![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Streda 26.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Viktor
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

05. 02. 2010
Erotic Nation

Begányiho uhol pohľadu sa sústreďuje na vykreslenie pracovného portrétu rodiny Raffayovcov. S ich podnikateľskými aktivitami sa spája vznik prvého sexšopu a prvého erotického salónu u nás. Ešte počas komunizmu vytušili voľný priestor na trhu a bez okúňania premenili dobový interiér bývalej lekárne v Bratislave na „ošetrovňu“ iného druhu. Ostýchavým Slovákom (väčšinou čakajúcim, kým sa vyľudní autobusová zastávka oproti vchodu) ponúkali najrôznejšie produkty a pomôcky pestrých tvarov a farieb. Vďaka uvoľnenej legislatíve 90.rokov mali takmer neobmedzené možnosti pri zostavovaní ponuky erotických služieb vo svojom salóne. Dovolené bolo všetko, čo nebolo zakázané a zakázané nebolo takmer nič. Dozvedáme sa, že rok 1993 bol rokom „samostatnosti“ nielen politickej ale aj erotickej – predal sa rekordný počet vibrátorov. V roku 1995 boli naše nároky komplexnejšie – na dračku šli nafukovacie partnerky. Na scéne sa rozpriestraňoval Vladimír Mečiar a prezidentovi uniesli syna...
V prepájaní jednotlivých spomienok sa zrkadlí aj kus nostalgie. Kedysi „pionieri pokroku“, dnes veteráni, len ťažko súperiaci s érou internetu a zmenou finančných pomerov. Výborne to dokladá scéna, v ktorej Karol Raffay inštruuje mladú striptérku o tom, ako vyzeral striptíz v zlatých deväťdesiatych. Neskúseného zákazníka vtedy odzbrojili veľké gestá náklonnosti a slečna sa nemusela ani vyzliekať. Dnes je už divák „otrlejší“. Od svojho objektu požaduje, aby bol spoľahlivo fungujúcim strojom na sex.
V pornografii sa intímne stáva verejným, pričom faktor citového prežívania je utlmený na minimum. V rovnakom duchu sa nesie aj Begányiho film. Žiaden z protagonistov nikdy neskĺzne k odhaľovaniu svojho vnútra. Karol s manželkou a bratom Vladom zosobňujú triezvy, rozumový princíp - k pracovnej náplni pristupujú pragmaticky a bez emócií. Pocity ostávajú vytesnené kdesi v zákulisí, ktoré je mimo režijný zámer informovať a glosovať. Hoci sa vo filme objavuje viacero bočných línií (vážny zdravotný stav jedného z bratov a jeho problémový syn, manželská nerovnováha druhého, úpadok podnikania v dôsledku krízy atď.) akýkoľvek zárodok drámy, konfliktu alebo zbytočného sentimentu sa podarilo úspešne eliminovať. Čo je v poriadku, pretože je to v súlade s programom: neosobne o neosobnom. To je asi najviditeľnejší rozdiel oproti našej ostatnej dokumentárnej produkcii (napr. výborné filmy ako Slepé lásky, Hranica, Ako sa varia dejiny). A tiež v porovnaní s Begányiho starším krátkometrážnym filmom z rovnakého prostredia Pornoromantik, ktorý dokázal byť pornograficky povrchný a krajne osobný zároveň.
Všetko ale súvisí s tým, že autor pracuje s atrakciami. V Pornoromantikovi tvorila protiváhu tejto povrchnosti šokujúca úprimnosť tragického hrdinu. V Erotic Nation ju režisér vyvažuje podobne kĺzavým povrchom – svetom politiky, ktorý ako každá show nesie v sebe kus „pornografie“. Politické komentáre prednášané Máriusom Kopcsayom (počas výkladu nezostáva pedagogicky strnulý ale navštívi aj príslušnú kabínku) sú občas samoúčelné a okrem konzumnej satiry nepridávajú filmu ďalšiu významovú úroveň. Podobne senzačný dojem má vyvolať opakovaná performance folklórneho ansámblu v sexshope. Okrem toho, že tým autor symbolicky naznačuje stret tradície a „moderny“, je ďalší zmysel nejasný. V závere tak spolu s obveselenosťou ostáva mierna pachuť čohosi nedopovedaného, odstredeného.
Výber témy je popri vysokozdvižnom humanizme slovenských dokumentov pomerne odvážny a osviežujúci. Otázkou však je, čo chce autor svojou profiláciou povedať, či vôbec chce niečo povedať alebo len pozorovať a zaznamenávať. Begányi totiž nakrútil grotesku pojednávajúcu o pornografii ako o určitom druhu slapsticku (komicky prehnané telesné aktivity/ gagy vo filmoch Chaplina či Keatona). Bez ďalších spoločenských, sociálnych, genderových alebo vôbec ľudských súvislostí. To je samozrejme legitímny a zábavný ale pomerne jednosmerný pohľad. Preto bude zaujímavé sledovať jeho ďalší projekt založený na poznatkoch sexuológa Róberta Mathé, načrtnutých už v Erotic Nation. Pripravte sa teda na fakty bez zjemňujúcich metafor a prívlastkov doplnené priehrštím explicitných záberov, ako sa na inštruktážny žáner patrí. A tiež na zopár osvedčených životných múdrostí (názornú vizualizáciu toho, že schopnosť zviesť muža patrí k základným ženským istotám, čo ale s intelektuálnym výkonom veľmi nesúvisí). Určite na vás zapôsobí čaro slovenskej amatérskej tvorby bez hereckých šablón. Prvotné rozpaky pred kamerou v spálni vraj idú najlepšie na odbyt.
Erotic Nation (ČR/SR, 2009, 79 min.) Réžia: Peter Begányi. Scenár: Peter Begányi. Kamera: Ivo Miko, Mário Ondriš, Norbert Hudec. Strih: Marek Kráľovský
Erotic Nation
Autor: Dominika Šimonová
Zdroj: Kinema