Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
30. 04. 2018

Dve nevesty a jedna svadba

Dve nevesty a jedna svadbaAnna Polívková na začiatku filmu vstáva z postele, otočí sa do kamery a začne prehovárať k divákom. Jej non-stop komentár sa nekončí až do konca filmu, pričom je obdivuhodnou súčasťou koloritu – aby divákovi nestačilo iba sledovať otrepané dianie milostného trojuholníka na plátne, dostáva ešte ďalšiu dávku postrehov z duševného rozpoloženia hrdinky. Paradoxne, keď ju počúvame, budujeme si k nej ešte menej sympatií ako z jednotlivých jej činov.

Marie je totiž vykreslená ako relatívne úspešná moderátorka TV šou, ktorej však chýba chlap. A hneď na začiatku filmu pochopíme, že hoci sa snaží, priťahuje iba samých „kreténov“ z kategórií hipster, sexista, milovník áut. A ona si zaslúži pritom oveľa viac. Fakt, že taká úspešná (či spokojná) v živote nie je, vypláva asi po ôsmich panákoch na rodinnej oslave, kde sa hodí do náručia bývalej lásky, no tento chlapík je už šťastne zadaný – a má si zobrať za ženu práve jej sestru Karolínu. Rýchlo vzniká očakávaný trojuholník: dve sestry a jeden chlap, ktorý mení preferencie takmer neustále. Isteže, ak by to tak nebolo, nemohli by sme hodinu a pol čakať do konca, aby sa zjavili titulné dve nevesty...
KINEMAVIDEO4679.
Tomáš Svoboda zatiaľ točí dva druhy filmov. Pokiaľ dával dokopy Manželov na hodinu a drukoval skôr mužským hrdinom, vznikli celkom zábavné kúsky. Keď sa ponorí do života ženských hrdiniek a nebodaj chce omieľať tému neviest (Ako sa zbaviť nevesty, 2016), výsledok je citeľne horší. Môže za to zrejme snaha vytvoriť z hrdinku úplne karikatúry, na ktorých by sa diváčky mohli smiať a akože s nimi empaticky cítiť, že vonku nie sú poriadni chlapi, tak si môžu dovoliť sarkasticky riešiť iných?
Dve nevesty a jedna svadba slúžia ako najnovší príklad instantného filmu. Chce využiť absolútne známu zápletku, ani sa príliš nesnaží s vykreslením svojich postáv. Môžete namietať, že Marie sa nám predstaví v úvode, no jej bizarné búranie štvrtej steny a konštantná interakcia s divákom začne byť veľmi rýchlo otravná. Polívková totiž nonstop komentuje dianie a čo sa do niektorých filmov celkom hodí, tu začne byť rýchlo bremenom – na čo neustále vkladať monológy, keď na plátne chceme vidieť, čo sa stane? Na sondu do duše hrdinky? OK, rýchlo ju pochopíme v tom, že ona nič, je cnostná žena, ale zúfala túžba po chlapovi ju nútiť búrať stereotypy. Nepodvádzať, byť podvedená...a uvidí sa...

Problémy sú aj s načrtnutím ďalších postáv: potenciálny ženích je dobrák či mamľas, ktorý má pivovar a srdce na správnom mieste? V skutočnosti nemá problém prešaltovať z jednej sestry na druhú. Chlapi sú tu vôbec popisovaní ako terče posmechu: platí to aj pre milenca z telky, z ktorého sa rýchlo vykľuje neverný hňup (čo tipujete na prvú) a sčasti aj pre tatka s mániou zbierať plastové poháre z koncertov Brutusu. Je tu aj starosta-klátič a v pivovare aj partia ochľastov. A že ženy majú slabšie filmové roly!
Paradoxne Svoboda im svojou réžiou neuľahčuje pozíciu. Samotná Polívková hrá neustále rovnakú osobu (len pred štyrmi mesiacmi v Špindli!), Ester Geislerová ako jej sestra má náročnú rolu, lebo má prísť o ženícha a mama v podaní Evy Holubovej si môže na obe dcéry i manžela schuti zanadávať. No sama hrá len karikatúru manželky, ktorá nemá problém zahnúť, lebo vo vzťahu sa po dekádach nudí...

Tých archetypov sa tu nahromadí strašne veľa a rýchlo zistíte, že postavičky chcú riešiť vzťahy, ale ani jeden nemá prakticky šancu na úspech. Chýba poriadna zápletka alebo lepší dej – Polívkova chce chlapa, chvíľu ho má, potom nie, objaví sa ďalší, hoci zadaný – aj to je šanca. Jej sestra sa má vydávať – no tušíme, že jej to asi nevyjde. Jiří sa dvorí jednej i druhej. Všetko sa odohráva v krátkom slede, medzi pletky sa pripojí ešte aj hrdinkina kamarátka, ktorá chvíľu chrápe so šéfom telky, potom s iným.
Dve nevesty a jedna svadba hádžu poľutovaniahodné postavičky do podivnej spleti rádobyvzťahov a bizarných riešení. Má to byť vtipné, ale je to len instantne zlepené a nezaberá to. Je to presne film do kategórie Ako sa zbaviť nevesty či Večne tvoja neverná – rovnako nefunkčný zdĺhavý kúsok.
Dve nevěsty a jedna svatba (ČR, 2017, 89 min.)Réžia: Tomáš Svoboda. Scenár: Tomáš Svoboda, Marcel Bystroň. Hrajú: Anna Polívková, Jan Dolanský, Ester Geislerová, Eva Holubová, Bohumil Klepl, Oldřich Navrátil, Jaroslav Plesl a ďalší.

Dve nevesty a jedna svadba

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema