![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

04. 05. 2017
Červená korytnačka

KINEMAVIDEO4165. Na druhú stranu tu však nesledujeme nejaké doslovné objavenie „strateného raja“. Okolitá príroda dokáže byť drsná a krutá. Zároveň však aj podmanivo krásna a upokojujúca. Ako vždy, keď nad ňou človek nemá moc, stáva sa predmetom úžasu i strachu. V súlade s tým znovuzískava aj svoju „mágiu“. Tak ako sa v mýtoch objavujú obri, trpaslíci či vlkodlaci, tak sa aj tu zjavuje červená korytnačka, z ktorej sa ako Venuša z mušle „vyliahne“ žena.
Môžeme to vnímať ako ďalšiu predstavu zúfalého muža, akéhosi Wilsona, ako zázrak, ale aj ako symbolickú oslavu prírody (nezamýšľať sa nad logikou). Hrdina tu už nestojí nad, alebo pod prírodou, ale v prírode. To sa prejavuje aj v štýle. Niektoré zábery nesledujú nijakú postavu a opájajú sa lyrickými pohľadmi na prírodu. Figurálne necentralizované celky a veľké celky zasa mimoriadne často zasadzujú postavu do kontextu s okolitým prostredím.
S tým súvisí aj dôraz kladený na „cyklus“. Či už hovoríme o striedaní ročných období, dňa a noci, o opakujúcom sa prílive a odlive alebo o vedomom i nevedomom nasledovaní krokov svojich rodičov. Kolobeh prírody je tu dominantný a život hrdinu je len jednou z jeho súčastí. Toto cyklické vnímanie času je zároveň tým, čo bolo pre ľudí smerodajné pred vynálezom hodín. Ľudia sa vtedy riadili prírodnými cyklami, usporadúvali podľa nich svoj život (chodili „spať so sliepkami“) a oslavovali ich príchod či odchod (pálenie Moreny).
Vo filme pre zmenu vstupujú postavy opakovane do tých istých situácii, dokonca vidíme aj rovnaké kompozície. Červená korytnačka má vďaka využívaniu tejto cyklickosti a mýtickosti v sebe niečo starobylé a zároveň cudzie. Vovádza nás do takého vnímania času i priestoru, akého už v normálnom živote nie sme schopní, pretože sme ho postupne stratili.
Podobne jednoduchá, ako príbeh je aj de Witova animácia. Už v úvode sme spomínali jeho typické animačné postupy a tie sa prejavujú aj v tomto filme. Predovšetkým to typicky japonské využívanie prázdnych plôch, v tomto prípade napríklad morskej hladiny alebo piesku. Ani postavy neoplývajú úplne dôkladným vykreslením maskulinity či mimiky, avšak pre potreby filmu to úplne stačí.
De Wit sa skrátka rozhodol, že menej je v tomto prípade viac a namiesto Disneyovskej akčnosti a opulentnosti stavil na presný opak. Všetko je skrátka cyklicky repetitívne, lyrické a pomalé. To však v tomto prípade neznamená „nudu“. Je to skôr ako posedenie v lese po poriadne hektickom a dlhom dni.
La Tortue rouge (Francúzsko/Belgicko, 2016, 80 min.)Réžia: Michaël Dudok de Wit. Scenár: Michaël Dudok de Wit, Pascale Ferran
Červená korytnačka
Autor: Marcel Šedo
Zdroj: Kinema