Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
05. 11. 2009

Gamer

GamerNový pokus o ukážku videohry na striebornom plátne alebo Running Man 2?

Hollywood neustále koketuje s myšlienkou ovládania ľudí umelou inteligenciou, či inou skupinou jedincov vo svoj prospech a zároveň poškuľuje aj po ďalších adaptáciách videohier, resp. sa chce inšpirovať ich štýlom a osloviť hráčov niečím príbuzným. Gamer má obe snahy spojiť.





 Ide na to cez jednoduchý príbeh – v budúcnosti hrajú ľudia rôzne druhy videohier, v ktorých sa zhosťujú reálnych jedincov. A v tej najväčšej akčnej pecke sa bojuje doslova na život, na smrť a na slobodu. Ten bojovník, ktorého hráč dovedie do úspešného konca, získa normálny život. Kable a la búchač Gerard Butler sa takto snaží dostať von a už mu ostávajú iba dve kolá. Situácia sa však rýchlo zvrtne, keď sa do hry začnú nabúravať jej odporcovia. Ukážu mu pravdu, skutočné pravidlá a dokonca ho možno zavedú aj k hráčovi, ktorý ho ovláda. Kable chcel len vyjsť z hry živý, ale teraz môže dostať a bojovať za oveľa viac.

A otázne je, koľko a čo môže dostať filmový divák. Nuž v posledných troch rokoch sa filmová fabrika snov obohatila o dvojicu Neveldine/Taylor a ich treskúci debut Zastaneš a neprežiješ. Je to na naše distribučné pomery veľký paradox, že sa jeho druhý diel i ďalšie dielo dostávajú do kín týždeň po týždni? Do veľkej miery áno – a to je pre Gamera sčasti škoda, lebo už ako tretí film tejto dvojice ukazuje čoraz monotónnejší štýl bez štipky variácie, ale aj rovnaké poňatie akcie. 


Neduh Gamera spočíva v tom, že podobne ako pár bijákov s Jasonom Stathamom nedokáže byť len ľahký, uchopiteľný akčný film. Autori točia pomerne brutálne, ostentatívne servírujú kvantum násilných scén len, aby pôsobili tvrdo a cool. Pri Crankoch to bola súčasť deja, ospravedlnenie i štýl postupu hrdinu zároveň. Pri Gamerovi je to len samoúčelná prehliadka.
Uvedomujú si to aj samotní autori, a preto k prázdnej akcii chcú pridať vyšší zmysel. Myšlienky o ovládaní ľudských bytostiach, forma hry a la Running Man či Rollerball však pôsobia paradoxne príliš jednoducho, prázdno a do žánrovej spleti o ovládačoch a ovládaných neprinášajú vôbec nič nové – a navyše ani nedávajú príliš veľký zmysel. Nehovoriac o finálnej tematike škodlivosti hier, ktorou sa im skôr podarí nasrdiť primárnu cieľovku, hráčov videohier, ktorí by na Gamera eventuálne zašli.
Pritom Gamer ponúkne dve veci, ktoré potešia oko diváka – akčné scény pôsobia ešte stále dobre, bláznivo a Gerard Butler sa do nich náramne hodí. A potom je tu kopa vrtiacich zadočkov i poskakujúcich dekoltov, na ktorých rado spočinie očko pubertiaka, či jeho tatka. Na stopáž 95 minút je to však trochu málo, keď zvyšok tvorí iba prázdna snaha o vysvetlenie akejsi ultra sci-fi budúcnosti o hráčoch, či túžba pôsobiť "rozflákane", ako samotný svet hrdinu.


Ťažkopádny je akčný film Gamer, ale na druhej strane je pádnym dôkazom, že Neveldine/Taylor musia zmeniť svoj štýl, pretože za tri roky a tri filmy sa divákom totálne prejedol. Buď sa im to podarí alebo v Hollywoode skončili. Finančné výsledky Gamera i Zastaneš a neprežiješ 2 sú toho jasným dôkazom. Pre vás platí nasledovné: ak ste mohli Cranka, môžete aj Gamera a vice versa. Nie som si však istý, či je však hodný investície 5 až 6 eur v multiplexe... Musíte byť fakt veľký fanúšik akčných filmov. A pre hráčov videohier platí potreba sledovať film s nadhľadom, inak sa zbytočne napajedíte a v poslednej štvrťhodinke dokonca ušúľate od množstva parodických trikov používaných filmovými hrdinami. V tomto smere je Gamer sklamanie na plnej čiare.
Gamer (USA, 2009, 95 min.) Réžia: Mark Neveldine, Brian Taylor. Scenár: Mark Neveldine, Brian Taylor. Kamera: Ekkehart Pollack. Strih: Peter Amundson, Fernando Villena, Doobie White. Hudba: Robb Williamson, Geoff Zanelli. Hrajú: Gerard Butler, Amber Valletta, Kyra Sedgwick, Michael C. Hall, Logan Lerman, Alison Lohman

Gamer

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema