|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. 09. 2016
Bitka o Sevastopoľ
K Bitke o Sevastopoľ možno pristúpiť s obavami, že sa nám tu valí ruská propaganda. Prvé dojmy z ukážky signalizovali digitálnu vojnovú strieľačku. No je dobré vidieť, že sa k druhej svetovej vracajú viaceré národy iným spôsobom – Rusi si zvolili azda netradične ženu a naplno sa sústredia na jej príbeh.
Pritom jej vojenská púť začala úplne nenápadne, keď sa spolu s partiou študentov rozhodovali, či pôjdu do kina alebo na strelnicu – a ona vrhom mince rozťala osud na svoj ďalší život. Excelentné výsledky si všimli aj vyšší dôstojníci a poslali ju na polročný tréning v domnienke, že raz sa im vyplatí. No ešte sa ani nestihne rozhodnúť, či sa raz zahľadí do letca, doktora či milicionára a už vstupuje krajina do vojny. Vďaka top výsledkom putuje na front, kde sa zúčastní rozličných misií a začína strácať jedného veliteľa za druhým, krížiť svoje cesty s kamarátmi, nachádzať i strácať a zvyšovať počet presných zásahov. Vo vojne je stále čas sa aj zahľadieť do niekoho nového (pár švárnych junákov sa nájde), no neraz je bolestivé aj ľúbiť. Blíži sa titulná bitka o Sevastopoľ a historici tušia nielen jej výsledok, ale aj finálne číslo zásahov Pavličenkovej...
KINEMAVIDEO4012.
Ak ste sem prišli po dvojhodinový vojnový non-stop akčný film, budete prekvapení, že vo finálnom súčte tu veľa akcie nefiguruje. Neprídete o napínavé momenty zo zákopov, presné zásahy, súboj odstreľovačov alebo občas nepeknú zlomeninu či hlboké krvácajúce rany. Sergej Mokrickij si naštudoval ako viesť kameru, kedy použiť citlivú hudbu a že špinavé bojisko treba občas pretiahnuť sivým filtrom alebo si nechať špičkovú leteckú scénu na finálnu tretinu, aby ukázal kamošom z Hollywoodu, že nemecké i ruské letúne môžu zviesť rovnako intenzívny súboj ako už 15-ročný Pearl Harbor.
Je to úžasný moment, ktorý vás vytrhne zo sedadla a je výborne snímaný, kamera sa točí s lietadlami, celé plátno je neraz hore hlavou a ste vo vojnovom lufte. Súčasne sa nechal uniesť a najmä v druhej polovici sem naseká aj pár moderných songov, do ktorých strihá vojnu – akciu, drámu i milé chvíle. Nehrozí však videoklipová smršť a na rozdiel od Mesta 44 sa drží ešte Bitka o Sevastopoľ na uzde, čím nestratí staršieho diváka, čo sa pre videoklipy a songy nenadchne.
Skôr ako však príde celá bojová vrava, nás čaká odlišná séria scén, ktorá sa akosi v ukážke nenachádzala, no tvorí gro filmu. Bitka o Sevastopoľ si totiž samotné boje na Kryme necháva až na posledné desiatky minút a v prvom rade je životopisným filmom Ljudmily Pavličenkovej. Navyše nie je lineárne uchopený, netreba sa zľaknúť prvých scén, ktoré striedajú študentov na strelnici a Pavličenkovú na akejsi tlačovej konferencii na inom kontinente.
Súčasná časová línia sa totiž odohráva už po júni 1942, kedy je Pavličenková súčasťou ruskej delegácie putujúcej po Londýne i USA, kde sa usiluje o vytvorenie druhého frontu v snahe zabrániť ďalšej strate životov vo vlastnej armáde. Stretáva sa s Eleanorou Roosevelt, dokonca chvíľu býva v Bielom dome a pripravuje sa na kľúčové vystúpenie podľa dodaných nôt.
Odtiaľ sme pripravení na skoky do minulosti, najprv milej predvojnovej napĺňajúcej atribúty melodrámy a neskôr striedame fronty, zákopy a veliteľov. Hoci najprv má Ljuda skôr silné odhodlanie študovať, strieľať a rátať si triumfy, po čase začína konečne podliehať aj citom. Zamilovať sa môže do doktora Borisa alebo jedného z troch bojovníkov, no osud vojny sa s ňou ľubovoľne zahráva. Citové scény sú zvládnuté miestami ešte lepšie ako vojnové. Mierne rozpačito môžu pôsobiť spočiatku momenty zo Chicaga či Washingtonu, ale zvyknete si. Aj na to, že zrazu počujete anglické hlasy, iné prízvuky a po ruských končinách niet ani chýru. Povýšia celú produkciu i celkové vyznenie filmu.
Podčiarkujú najmä vybrané roky Ljudy Pavličenkovej, nazerajú jej pod kožu, chcú od nás plné pochopenie hrdinky a nesústrediť sa iba na vojnovú strieľačku či sniperské súboje. To je veľké plus, pri kombinácii s dobrými hereckými výkonmi (ak vám niekto vadí, nemusí prežiť) a vhodným tempom, vďaka ktorému 110 minút rýchlo ubehne. Prvotné obavy sa nenaplnili, Bitka o Sevastopoľ zaujme i obstojí.
Битва за Севастополь (Ukrajina / Rusko, 2015, 110 min.)Réžia: Sergej Mokrickij. Hrajú: Julija Peresiľd, Jevgenij Cyganov, Nikita Jefremov, Joan Blackham, Valentin Kasjan, Sergej Radčenko, Anna Adamovič, Dmitrij Lalenkov, Nikolaj Boklan, Vitalij Lineckij, Alla Sergijko
KINEMAVIDEO4012.
Ak ste sem prišli po dvojhodinový vojnový non-stop akčný film, budete prekvapení, že vo finálnom súčte tu veľa akcie nefiguruje. Neprídete o napínavé momenty zo zákopov, presné zásahy, súboj odstreľovačov alebo občas nepeknú zlomeninu či hlboké krvácajúce rany. Sergej Mokrickij si naštudoval ako viesť kameru, kedy použiť citlivú hudbu a že špinavé bojisko treba občas pretiahnuť sivým filtrom alebo si nechať špičkovú leteckú scénu na finálnu tretinu, aby ukázal kamošom z Hollywoodu, že nemecké i ruské letúne môžu zviesť rovnako intenzívny súboj ako už 15-ročný Pearl Harbor.
Je to úžasný moment, ktorý vás vytrhne zo sedadla a je výborne snímaný, kamera sa točí s lietadlami, celé plátno je neraz hore hlavou a ste vo vojnovom lufte. Súčasne sa nechal uniesť a najmä v druhej polovici sem naseká aj pár moderných songov, do ktorých strihá vojnu – akciu, drámu i milé chvíle. Nehrozí však videoklipová smršť a na rozdiel od Mesta 44 sa drží ešte Bitka o Sevastopoľ na uzde, čím nestratí staršieho diváka, čo sa pre videoklipy a songy nenadchne.
Skôr ako však príde celá bojová vrava, nás čaká odlišná séria scén, ktorá sa akosi v ukážke nenachádzala, no tvorí gro filmu. Bitka o Sevastopoľ si totiž samotné boje na Kryme necháva až na posledné desiatky minút a v prvom rade je životopisným filmom Ljudmily Pavličenkovej. Navyše nie je lineárne uchopený, netreba sa zľaknúť prvých scén, ktoré striedajú študentov na strelnici a Pavličenkovú na akejsi tlačovej konferencii na inom kontinente.
Súčasná časová línia sa totiž odohráva už po júni 1942, kedy je Pavličenková súčasťou ruskej delegácie putujúcej po Londýne i USA, kde sa usiluje o vytvorenie druhého frontu v snahe zabrániť ďalšej strate životov vo vlastnej armáde. Stretáva sa s Eleanorou Roosevelt, dokonca chvíľu býva v Bielom dome a pripravuje sa na kľúčové vystúpenie podľa dodaných nôt.
Odtiaľ sme pripravení na skoky do minulosti, najprv milej predvojnovej napĺňajúcej atribúty melodrámy a neskôr striedame fronty, zákopy a veliteľov. Hoci najprv má Ljuda skôr silné odhodlanie študovať, strieľať a rátať si triumfy, po čase začína konečne podliehať aj citom. Zamilovať sa môže do doktora Borisa alebo jedného z troch bojovníkov, no osud vojny sa s ňou ľubovoľne zahráva. Citové scény sú zvládnuté miestami ešte lepšie ako vojnové. Mierne rozpačito môžu pôsobiť spočiatku momenty zo Chicaga či Washingtonu, ale zvyknete si. Aj na to, že zrazu počujete anglické hlasy, iné prízvuky a po ruských končinách niet ani chýru. Povýšia celú produkciu i celkové vyznenie filmu.
Podčiarkujú najmä vybrané roky Ljudy Pavličenkovej, nazerajú jej pod kožu, chcú od nás plné pochopenie hrdinky a nesústrediť sa iba na vojnovú strieľačku či sniperské súboje. To je veľké plus, pri kombinácii s dobrými hereckými výkonmi (ak vám niekto vadí, nemusí prežiť) a vhodným tempom, vďaka ktorému 110 minút rýchlo ubehne. Prvotné obavy sa nenaplnili, Bitka o Sevastopoľ zaujme i obstojí.
Битва за Севастополь (Ukrajina / Rusko, 2015, 110 min.)Réžia: Sergej Mokrickij. Hrajú: Julija Peresiľd, Jevgenij Cyganov, Nikita Jefremov, Joan Blackham, Valentin Kasjan, Sergej Radčenko, Anna Adamovič, Dmitrij Lalenkov, Nikolaj Boklan, Vitalij Lineckij, Alla Sergijko
Bitka o Sevastopoľ
Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema