|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. 10. 2015
Dheepan
V tohtoročnom boji o najprestížnejšie festivalové ocenenie krása nezvíťazila. Prednosť dostala nepríťažlivá realita aktuálne najdiskutovanejšej a najkontroverznejšej témy. Porote na festivale v Cannes predsedali oscaroví bratia Coenovci, ktorí sa rozhodli upriamiť pozornosť na to, čo v súčasnosti rezonuje v spoločnosti najviac. Sorrentinova Mladosť musela pokorne ustúpiť utečencovi Dheepanovi.
Naliehavosť námetu priniesla francúzskemu tvorcovi Jacquovi Audiardovi Zlatú Palmu. Nie je to však jeho prvé ocenenie z najjagavejšieho festivalu. V minulosti opantal porotu jeho Prorok (Veľká cena) a Falošný hrdina (Un héros très discret) nedal šancu scenáristickej konkurencii. Z Audiarda sa stáva miláčik festivalu nielen vďaka aktuálnosti tém, ale aj pre nepohodlné námety odzrkadľujúce charakter doby.
KINEMAVIDEO3550.
Jeden z najsledovanejších súčasných francúzskych režisérov dokáže zatínať do živého bez toho, aby moralizoval či ukazoval len jednu stranu mince. V príbehu ju často obracia a polarizuje stimuly i konanie svojich postáv. V Prorokovi vystavuje svojho antihrdinu skúškam prežitia v nekompromisnom väzenskom prostredí a následkom pudu sebazáchovy sa mení na stroj neschopný odlíšiť cnosť od zla. Kým mladého proroka Malika, arabského imigranta, formuje prítomnosť, tamilského tigra Dheepana navždy pretransformovala minulosť uprostred dlhej a krvavej občianskej vojny v rodnej Srí Lanke.
Bez zbytočných dejových zvratov a zjednodušujúcich vysvetlení Audiard vezme Dheepana z rodnej krajiny do Francúzska spolu s fiktívnou manželkou a dcérou. Ako politickí utečenci dostanú azyl a môžu začať žiť v „ideálnom“ západnom svete. Dajú sa však hrozné zážitky a skutky bývalého teroristu, ktorý túži po normálnom živote, celkom vytesniť? Dokáže vôbec človek, ktorý participoval pri masakroch občianskej vojny, ktorá si vyžiadala viac ako 80 000 obetí, fungovať v spoločnosti bez toho, aby sa v ňom ozývali inštinkty nacionalistického monštra?
Dheepanovu fasádu autori obdarovali pokojom. Pod ňou však horí oheň hnevu. V momente, keď sa začne jeho ilúzia o svetlej budúcnosti rozpadať, vzbĺkne a v bojovom tranze sprevádzaným syndrómom vojnového veterána udrie. Navzdory čiernej minulosti tvorcovia Dheepanovi doprajú, aby s ním divák mal pochopenie. Myšlienka schopnosti prerodu človeka vyznieva presvedčivo, no nie natoľko, aby sa divák, ktorý pozná historické súvislosti, stotožnil s ich snahou.
Do karát im však nahráva jeden podstatný fakt. Jesuthasan Antonythasan, predstaviteľ srílanského imigranta Dheepana, má za sebou podobný osud ako jeho filmová rola. Vo veku 16 rokov sa pripojil k hnutiu tamilských tigrov a bojoval po ich boku až do devätnástich. Ako 25-ročný požiadal vo Francúzsku o azyl a v súčasnosti tam bezúhonne žije a pracuje. Živí sa ako spisovateľ a známe sú aj jeho politické aktivity. Dheepan je jeho druhá filmová úloha, pre predstaviteľky ženy a dcéry ide o celkom prvé predstavenie vo filme.
Hereckí debutanti dali snímke veľmi veľa. Okrem autentickej neokresanosti aj civilnosť popretkávanú emotívnymi výstupmi. Jacques Audiard im veľa nakladá, nedovolí im vydýchnuť a privedie ich do vojny na parížskom predmestí. Jeho filmová štúdia využíva Dheepana, Yalini a Illayaal len ako nástroje na pochopenie pozadia politických imigrantov a dôvodov silnejúcej xenofóbie. Živí snímkou našu paranoju z utečencov alebo v nás chce vzbudiť súcit? Dheepanov osud však túži viac po empatii ako ten Prorokov, hoci oba prípady vykresľuje ako obete systému.
Audiard nezostal svojmu rukopisu nič dlžný, je rozpoznateľný, opäť prináša intenzívny zážitok. Tlačí nás však do kúta a v dramatických momentoch vydiera až príliš. Politický význam príbehu zatieňuje filmovú estetiku a tvorivý cieľ sa podriadil požiadavke doby. Dheepanovi však nemožno uprieť spoločenský význam a režisérovi jeho zmysel pre spravodlivosť.
Dheepan (Francúzsko, 2015, 109 min.)Réžia: Jacques Audiard. Scenár: Jacques Audiard, Thomas Bidegain, Noé Debré. Hrajú: Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby
KINEMAVIDEO3550.
Jeden z najsledovanejších súčasných francúzskych režisérov dokáže zatínať do živého bez toho, aby moralizoval či ukazoval len jednu stranu mince. V príbehu ju často obracia a polarizuje stimuly i konanie svojich postáv. V Prorokovi vystavuje svojho antihrdinu skúškam prežitia v nekompromisnom väzenskom prostredí a následkom pudu sebazáchovy sa mení na stroj neschopný odlíšiť cnosť od zla. Kým mladého proroka Malika, arabského imigranta, formuje prítomnosť, tamilského tigra Dheepana navždy pretransformovala minulosť uprostred dlhej a krvavej občianskej vojny v rodnej Srí Lanke.
Bez zbytočných dejových zvratov a zjednodušujúcich vysvetlení Audiard vezme Dheepana z rodnej krajiny do Francúzska spolu s fiktívnou manželkou a dcérou. Ako politickí utečenci dostanú azyl a môžu začať žiť v „ideálnom“ západnom svete. Dajú sa však hrozné zážitky a skutky bývalého teroristu, ktorý túži po normálnom živote, celkom vytesniť? Dokáže vôbec človek, ktorý participoval pri masakroch občianskej vojny, ktorá si vyžiadala viac ako 80 000 obetí, fungovať v spoločnosti bez toho, aby sa v ňom ozývali inštinkty nacionalistického monštra?
Dheepanovu fasádu autori obdarovali pokojom. Pod ňou však horí oheň hnevu. V momente, keď sa začne jeho ilúzia o svetlej budúcnosti rozpadať, vzbĺkne a v bojovom tranze sprevádzaným syndrómom vojnového veterána udrie. Navzdory čiernej minulosti tvorcovia Dheepanovi doprajú, aby s ním divák mal pochopenie. Myšlienka schopnosti prerodu človeka vyznieva presvedčivo, no nie natoľko, aby sa divák, ktorý pozná historické súvislosti, stotožnil s ich snahou.
Do karát im však nahráva jeden podstatný fakt. Jesuthasan Antonythasan, predstaviteľ srílanského imigranta Dheepana, má za sebou podobný osud ako jeho filmová rola. Vo veku 16 rokov sa pripojil k hnutiu tamilských tigrov a bojoval po ich boku až do devätnástich. Ako 25-ročný požiadal vo Francúzsku o azyl a v súčasnosti tam bezúhonne žije a pracuje. Živí sa ako spisovateľ a známe sú aj jeho politické aktivity. Dheepan je jeho druhá filmová úloha, pre predstaviteľky ženy a dcéry ide o celkom prvé predstavenie vo filme.
Hereckí debutanti dali snímke veľmi veľa. Okrem autentickej neokresanosti aj civilnosť popretkávanú emotívnymi výstupmi. Jacques Audiard im veľa nakladá, nedovolí im vydýchnuť a privedie ich do vojny na parížskom predmestí. Jeho filmová štúdia využíva Dheepana, Yalini a Illayaal len ako nástroje na pochopenie pozadia politických imigrantov a dôvodov silnejúcej xenofóbie. Živí snímkou našu paranoju z utečencov alebo v nás chce vzbudiť súcit? Dheepanov osud však túži viac po empatii ako ten Prorokov, hoci oba prípady vykresľuje ako obete systému.
Audiard nezostal svojmu rukopisu nič dlžný, je rozpoznateľný, opäť prináša intenzívny zážitok. Tlačí nás však do kúta a v dramatických momentoch vydiera až príliš. Politický význam príbehu zatieňuje filmovú estetiku a tvorivý cieľ sa podriadil požiadavke doby. Dheepanovi však nemožno uprieť spoločenský význam a režisérovi jeho zmysel pre spravodlivosť.
Dheepan (Francúzsko, 2015, 109 min.)Réžia: Jacques Audiard. Scenár: Jacques Audiard, Thomas Bidegain, Noé Debré. Hrajú: Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby
Dheepan
Autor: Barbora Bačíková
Zdroj: Kinema