Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
01. 09. 2012

Cosmopolis

CosmopolisBilionár a ekonomický génius Eric Packer vstupuje do svojej bielej limuzíny, aby sa odviezol ku kaderníkovi. Používa ju ako kanceláriu, kde ho navštívi niekoľko spolupracovníkov. Nevybral si však najlepší deň na cestu – ulice Manhattanu sú uzavreté kvôli masívnemu štrajku tzv. Potkaních ľudí, pohrebnému sprievodu a návšteve prezidenta. Erica čaká namáhavé putovanie, obchody mu sťaží pohyb čínskej meny. Na nečakaných miestach vo veľkomeste stretáva manželku, ktorej oznamuje výsledok lekárskeho vyšetrenia – má asymetrickú prostatu.Novela Dona DeLilla Cosmopolis (z roku 2003) sa považuje za postmodernú variáciu Joyceovho Oddysea (ktorý je zas variáciou na Homérov epos). Obaja autori poukazujú na neduhy spoločnosti – z filmovej adaptácie kanadského režiséra Davida Cronenberga cítiť kritiku kapitalizmu, pohŕdanie súčasnými túžbami teoretizovať život v štatistických tabuľkách a zmerať ho matematickými jednotkami. Cronenberg vyrozprával dej v surrealistickej vízii budúcnosti, kde čas nehrá úlohu, púť v limuzíne akoby trvala hrdinovi večnosť a všade striehne smrť. Z chladných dialógov, ktoré nie vždy logicky súvisia, vystupujú odtiene dehumanizovanej spoločnosti.

KINEMAVIDEO1479.
„Sme ľudia, musíme jesť a rozprávať sa.“Postavy, ktoré Eric na svojej osobnej Oddysei stretáva, sú viac karikatúrami charakterov. Predstavujú pohyby v jeho osobnosti, vyslovujú jeho myšlienky a pochybnosti. Eric v mnohých smeroch pripomína hlavného hrdinu drámy Stevea McQueena Hanba. Moderný človek pevne zaradený v spoločnosti, vydesený z vlastnej neistoty a nedostatku svedomia (ktoré možno symbolizuje postava jeho manželky). Snaží sa jednoducho zahnať bolesť, zbaviť sa nudy, rozmýšľa roboticky, ekonomicky, žije pre jednorazové odlesky šťastia.

Z formálnej stránky je Cosmopolis ďalším prejavom Cronenbergovho minimalizmu – obmedzená plocha rozprávania, dej vyrozprávaný dialógmi. Vynikajúca je aj hudba, na ktorej s režisérovým dvorným skladateľom Howardom Shoreom spolupracovala kanadská indie-popová skupina Metric. Prekvapujúco, Robert Pattinson predvádza v hlavnej úlohe (zrejme prvý raz) skutočne vierohodný herecký výkon, dokonca o tejto zmene úprimne povedal (pre portál Love Film): „Pri práci s Davidom som nejak sám seba presvedčil, že mám istú mieru integrity.“ Nehovoriac o tom, že zvyšok obsadenia tvoria mimoriadne herecké esá počnúc Juliette Binoche, či malou rolou Mathieu Amalrica, až po desivého antagonistu príbehu v podaní Paula Giamattiho.Cosmopolis si rovnako ako Joycov takmer 800-stranový román vyžaduje obrovskú mieru diváckej trpezlivosti a dôvery v príbeh. Zdanlivo nepodstatné detaily sa vo finálnej scéne zostrujú a Ericova postava dostáva zmysel – vyjasňuje sa jej vnútorný konflikt. Mnohých sklame mimoriadne rozvláčny štýl rozprávania, nekonečné dialogické pasáže a nezaujímavý interiér limuzíny. Nedávno zosnulý spisovateľ John Updike vyzdvihol vo svojej recenzii knižnej predlohy základný zápor literárneho aj filmového spracovania Cosmopolisu: „Problém s príbehom, kde sa môže stať čokoľvek je ten, že sa v ňom v istom zmysle nemôže stať nič.“

Diváci, ktorí si film pôjdu pozrieť kvôli hlavnej hereckej hviezde určite neocenia, že takmer hodina a štvrť filmu slúži iba ako predohra k záverečnému rozuzleniu. Že nesledujú akčný triler, ale veľmi komornú drámu, ktorá je v istej miere nezrozumiteľná. Ak ste však ochotní s hlavným hrdinom podstúpiť jeho temnú cestu k sebapoznaniu, ocitnete sa v unikátnom a tajomnom filmovom svete.Cosmopolis (Kanada / Francúzsko / Portugalsko / Taliansko, 2012, 108 min.)Réžia: David Cronenberg. Námet: Don De Lillo – román. Scenár: David Cronenberg. Kamera: Peter Suschitzky. Strih: Ronald Sanders. Hudba: Howard Shore. Hrajú: Robert Pattinson, Jay Baruchel, Kevin Durand, Juliette Binoche

Cosmopolis

Autor: Marek Hudec
Zdroj: Kinema