné pracovno-domácnostné povinnosti až po zachovávanie dôstojného a láskyplného vzťahu seba a detí voči chorému otcovi. Režisér neobchádza ani lekársku a psychoterapeutickú pomoc zvonka – chod rodiny v kritických chvíľach usmerňuje hospicová pracovníčka, autor prináša pohľad do ožarovacej miestnosti, či na neblahé vedľajšie účinky chemoterapie.

Konečná uprostred cesty krásnou a láskyplnou cestou núti diváka nazerať na rakovinového strašiaka optikou vysporiadaného človeka. Spracovanie témy neskĺza do patetizmu a citového vydieračstva. Ochrannou clonou mu je spomínaná civilnosť, dokonale čitateľná a divákovi postačujúca bez zbytočných sĺz. S výborne vystavanými charaktermi postáv členov rodiny a citlivo vedenými detskými hercami (Talisa Lilly Lemke a Mika Seidel).Halt auf freier Strecke (Nemecko, 2011, 110 min.)Réžia: Andreas Dresen. Scenár: Andreas Dresen, Cooky Ziesche. Kamera: Michael Hammon. Strih: Jörg Hauschild. Hudba: Jens Quandt. Hrajú: Milan Peschel, Steffi Kühnert, Talisa Lilli Lemke, Mika Seidel, Ursula Werner, Marie Rosa Tietjen, Christine Schorn, Otto Mellies

Konečná uprostred cesty

Autor: Zuzana Ondrišová
Zdroj: Kinema