![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Pondelok 3.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Bohumil, Bohumila
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

15. 10. 2014
Biely boh

KINEMAVIDEO3279. Nikto sa doposiaľ nepodujal nakrútiť film s 250 psami. A prečo práve psy? Maďarský režisér Kornél Mundruczó zvolil experimentálnu formu z jednoduchého dôvodu. Bez tabuizovania a cenzúry chcel slobodne vypovedať to, čo si myslí . Vďaka psím protagonistom si to mohol dovoliť celkom bez obmedzení.
Názov Biely Boh totiž odkazuje na súčasnú globalizáciu západnej civilizácie, ktorá utláča všetky minoritné spoločenstvá aj napriek často deklarujúcej tolerancii a multikultúrnemu spolunažívaniu. Skutočnosť a prax je však podľa režisérovho názoru taká, že západ všetko ostatné pohlcuje a túži zničiť to, čo nie je jej dielom. Príbeh so psami je sociálnou alegóriou na nadradenosť určitej vrstvy. Psy – kríženci nie sú v príbehu hodní zľutovania a pre spoločnosť sú záťažou. Tak ako väčšina menšín pre majoritné obyvateľstvo.
Uprostred nástojčivého príbehu stojí 13-ročná Lili, ktorá nedokáže vzdorovať nevôli svojho otca ponechať si milovaného psa Hagena. Životom udupaný otec Dániel bezcitne vyhodí Lilinho štvornohého miláčika pod most v blízkosti rušnej autostrády. Lili sa ho nemieni vzdať a začne ho hľadať. Jedna prekážka za druhou jej však bráni vypátrať stopy a blíži sa moment, keď sa začne zmierovať so stratou.
Na druhej strane sa rozvíja dejová línia psieho života, a to doslova. V neľútostnom svete Hagen čelí nenávisti, pohŕdaniu, nevšímavosti a nakoniec i zneužívaniu, aby sa vydal na cestu odporu takú nemilosrdnú, akej ho naučila „vyspelá“ dvojnohá rasa. Brutalita plodí brutalitu a film sa nebráni naturalistickým záberom pre zdôraznenie krutosti na strane pána i jeho sluhu. Nadradenosť istej skupiny a kastový systém spoločnosti vystupujú v snímke v netradičnej rovine, myšlienka leitmotívu však zostáva čitateľná a provokuje divákove slabé miesta.
Nie je veľa filmov, čo dokážu uchopiť takú širokú škálu emócií ako Biely Boh. Aj preto sa vám v kinách núka dielo, pri ktorom si často zakrývate oči, no posolstvo je hlboké, silné, sugestívne a na poplach bijúce, že vyzýva k otvoreniu mysle. Režisér Mundruczó sa pomaly začleňuje medzi umeleckú elitu výrazných európskych režisérov a má čo povedať. Aj v predošlých filmoch sa zameriava na odvrhnutých jedincov a diváka vyžmýkava, ako je to v prípadoch Delty či Johanny. Tentoraz ide do širších kontextov a jeho morálne odkazy sa dostanú k väčšiemu publiku aj vďaka oceneniam, najmä tomu z Cannes.
Výnimočné podobenstvo, bájka zo súčasného sveta a zároveň v prvom pláne príbeh lásky zvieraťa a človeka predstavuje originálny projekt vyžadujúci množstvo práce a trpezlivosti. Psí herci totiž neboli žiadni cvičení komisári Rexovia, ale obyvatelia útulkov. Dobrá správa pre milovníkov zvierat je, že všetkých sa po skončení nakrúcania podarilo adoptovať.Fehér Isten (Maďarsko/Nemecko/Švédsko, 2014, 119 min.)Réžia: Kornél Mundruczó. Scenár: Kornél Mundruczó, Kata Wéber, Viktória Petrányi. Hrajú: Zsófia Psotta, Sándor Zsótér, Lili Horváth
Biely boh
Autor: Barbora Bačíková
Zdroj: Kinema