Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
15. 10. 2009

Coco Chanel

Coco ChanelZabudnite na názov filmu, ktorého recenziu práve čítate a predstavte si ideálnu ženu. Tvarujte ju, obliekajte, naučte ju vlastnostiam, aké by mala mať. Dobre. A teraz si predstavte, že sa táto imaginárna žena vzoprie a všetko pretaví na protichodnú formu (a obsah). Jej premena vás tak prekvapí a šokuje, že vás vytiahne z letargie všednosti a vám teraz nezostáva iné, než zmeniť svoj ideál. Približne to sa stalo na začiatku 20. storočia v západnej kultúre.



Čierne je najlepšie vidno na bielom, a preto sa dá z filmu anarchistická a rebelujúca duša Coco Chanel v podaní režisérky Anne Fontaine, jednoducho odčítať. Všetky zakrivenia, hrany a plochy osobnosti tejto jedinečnej ženy sú podávané zreteľne, bez pochybností, ale zároveň s užšími možnosťami interpretácie. Ono pomyselné biele pozadie tvoria síce zaužívané a ničím neprekvapujúce filmové postupy, ale zato prevedené veľmi precízne. Vo filme možno nájsť množstvo pekných obrázkov, rytmických strihov i kompozične prepracovaných pohybov kamery, upriamujúcich pozornosť niekoľkými smermi – velia diváckym emóciám, zjednodušujú chápanie deja a poskytujú pôžitok z krásy obrazu. 



Vo filme ale nejde o krásu bez výrazu, destilovanú, rovnako ako nie je výrazu pozbavená predstaviteľka hlavnej hrdinky Audrey Tautou. Jej tvár nie je vyumelkovaná a makeup neprekrýva reálnu podobu jej kriviek a pokožky. Celý film je to reálna žena – s kruhmi pod očami, unavenou pleťou a vráskami. Na tomto mieste však treba spomenúť hereckú tvárnosť Audrey Tautou, ktorá dokáže zahrať nie len detsky roztomilú Ameliu z Montmartru, ale aj vážnu postavu zamračenej, smútkom pretkanej a „o život bojujúcej“ Coco Chanel.
Životopisný film sa zrejme kvôli zaužívaným ohrádkam žánru a s cieľom jednoducho preniknutím k divákovi snaží čo najvierohodnejšie predstaviť fikciu reality a vytvoriť tak zdanie akýchsi spomienok na život známej osobnosti. Z toho dôvodu prvoplánovo využíva kamery snímajúce z ruky, ktoré tak asociujú dokumentárny film (akoby ten „pravdivý“ film). Súčasne s myšlienkou reálnosti vytvorila Anne Fontaine postavu, ktorá takmer vôbec nerozpráva o svojom vzťahu k materiálom, strihom, nie je posadnutá módou a jej snom nie je byť módna návrhárka. 


Sled pohyblivých obrázkov sa nevenuje romantickej predstave o Popoluške, nerozoberá kariéru a profesionálny rast Coco Chanel, ale rozpráva o jej súkromnom živote, kde móda je len jeho vedľajší produkt. Napriek tomu jej v závere filmu tento náhodný „vedľajší produkt“ zachraňuje život. Dej rozpráva o dieťati zo sirotinca. Spolu so svojou sestrou sa Coco živí spievaním v bare a pomocnými krajčírskymi prácami. Je to tvrdá žena vychovaná ulicou, ktorá neverí rozprávkam a už vôbec nie mužom, keďže celé detstvo márne čakala, že sa jej otec objaví pred bránami sirotinca. Neskôr sa ocitá medzi dvoma mužmi. Jeden zastupuje otca a druhý je milenec. Jeden je istota, no nie láska a druhý je láska bez istoty. Jeden nechce, aby pracovala a druhý ju v práci podporuje.
Snímka pod taktovkou Anne Fontaine nie je novátorská a formálne zaujímavá, no napriek tomu upúta svojim uchopením ženskej duše v mužskom svete. Film nepredstavuje Coco Chanel ako ženu, ktorá zmenila svet, ale ako ženu, ktorá v prvom rade nezmenila samú seba.
Coco avant Chanel (Francúzsko, 2009, 105 min.) Réžia: Anne Fontaine. Námet: Edmonde Charles-Roux. Scenár: Anne Fontaine, Camille Fontaine. Kamera: Christophe Beaucarne. Strih: Luc Barnier. Hudba: Alexandre Desplat. Hrajú: Audrey Tautou, Benoît Poelvoorde, Alessandro Nivola, Marie Gillain, Emmanuelle Devos

Coco Chanel

Autor: Eva Perďochová
Zdroj: Kinema