![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

18. 03. 2016
Denník komornej

KINEMAVIDEO3695.
Všetkým trom adaptáciám sa podarilo zachovať hlavné povahové rysy ústrednej postavy, vďaka ktorým sa vedela pohybovať v časoch, čo ju kruto skúšali. Célestine je koketná a vnútorne vzdorovitá, zväčša nebudí sympatie, tvorca si od nej zachováva odstup a nenachádza u nás také pochopenie ako jej predchodkyne. V konečnom dôsledku však budí oveľa väčší súcit.
V dramatickej bezmocnosti sa snaží prekonávať vnútorný odpor k spoločenskému nastaveniu, ktoré ju núti správať sa pokorne, hoci pokora je to posledné, čo cíti. Jej nízke sociálne postavenie ju točí v bludnom kruhu, odkiaľ nevie nájsť východisko. Uprostred domu, v ktorom vládne chlipný pán a asexuálna, autoritatívna pani, nájde útočisko v náručí toho najnepovolanejšieho. Kočiš Joseph (Vincent Lindon) si ju napriek počiatočnému odporu podmaní svojou zvrátenou charizmou a ona v zúfalstve celkom iracionálne prepadá jeho naliehaniu. Jeho postava personifikuje najväčšie zlo čias, v ktorých začal bujnieť antisemitizmus, ultranacionalizmus, rozmáhala sa sexuálna diskriminácia a platené otroctvo. Autor predlohy predbehol svoju dobu a režisér Jacquot prebúdza jeho myšlienkové posolstvo v časoch, keď je výsostne aktuálne.
Mnohovrstevný príbeh má v úmysle na príklade Célestine demonštrovať nepochopiteľnú až patologickú príťažlivosť k amorálnej postave, v ktorej cíti prísľub vyslobodenia sa z nespravodlivého systému. Za akú cenu však dosiahne vykúpenie, si nešťastná komorná neuvedomuje. Zúfalstvo a citová otupenosť priťahujú zlo a ona mu s vďačnosťou podľahne.
Temná stránka spolužitia pánov a služobníctva vytryskuje v tomto spracovaní na povrch v oveľa väčšej miere ako v tých starších. Osudy a charaktery vedľajších postáv znásobujú kritický účel diela a zosilňujú podstatu snímky. Jej príbeh je popretkávaný spomienkami mladej Célestiny, ktoré ju zásadne formovali. Vďaka nim nám v úsmevných i smutných flashbackoch odhaľuje svoju skutočnú povahu, zmýšľanie, cítenie i množstvo tráum. Okrem toho nám tvorca umožňuje cez jej nevyslovené uštipačné komentáre nahliadnuť do jej mysle, aby nám priblížil jej vzdor a pohŕdanie. Francúzsky režisér a scenárista, ktorý naposledy zaujal snímkou Tri srdcia, prináša úprimnú výpoveď o živote mladej slúžky, ktorú zlé skúsenosti priviedli k zlým rozhodnutiam. Snímka kladie na diváka vysoké nároky, nič neuľahčuje a nič účelovo nezjednodušuje, aby si ho ľahko kúpila. Vzácna myšlienková bohatosť v ďalšej jedinečnej adaptácii o živote slúžky vynahradí vo filme obávanú statickosť a nastolí množstvo otázok.
Journal d’une femme de chambre (Francúzsko/Belgicko, 2015, 96 min.)Réžia: Benoît Jacquot. Hrajú: Léa Seydoux, Vincent Lindon, Clotilde Mollet, Vincent Lacoste, Patrick d’Assumçao, Hervé Pierre
Denník komornej
Autor: Barbora Bačíková
Zdroj: Kinema