Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
03. 04. 2009

Che Guevara - Revolúcia

Che Guevara - RevolúciaKeď mi minule kamarát pustil propagačné DVD zo Severnej Kórei s komentárom nahovoreným v angličtine, jedno z najčastejších slov bolo “revolutionary”. Vyskytovalo sa v tých najpodivnejších slovných spojeniach a znelo akosi ošúchane, zaprášene a zatuchnuto. Pomyslel som si, že tak to dopadne, keď sa ráznym a búrlivým slovom “revolúcia” označí desaťročia trvajúca nemennosť. Film Che Guevara – Revolúcia na revolúcie vrhá trochu iné svetlo, hoci inak veľa kladov nemá.






 
Snímka, samozrejme, súvisí s úplne inou krajinou v úplne inej časti sveta. Azda už od príchodu conquistadorov bola latinská Amerika miestom nespravodlivosti, nerovnosti a korupcie. V polovici dvadsiateho storočia sa v nej práve delili sféry vplyvu vtedajších nukleárnych veľmocí, a tak sa to v nej len hemžilo prevratmi a pompéznymi diktátormi, čo žiadnemu obyčajnému človeku nikdy z biedy nepomohlo. Mladý doktor z Argentíny menom Ernesto Guevara sa rozhodol, že s tým niečo urobí, a vydal sa na cesty. V roku 1955 sa zoznámil s Fidelom Castrom a spolu s ním má prsty v tom, že Kuba je dodnes ďalšou krajinou v stave “permanentnej revolúcie”.

Che Guevara – Revolúcia je prvou časťou dvojdielneho životopisného opusu, ktorý produkoval Benicio Del Toro (Sin City, 21 gramov) a režíroval Steven Soderbergh (Traffic, Solaris), pričom scenár napísal Peter Buchman podľa Guevarovej autobiografie. Režisér sa v prvej časti sústredil na obdobie od vylodenia sa Castrovej partizánskej brigády na Kubu v roku 1956 do dobytia Havany v januári 1959, pričom Guevarovu osobnosť dokresľuje aj scénami zo skoršieho aj neskoršieho obdobia (zoznámenie sa s Castrom resp. prejav na Valnom zhromaždení OSN v New Yorku v roku 1964).


Film je poňatý v typicky soderberghovskom štýle s triezvou, mierne dokumentárnou kamerou a metodickým budovaním témy. Bohužiaľ, postup scenáristu je metodický až príliš a uberá príbehu na dynamike. Vykreslenie gerilového života v džungli je možno vierohodné, ale to ho samo osebe ešte nerobí pozerateľným. Viaceré situácie (vzťah k civilnému obyvateľstvu, zaobchádzanie s dezertérmi, neplnoletí vojaci) sú zobrazené didakticky až propagandisticky. Soderbergh zrejme nechcel “odkryť mýtus” či “objaviť skutočného Guevaru”, keď si za predlohu vybral autobiografický text, no v našej kultúre s ozvenami komunistickej idealizácie obrazu partizána takýto romantizujúci prístup zarezonuje trochu inak než u amerického diváka.
Ďalším problémom je statická hlavná postava. Benicio Del Toro podáva v úlohe Guevaru slušný výkon, no jeho Che sa objaví na začiatku deja ako “hotový revolucionár” a na konci vyjde prakticky nepozmenený, možno akurát s väčším odhodlaním. Medzitým sa po celý čas tvári ako prísny strýko Ernesto, ktorý občas vyhreší a nechá aj zastreliť, keď si niekto zaslúži, ale v zásade je férový a každý ho má rád. Oveľa zaujímavejší prerod chlapca z bohatej a vzdelanej rodiny na militantného radikála ostal mimo záber filmu (našťastie ho už výborne spracoval Walter Salles v diele The Motorcycle Diaries). Zaujímavým momentom je azda spracovanie Guevarovych chronických problémov s astmou, čo je hádam jeden z menej známych faktov o kubánskom revolucionárovi.


Z uvedeného by mohol plynúť dojem, že Che Guevara – Revolúcia má pramálo pozitív, čo však nie je celkom pravda. Napríklad scény z OSN a z rozhovoru s novinárkou, ktorý Guevara pri tej príležitosti absolvoval, predstavujú príjemný kontrast k džungľovej odysei. Pre lepšie navodenie dobovej atmosféry sú nakrúcané v čiernobielom prevedení a Soderbergh pri nich využíva rôzne televízne techniky. Guevarove repliky síce vyznievajú mierne literárne, no na dokreslenie jeho osobnosti sú pomerne efektívne.
Zaujímavé je tiež zobrazienie vzťahu medzi Chem a Fidelom. Medzi životopiscami panuje zhoda, že práve Castrova schopnosť skrotiť Guevarovu nekompromisnú a konfliktnú povahu umožnila Argentínčanovi zohrať v ťažení na Havanu takú kľúčovú úlohu. Táto dynamika je v scénach s Del Torom a predstaviteľom Castra Demiánom Bichirom znateľná, no pritom nuansovaná.


Dej kulminuje v poslednej tretine scénami dobýjania mesta Santa Clara, ktoré sú majstrovsky gradované a prinášajú do snímky vítané oživenie. Až tu sa naplno prejavuje Soderberghova zručnosť a vzniká nádej na celkom slušné pokračovanie. Život Ernesta Guevaru sa totiž po dobytí Havany poberal všelijakými chodníčkami, keď sa s Fidelom mierne rozkmotril ohľadom politických spojenectiev.
Che Guevara – Revolúcia nepatrí medzi najlepšie životopisné filmy, a to najmä kvôli zvolenému prístupu k téme. Po jeho vzhliadnutí pre vás bude Che možno viac než tvárou na tričku, no v Soderberghovom podaní ostáva polomýtickou, nie celkom reálnou postavou – asi tak, ako je nie celkom reálna kubánska, alebo severokórejská Revolúcia...
Che, el Argentino / Che, Part One (USA/Špan./Fran., 2008, 131 min.) Réžia: Steven Soderbergh. Námet: Ernesto Che Guevara – kniha Reminiscences of the Cuban Revolutionary War (Spomienky z Kubánskej revolučnej vojny). Scenár: Peter Buchman. Kamera: Peter Andrews [S. Soderbergh]. Strih: Pablo Zumárraga. Hudba: Alberto Iglesias. Hrajú: Benicio Del Toro, Demián Bichir, Santiago Cabrera, Elvira Minguez, Jorge Perugorría, Edgar Ramírez, Victor Rasuk, Armando Riesco

Che Guevara - Revolúcia

Autor: Ján Hušták
Zdroj: Kinema