Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
29. 09. 2013

Donšajni

DonšajniNová komédia Jiřího Menzela Donšajni má sľubnú premisu – miestny režisér chce inscenovať operu Dona Giovanniho s lokálnym obsadením. Mala to byť roztopašná komédia o vášni pre život, hudbu a ženy. Výsledok je ťažko pozerateľná komédia so silnými hereckými menami, no slabučkým scenárom.Pri Donšajnoch sa ťažko extrahuje popis deja: je tu malomestský život a najmä režisér, ktorý chce pripraviť predstavenie opery (pričom sám operu nemá rád a nehľadá v nej inteligentný podtón). Na scéne sa rýchlo objaví slávny spevák z Ameriky, ktorý v miestnom divadle pôsobil. V meste sa ocitnú dvaja sukničkári (režisér a spevák) a ich aktivity rozpútajú sériu situácií so ženami a prepletajú osudy viacerých obyvateľov.

KINEMAVIDEO1927.Pôvodné očakávania: milé osudy, nacvičovanie opery, zopár ľúbostných pletiek, finálne predvedenie diela. Výsledok: nemastný-neslaný. Život jednotlivých hrdinov je zabehnutý vo svojich koľajach a zrazu sa s príchodom jedného speváka či prípravy predstavenia mení. Scenár berie náhodné momenty ako ukradnuté auto, prepadnutie banky, návrat osoby a chce z nich maximálne vyťažiť pre dej. No je to iba smutná záplata dlhých filmových minút a nedáva ani zmysel – hercov nikam neposúva, iba pohybuje po plátne.Pokiaľ ide o ženy a všetky možné avantúry, ktoré majú využiť práve asociáciu Donšajnov (alias odkaz na Don Juana, aj titulného Dona Giovanniho), je to dobrý nápad, no nevhodne realizovaný a miestami zachádza skôr do rajónu českých komédií Zdeňka Trošku a podobných diel. Pri narážkach na starších milovníkov sa vybavujú skôr vtipy z Doktora od jazera Hrochov, ako milých komédií Menzela v minulých dekádach. Posteľné avantúry sú slabučké, spomienky na romániky ujdú a koláže záberov na mladé dekolty pôsobia zvláštne. Azda v nich má driemať myšlienka opojenia z mladosti a prchavosti, no nezaberá.

Nefunguje tu ukážka života v meste, ani séria sukničkárskych epizód. Dej sa strašne vlečie po 30 minútach a do záverečných titulkov sa už nerozbieha. Občas sa objavuje spoločenská kritika – športu, kultúry a iných tém. Aj tie sa sem dostali iba náhodne.Jediná vec, čo nakoniec v stopáži zafunguje, je opera. Očividne sa tu zišli talenty z rôznych divadiel, ktoré podávajú veľmi dobré výkony a za bránami divadla sa podarilo dať dokopy pár funkčných scén a môžete si vypočuť pár árií. Zladenie nácviku, hudby a vzťahov v divadle funguje a najradšej by ste z tohto priestoru neodišli von. Herci majú jasne nadefinované roly, súbor pocitov a solídne scény. A je tu jasný cieľ: nacvičiť predstavenie – zvyšok filmu mimo divadla a viaceré momenty v deji také šťastie nemajú.

Z hereckých výkonov možno pochváliť Martina Hubu. Na druhej strane Jan Hartl sa do role vôbec nehodí a je väčšinou nesympatický. Jeho prejav režiséra miestami urážajúci operu môže štvať jej fanúšikov (vrátane mňa) a hoci sa zapáči neznalcom či odporcom, zmena vnímania bude len ťažko uveriteľná. A ako sukničkár je nevhodný. Ostatné úlohy možno spojiť do spoločného hodnotenia: každé zvučné meno dalo veľký prísľub, no pri tomto scenári sa nedá žmýkať nadpriemerný výkon. Námet tohto formátu (dedinský/mestský zbor nacvičuje operu) sa dal nakrútiť trojako. Výborne s citom pre jednotlivých hercov. Dobre, keď si nestrážite hranicu medzi operou a lokálnou časťou. A slabučko, prípad Donšajnov, ktorí sa rozpadli režisérovi prakticky po prvej tretine filmu. Pritom je to práve Menzel, ktorý bol horúci kandidát na spracovanie ľudskej komédie z malého mesta. Mohla to byť zaujímavá ľahká komédia, ktorá by do kín prilákala vaše babky, tety i mamy, no v tejto podobe je ich poslať do kina veľmi ťažké.Donšajni (ČR, 2013, 100 min.)Réžia: Jiří Menzel

Donšajni

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema