|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 4.1.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Drahoslav
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. 09. 2012
Hanba
Patrick Carnes, americký psychológ, definoval pocity sexuálne závislého človeka nasledovne: „ Všeobecne sa cítia menejcenní. Neveria, že o nich blízki stoja. Sex robí ich izoláciu znesiteľnou. Ak nedôveruješ ľuďom, jediná pravda o sexe – drogách, alkohole, hrách, riziku – je, že splní svoj účel – na istú dobu.“ Príčiny tejto závislosti preskúmal film Hanba. Jeho hlavnou postavou je úspešný tridsiatnik Brandon. Každý deň sa zobúdza s jedinou myšlienkou. Napriek tomu, že je atraktívny, nepodarilo sa mu nadviazať partnerský vzťah. Osamelý, naprogramovaný život mu naruší príchod náladovej a nestabilnej sestry Sissy. Jeho každodenná rutina je narušená a zrazu je zmätenejší, než doteraz. Pramení jeho hanba zo sexuálnej závislosti, alebo sa jej korene nachádzajú niekde hlbšie?
KINEMAVIDEO1297.
Režisér Steve McQueen bol v Anglicku známy najskôr ako vizuálny umelec. Za svoje čiernobiele inštalácie ovplyvnené Andym Warholom a nouvelle vague dostal významnú Turnerovu cenu. Svetovú pozornosť na seba strhol až sugestívnou a skľučujúcou snímkou Hlad v roku 2008. Zameral sa na hladovku írskych teroristov v neľudských podmienkach britskej väznice. Kontroverzné témy neopustil ani najnovším filmom Hanba. Medzi oboma sa dá nájsť niekoľko paralel, zdobí ich napríklad autentický, priam strašidelný herecký výkon Michaela Fassbendera a hlboké ponorenie sa do psychológie hlavných postáv.
McQueen však v Hanbe zanechal historické prvky a sústredil sa na portrét moderného človeka, ktorého namiesto väzenských múrov obmedzujú vlastné obsesie a úzkosti v podobe sexuálnej závislosti. Sú hrdinovia oboch filmov produktom a odrazom spoločnosti? Bojíme sa v dnešnej dobe citovej intimity? Režisér myšlienku v rozhovore denníku Telegraph doplnil: „Postavy oboch filmov sa nachádzajú na opačných póloch. Brandon sa uväznil sám, zatiaľ, čo Bobby (z Hladu) nachádza vo svojej situácii slobodu.“ Už v prvej scéne Hanby získavame depresívny obraz človeka, ktorého v samote sprevádzajú iba vlastní démoni. Brandon v podaní Michaela Fassbendera nevzbudzuje hnus, ale ľútosť a sympatie. Stratený v sociálnych vzťahoch sa dostáva do niekoľkých beznádejných situácií – ktoré sú však spôsobené jeho vlastnou bezmocnosťou.Samotný spôsob rozprávania sa dá brať ako istú spoločenskú skúšku. Dokáže sa divák závislý na súčasných dynamických kinematografických postupoch sústrediť na tak intímny príbeh a pomalý spôsob rozprávania? Mimoriadne dlhé statické zábery v McQeenovom podaní sú pre film emocionálne významné – napríklad nádherne melancholické 5-minútové spevácke vystúpenie alebo zúrivý beh nočným veľkomestom. Hrdinovmu prežívaniu sa prispôsobujú vizuálne prostriedky – odľudštené priestory Brandonovho bytu, chladné newyorské ulice, prístav, metro. Každý záber má estetickú hodnotu – kompozíciou, hrou svetiel, farieb. Erotické scény majú podobný nádych ako drastické násilie v Hlade, sú prostriedkom realizmu, momentmi, keď hlavný hrdina rezignuje a upadá do skutočnej beznádeje.
Film sa môže vnímať v dvoch rovinách – v Brandonovej závislosti a jeho vzťahu so sestrou – ktoré sa však zdajú prepojené. McQueen neponúka v Hanbe odpoveď formou holej vety, ale náznakov. Závisí tak výlučne od diváckej interpretácie. Režisér sa niekoľkokrát zahrá s očakávaniami diváka a vytvára tak príbeh v každej scéne nepredvídateľný a prekvapivý. Hanba je závislá nielen na McQueenovi, ale rovnako aj na hercoch – Fassbenderovi asistuje vynikajúca Carey Mulligan. Je obrovská hanba, že film nebol nominovaný v žiadnej oscarovej kategórii. Možno kvôli nádychu všeobecnej kontroverzie, ktorá sprevádza udelenie ratingu prístupnosti (NC-17), Steve McQueen však ponúkol vlastné vysvetlenie: „ V Amerike sa príliš boja sexu.“ Asi však komisii uniklo, že Hanba na rozdiel od niektorých tínedžerských komédií (posledné Prci prci prcičky získali voľnejší rating R) nie je filmom o sexe, ale spoločenskou drámou demonštrovanou na vzťahu dvoch súrodencov. Shame (Veľká Británia, 2011, 101 min.)Réžia: Steve McQueen. Scenár: Abi Morgan, Steve McQueen. Kamera: Sean Bobbitt. Strih: Joe Walker. Hudba: Harry Escott. Hrajú: Michael Fassbender (Brandon) Carey Mulligan (Sissy) James Badge Dale (David) Nicole Beharie (Marianne) Lucy Walters (žena v metre) Mari-Ange Ramirez (Alexa) Alex Manette (Steven) Hannah Ware (Samantha) Elizabeth Masucci (Elizabeth) a ďalší.
Režisér Steve McQueen bol v Anglicku známy najskôr ako vizuálny umelec. Za svoje čiernobiele inštalácie ovplyvnené Andym Warholom a nouvelle vague dostal významnú Turnerovu cenu. Svetovú pozornosť na seba strhol až sugestívnou a skľučujúcou snímkou Hlad v roku 2008. Zameral sa na hladovku írskych teroristov v neľudských podmienkach britskej väznice. Kontroverzné témy neopustil ani najnovším filmom Hanba. Medzi oboma sa dá nájsť niekoľko paralel, zdobí ich napríklad autentický, priam strašidelný herecký výkon Michaela Fassbendera a hlboké ponorenie sa do psychológie hlavných postáv.
McQueen však v Hanbe zanechal historické prvky a sústredil sa na portrét moderného človeka, ktorého namiesto väzenských múrov obmedzujú vlastné obsesie a úzkosti v podobe sexuálnej závislosti. Sú hrdinovia oboch filmov produktom a odrazom spoločnosti? Bojíme sa v dnešnej dobe citovej intimity? Režisér myšlienku v rozhovore denníku Telegraph doplnil: „Postavy oboch filmov sa nachádzajú na opačných póloch. Brandon sa uväznil sám, zatiaľ, čo Bobby (z Hladu) nachádza vo svojej situácii slobodu.“ Už v prvej scéne Hanby získavame depresívny obraz človeka, ktorého v samote sprevádzajú iba vlastní démoni. Brandon v podaní Michaela Fassbendera nevzbudzuje hnus, ale ľútosť a sympatie. Stratený v sociálnych vzťahoch sa dostáva do niekoľkých beznádejných situácií – ktoré sú však spôsobené jeho vlastnou bezmocnosťou.Samotný spôsob rozprávania sa dá brať ako istú spoločenskú skúšku. Dokáže sa divák závislý na súčasných dynamických kinematografických postupoch sústrediť na tak intímny príbeh a pomalý spôsob rozprávania? Mimoriadne dlhé statické zábery v McQeenovom podaní sú pre film emocionálne významné – napríklad nádherne melancholické 5-minútové spevácke vystúpenie alebo zúrivý beh nočným veľkomestom. Hrdinovmu prežívaniu sa prispôsobujú vizuálne prostriedky – odľudštené priestory Brandonovho bytu, chladné newyorské ulice, prístav, metro. Každý záber má estetickú hodnotu – kompozíciou, hrou svetiel, farieb. Erotické scény majú podobný nádych ako drastické násilie v Hlade, sú prostriedkom realizmu, momentmi, keď hlavný hrdina rezignuje a upadá do skutočnej beznádeje.
Film sa môže vnímať v dvoch rovinách – v Brandonovej závislosti a jeho vzťahu so sestrou – ktoré sa však zdajú prepojené. McQueen neponúka v Hanbe odpoveď formou holej vety, ale náznakov. Závisí tak výlučne od diváckej interpretácie. Režisér sa niekoľkokrát zahrá s očakávaniami diváka a vytvára tak príbeh v každej scéne nepredvídateľný a prekvapivý. Hanba je závislá nielen na McQueenovi, ale rovnako aj na hercoch – Fassbenderovi asistuje vynikajúca Carey Mulligan. Je obrovská hanba, že film nebol nominovaný v žiadnej oscarovej kategórii. Možno kvôli nádychu všeobecnej kontroverzie, ktorá sprevádza udelenie ratingu prístupnosti (NC-17), Steve McQueen však ponúkol vlastné vysvetlenie: „ V Amerike sa príliš boja sexu.“ Asi však komisii uniklo, že Hanba na rozdiel od niektorých tínedžerských komédií (posledné Prci prci prcičky získali voľnejší rating R) nie je filmom o sexe, ale spoločenskou drámou demonštrovanou na vzťahu dvoch súrodencov. Shame (Veľká Británia, 2011, 101 min.)Réžia: Steve McQueen. Scenár: Abi Morgan, Steve McQueen. Kamera: Sean Bobbitt. Strih: Joe Walker. Hudba: Harry Escott. Hrajú: Michael Fassbender (Brandon) Carey Mulligan (Sissy) James Badge Dale (David) Nicole Beharie (Marianne) Lucy Walters (žena v metre) Mari-Ange Ramirez (Alexa) Alex Manette (Steven) Hannah Ware (Samantha) Elizabeth Masucci (Elizabeth) a ďalší.
Hanba
Autor: Marek Hudec
Zdroj: Kinema