![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Streda 26.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Viktor
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

03. 09. 2010
Dvojka

Snímka sa i napriek vkladu silného producenta, ktorý sa v zahraničí podpísal pod viaceré vizuálne i obsahovo kvalitné filmy (za všetky spomeniem Slona režiséra Gus Van Santa), pridŕža nízkorozpočtovej strohej autentickosti. Krajina, v ktorej napokon hlavní protagonisti prežijú svoju „vysnívanú“ dovolenku, ovplyvnila vizuálnu stránku príbehu. Ručná rozochvená kamera, prírodné svetlo i reálne prostredie bez akéhokoľvek štúdia nápadne pripomína filmy dánskych režisérov Dogmy 95. Podobné pravidlá, aké presadzoval Trier s Vinterbergom v snahe prezentovať fikciu v čo možno najrealistickejšej podobe volí i režisér Jaroslav Fuit. Príbeh plynie pred kamerou v časovej následnosti bez akýchkoľvek odbočiek, čo sťažuje možnosť preniknúť hlbšie pod kožu hrdinov a pochopiť ich chovanie.
Hlavné postavy sú vo svojej podstate antihrdinami. Prezentujú sa v tom najhoršom svetle. On je utiahnutý, „kravaťák“ skákajúci na povely svojej rozmrzenej, večne nespokojnej partnerky. Dynamiku do nelogického vzťahu vnesie voľnomyšlienkar a dobrodruh, ktorý sa k dvojici pripojí. Ani ten však svojim charakterom neohúri na toľko, aby s ním divák dokázal sympatizovať. Istým momentom by totiž menšie do vysvetlenie pristalo. Pravidlá Dogmy však nič podobné nedovoľujú, a preto sa príbeh pred kamerou odohráva tak, ako by ho ani kamera nezaznamenávala. Udalosti jednoducho plynú ako v bežnom živote.
Z hľadiska žánru sa film radí medzi roadmovie, čo nie je podľa dánskeho manifestu sto percentne kóšer. I napriek tomu, že cesta hrá vo filme svoju úlohu, škatuľkovanie nie je úplne presné a možno ho teda ospravedlniť a akceptovať. Hudba sa ako jediný element odkláňa od dánskej striktnosti. Do príbehu je vsadená mimo rozprávanie. Tvorcovia vyberali prevažne z tvorby českých hudobníkov a vytvorili v skutku rozmanitý hudobný doprovod. Popovo orientovanú superstáristku Anetu Langerovú dopĺňa, hiphopový Wladimir 518 či experimentálny Tata bojs.
Hlavnú ženskú úlohu vo filme stvárnila režisérova manželka Kristýna Fuitová-Nováková, ktorá sa profesne venuje divadlu v štúdiu DVA. Jeden z jej filmových partnerov David Máj zase účinkuje v hereckom súbore JEDNOTKA. Herecké trio uzatvára režisér videoklipov Jakub Wagner. Dvojka je prvotinou nie len pre samotného Fuita ale i pre televíznu a produkčnú spoločnosť HBO v Čechách. A práve rozmer a prostredie domáceho kina filmu pristane viac ako veľké plátno multiplexu.
Dvojka (Česká republika, 2009, 89 min.) Réžia: Jaroslav Fuit. Scenár: Richard Malatinský, Jaroslav Fuit. Kamera: Viktor Smutný. Strih: Michal Hýka. Hudba: Tadeáš Věrčák. Hrajú: Kristýna Fuitová-Nováková, Jakub Wagner, David Máj, Vladimír Fišer, Vojtěch Dyk, Bohumil Klepl, Jaroslav Plesl, Pavel Řezníček
Dvojka
Autor: Zuzana Štefunková
Zdroj: Kinema