Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
03. 11. 2018

Bohemian Rhapsody

Bohemian RhapsodyEšte neodznel ošiaľ okolo Lady Gaga a výborného režisérskeho debutu Bradleyho Coopera a už sa na nás valí ďalší hudobný film tejto jesene. Bohemian Rhapsody majú tri potenciálne zásahy do čierneho: farbistú postavu Freddieho Mercury, silu kapely Queen a sčasti aj dobrého režiséra Bryana Singera, ktorý už viac ako 20 rokov režíruje výborné kúsky (a nebojte, nielen X-Menov). Výsledok je solídny, fanúšikovia hltajúci všetky albumy budú asi nadšení, dokonca aj bežní poslucháči. Diváci odchovaní žánrom životopisných filmov však dostanú niečo povedomé, viac ráz videné okorenené výborným hereckým výkonom titulného predstaviteľa a sériu známych scén korunovaným dobrým finále...

Veľa scenáristických prvkov je v Bohemian Rhapsody tradičných – platí to aj o štarte, kedy Freddie maká niekde v továrni, rodina sa pýta, čo chce v živote robiť a chodí pozerať iné kapely. Stačí náhoda – lokálnej bande zdrhol spevák a on sa nenápadne ponúkol, či ho zoberú na jeho flek. Tým začína spanilá jazda kapely Queen na veľké koncertné turné a pódiá. A my s ňou sledujeme životný príbeh frontmana Farrokha Bulsaru, ktorý nezmenil iba meno, ale aj imidž a prežil si búrlivých 20 rokov, kedy v ňom lomcovala bisexualita, strata (i oživovanie) lásky, pauza od kapely a následný reunion.
Bohemian Rhapsody ide vo viacerých smeroch na istotu. Ako bezpečný životopis nechce preniknúť až k démonom Freddieho Mercuryho a nenájdeme tu ani zábery, kedy by sa váľal v špine alebo trmácal po špitáloch s chorobou v záverečnej fáze života. Nájdeme iné chvíle – rodičia mu najprv neveria, že by dokázal robiť niečo užitočné, majú pochybnosti o jeho smerovaní, no o 15 rokov im ich vyvráti. Sú tu pochopiteľne i zábavné sekvencie ako sa barová kapela stane hitom scény, je hrávaná v rádiách a podmaňuje si fanúšikov najprv v Británii, neskôr vo svete. K tomu patrí séria nahrávania prvého albumu (ešte na tajňáka, a už vtedy nejeden šéf vidí potenciál), pletky s manažérmi a producentmi.
KINEMAVIDEO4816.
Tou najzábavnejšou pasážou je tvorba titulnej skladby Bohemian Rhapsody – 6-minútový celok, čo sa nemal pôvodne dostať do rádií, ale napokon prerazil ako majstrovský kúsok zložený z viacerých častí. Pri jeho tvorbe uvidíme život kapely, prípravu piesní, postoj manažérov či uvedenie v éteri. Podobne by sa mohli využiť aj ďalšie skladby – a pri niektorých pochopíme aj ako vznikli a v ktorej chvíli. Inde sa už hotová skladba odohrá na pódiu, spieva ju celý dav alebo je využitá v istom kontexte (občas už trošku otrocky – Freddie má problémy, šupneme Under Pressure).
Fanúšikom treba dať echo o tom, že nie každá skladba odznie v plnom znení a určite tu nebudú počuť všetky. Podľa reakcií na premiére však cítiť, že aj menšie pasáže im bohato stačiť budú... Je úplne jasné, že soundtrack je veľmi silný a jedine, čo vás môže sklamať, že neodznie všetko čo čakáte (žiadna Barcelona? Bicycle Race? Jaaaj!)

Okrem života kapely a úspešných momentov sa však v druhej polovici hlbšie ponoríme aj do sveta Freddieho. Najprv sa niektorí dajú okúzliť zbesilými večierkami a maskovanými výstrelkami, neskôr sa už vpred derie aj rozpadajúce manželstvo (ktoré neudrží ani pieseň spievaná tisíckami hrdiel) alebo objavovanie nových, často náhodných partnerov. Film Mercuryho neodsudzuje, nerieši jeho orientáciu – mlčky nám predkladá viaceré fakty a divák sa s nimi môže stotožniť sám. Ale príde aj čas na ostré výmeny názorov, hádky a precítené dialógy – inak by sme neocenili výborný casting.
Veľa sa píše o predkuse Ramiho Maleka alebo polemizuje o jeho hlase, ale na to sa môžete vykašľať. Malek skutočne odvádza jeden z najlepších piatich (možno siedmich) hereckých výkonov roka. Snaží sa ukázať Freddieho inak v jeho mladíckych časoch, na vrchole slávy i poklesnutého v kríze života. Je tu veľa smutných či nezávideniahodných momentov – talent v kontraste so samotou či smútkom... Aj ostatní členovia sú výborne obsadení a hoci veľa stopáže je venovanej Freddiemu, skutočne sa film snaží zachytiť celú kapelu a dať im istý podiel na skladbách či fungovaní.
Vopred treba divákov upozorniť na to, že film končí Live Aid koncertom na Wembley štadióne v roku 1985. Osobne mi tento fakt ušiel a márne som čakal na pokrytie ďalších šesť rokov Freddieho života. Takže uvidíte takmer celý koncert vo Wembley, kde kamery bravúrne lietajú a atmosféra je výborná – a táto sekvencia pôsobí ako finále celého filmu. Nečakajte na polhodinový epilóg ako ja, lebo tu nie je! Ak túto pasáž natočil Singer (a verím, že áno), je to najlepšia časť filmu. Akurát si môžete porovnať, že Bradley Cooper vás pred mesiacom omráčil skvelou koncertnou scénou na začiatku filmu a tu je až na konci.

Iný prístup, iné pôsobenie na diváka, ale stále treba uznať, že top vyvrcholenie filmu. A ak budete hľadať počas koncertov či scén zdroj hlasu, vedzte, že časť pochádza priamo od Freddieho, iná od Maleka a zvyšok od ostatných spevákov, čo sa do hlasu trafili. Zvukový mix je v tom smere top!
Výsledné hodnotenie bude veľa závisieť od očakávaní i cieľovky. Jasné, pre väčšinu fanúšikov Queen je to zrejme najlepší film roka. Chápem ich. Aj pre tých, čo sa chcú ponoriť do života génia a prežiť s ním silných 15 rokov. Akceptujem. Akurát pre tých, čo počúvajú Queen občas a videli už dvadsať iných životopisných filmov to bude skôr lepší štandard, lebo film neprináša toľko nového do žánru ako by čakali. Jasné, hudbu má výborne vybranú a Rami Malek je hodný oscarovej nominácie. No scenár či grandiózne momenty? S výnimkou finále je ich málo. Je celkom možné, že Singer natočil kus filmu a Dexter Fletcher sa snažil dotočiť a zostrihať, čo sa dalo, preto chýba toľko wow momentov. Skóre poletuje medzi 7 a 9, takže...
Bohemian Rhapsody (UK / USA, 2018, 134 min.)Réžia: Bryan Singer. Scenár: Anthony McCarten, Peter Morgan. Hrajú: Rami Malek, Lucy Boynton, Gwilym Lee, Joseph Mazzello, Ben Hardy, Aidan Gillen, Allen Leech ...

Bohemian Rhapsody

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema