Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
24. 01. 2014

Kapitál

KapitálFilm skúseného francúzskeho režiséra a scenáristu Costa-Gavrasa s príznačným názvom Kapitál, vznikol na motívy knižnej predlohy Stéphane Osmonta. Dej filmu je zasadený do prostredia financií, sleduje kariéru mladého Marca Tourneuila, túžiaceho po peniazoch a uznaní. Marc sa doslova zo dňa na deň s menším pričinením šťasteny dostáva k moci, keď je vymenovaný za riaditeľa najsilnejšej európskej banky Phenix.

Do novej pozície sa vrhá s najvyšším nasadením, hoci vo svete financií zúri kríza, kolegovia si brúsia zuby na jeho mladý krk a banka padne do oka americkým klientom, ktorí sa ju rozhodnú získať za každú cenu. Marc vedie tichú vojnu nie len s okolím, ale i sám so sebou, jeho konanie je podriadené silným tlakom, na ktoré v mnohom nedosahuje ani jeho funkcia. Peniaze a s nimi spätý rešpekt sa stávajú Marcovou jedinou motiváciou, bez zaváhania a ochotne zapredá seba i morálne hodnoty.
KINEMAVIDEO2068.Tematicky sa film sústredí na praktiky, ťahy a podvody späté s ľudskou túžbou zbohatnúť a zobrazuje finančníkov bez príkras, demaskuje vzťahy, realisticky zobrazuje prostredie vplyvných a bohatých bankárov. Film nevyvracia mienku verejnosti, je nad slnko jasnejšie, že prostredie peňazí sa nezaobíde bez podvodov a intríg a prežijú v ňom len žraloky. Film Kapitál dramaturgicky dopĺňa aktuálnu ponuku kín (na Slovensku), voľbou témy a prostredím finančníkov sa približuje Scorseseho Vlkovi z Wall Street, no na rozdiel od neho je Kapitál vážnejším titulom, ktorý sa ženie za cieľom výhradne v dokonale vyžehlenom obleku.Motivácie hlavného hrdinu sú od začiatku jasné, postava je zjednodušene definovaná jedinou replikou, ktorá demaskuje aj Marcove pôsobenie vo funkcii: „koľko času mám na to, aby som sa čo najväčšmi nahrabal?“. Stotožniť sa s hlavnou postavou je takmer nemožné, prevyšujú záporné vlastnosti. Charakter je vykreslený povrchne, aj napriek občasnej snahe zhmotniť Marcove vnútorné rozpoloženie scudzovacími efektmi ako sú monologické prehovory postavy k divákovi, alebo predstavy, kde násilne rieši svoje spory a dáva „nepriateľom“ vyžrať svoje, osviežujú monotónnosť rozprávania postaveného na vyčerpávajúcich dialógoch zobrazujú vnútorný konflikt postavy, kontrast medzi myšlienkami a činmi.

S Marcom Tourneuilom nie je možné ťahať za jeden povraz. Aj keď negatívne vykreslenie hlavnej postavy je na mieste, pretože bolo primárnym zámerom skrze hlavného hrdinu, cez jeho pohnútky a konanie priblížiť fungovanie sveta peňazí, mikrosveta, v ktorom sú lož a okrádanie takmer legálnym aktom, každodenným obradom ako zarobiť ešte viac a cítiť sa ešte dôležitejšie. Marc Tourneuil je antihrdinom, v príbehu neprechádza výraznou zmenou, nič neoľutuje, citeľný je tlak tvorcov, ktorí chceli vytvoriť monštrum bez chrbtovej kosti, no prílišné upriamenie sa na tento cieľ pôsobí v príbehu násilne a vzbudzuje dojem konštruktu.
Hlavná postava, ale aj vedľajšie zostávajú plochými figúrkami, ktorým nie a nie uveriť, čím je pred diváka postavený múr brániaci zžiť sa s charaktermi a skrze nich sa ponoriť do deja (s výnimkou Maud, jediná kladná postava sledujúca ušľachtilý cieľ - predpoklad, že sa divák bude mať záujem stotožniť). Marc Tourneuil sa pasuje za novodobého Robina Hooda a koná bez výčitiek, v znení pokriveného hesla „ochudobňovať chudobných a dávať bohatým“.Spletitý príbeh sleduje machinácie finančníkov, postupy, ktorými sa snažia vyrovnať s krízou. Dejové línie sa môžu stať pre problematiku neznalých divákov nezrozumiteľnými, čomu sa chcú tvorcovia vyhnúť opakovaným zdôrazňovaním niektorých myšlienok, z ktorých je možné vyvodiť záver, avšak naivne zjednodušený. Príbeh pracuje s tézami, verejnosti dávno známymi, pri zobrazení sveta bohatých sa nevyhýba klišé.

Dej sa triešti na viacero odbočiek, akýchsi epizód, ktoré bránia v zosilnení jedného konfliktu a nespĺňajú ani predpokladanú funkciu- vytvárať na hlavného hrdinu čo najväčší tlak zo všetkých strán (Marc vzbudzuje dojem ľahostajnosti). V príbehu absentuje napätie, je plný zvratov, miestami sa stráca v slepej uličke (epizóda s modelkou je neopodstatnená a zbytočná, viac času mohlo byť venované vývoju vzťahu medzi Marcom a Maud, práve v tomto momente hlavný hrdina skutočne „ožíva“, stáva sa ambivalentným charakterom), tempo príbehu je svižné a rozprávanie je priame, nesnaží sa s nami „hrať“, takmer neprekvapuje. Film Kapitál sa obstojne púšťa do kontroverzných tém bez príkras, poctivo zobrazuje realitu, avšak v mnohom zostáva povrchným konštatovaním väčšinového názoru, bez výraznejších presahov a ambícií priniesť nový pohľad. Le capital (Francúzsko, 2012, 114 min.)Réžia: Costa-Gavras. Scenár: Karim Boukercha, Jean-Claude Grumberg, Costa-Gavras. Hrajú: Gad Elmaleh, Gabriel Byrne, Natacha Régnier...

Kapitál

Autor: Roberta Tóthová
Zdroj: Kinema