|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. 10. 2009
Biela smrť
Majstrovská kolekcia všemožných klišé na jednom mieste. No, nechoďte na to...
Najnovší triler Dominica Senu - Biela smrť - sa už stihol zapísať do rebríčkov roka 2009, menovite aritmetického priemeru hodnotení všetkých amerických kritikov, kde s dosiahnutým výsledkom 6% patrí medzi totálne najhoršie recenzované kúsky roka (a top kritici mu dali spolu dokonca 0 percent).
Je to tak, Biela smrť je typická jesenná ukážka amerického podpriemerného remesla, kedy sa do kín dostávajú najväčšie ležiaky (hneď po januári). Nuž, a najľahšie sa taký exemplár popíše zoznamom obsiahnutých klišé, ktoré scenáristi nelenili do výsledného diela prepašovať:
1. Nič nehovoriaca scéna na začiatku – občas slúži len ako pozadie úvodných titulkov, občas nabáda k dumaniu, čo nasleduje, alebo ostentatívne ukáže to najlepšie čo má, a to je v tomto prípade sprcha fešnej Kate Beckinsale.
2. Záhadná vražda – stane sa, nič o nej neviete, ale šiesty zmysel vám nahovára, že buď na ňu prídete po prvých scénach filmu a podozrivého odhalíte, keď ho zbadáte hneď prvý či druhý raz, alebo sa to totálne zamotá na politicko-konšpiračný komplot vo vysokých kruhoch
3. Slepé cesty – nasledujúce riadky scenára sa zbytočne zamotávajú, aby ste pointu náhodou neuhádli na prvý hlt. Omyl, už ju viete alebo čakáte na megakomplot a zatiaľ si vypĺňate 100 minút vatou, blbými návnadami a nereálnymi vrahmi (do pol filme ho občas možno obetovať).
4. Vynárajúce sa postavy – nikto o nich nepočul, nikto ich nevidel, no sú podozriví potmehúdi, na ktorých možno zvaliť zločin, lebo sú po rane a flojdi sú blízko.
5. Naoko zamotaná zápletka – už ju tušíte, viete, asi to bude tak, no po hodine prichádza ešte jeden pokus odkloniť vás od pôvodnej cesty a tipu niekam úplne inam. Nechýbajú samozrejme flashbacky odhaľujúce minulosť hlavnej hrdinky.
6. Debilné dialógy – gro času sa rozpráva o tipoch, možnostiach, občas sa vyšetruje či preberá súkromný život, ale dobrého riadku v nich, aby sa človek nahľadal.
7. Ku koncu ľahko rozlúštiteľný alebo naopak, ešte raz zamotávajúci sa scenár v domnienke, že to čo ste si mysleli 20 minút pred koncom, nemôže platiť (vraví sa tomu „šokujúca pointa?“)
8. Televízne prostredie, ktoré nedokáže zakryť prepisovaný či často upravovaný scenár a fakt, že film nemohol stáť dvakrát viac.
9. Ako-tak originálne a často uzamknuteľné prostredie (dedina, mestečko, obec bez prúdu, temný les), čo tentoraz simuluje práve Antarktída (je ďaleko, cool a vražda to tam zohreje)
10. Pekná tvárička v hlavnej roli – Kate Beckinsale túto úlohu jasne spĺňa.
Takže podčiarknime, sčítajme. Všetky tieto klišé aj s nevýraznou réžiou Dominica Senu (pritom pred dekádou zvládol 60 sekúnd i Operáciu Swordfish) tu samozrejme sú, aj s troškou väčšieho, no stále nie poriadneho áčkového rozpočtu. Dokonca mu nasvedčuje aj obsadenie obstarožného Toma Skeritta a iných vizuálne známych, po menách zabudnutých hercov. A pretože z vyššej desiatky sú pozitívne akurát dva-tri (úvod, Kate Beckinsale, troška Antarktídy) a inak je to len asi štyristotridsiaty triler, ktorý uvidíte a vôbec vás neprekvapí, ale skôr uspí.
PS – Ale pozor, nie je to horšie ako Nezvratný osud 4, skôr naopak, Kate v Antarktíde zhliadnete s väčším záujmom, hoci aj bez 3D. Aj keď vás bude sotva šestina...
Whiteout (USA/Kanada, 2009, 101 min.) Réžia: Dominic Sena. Námet: Greg Rucka. Scenár: Jon Hoeber, Erich Hoeber, Chad Hayes, Carey W. Hayes. Kamera: Chris Soos. Strih: Stuart Baird, Martin Hunter. Hudba: John Frizzell. Hrajú: Kate Beckinsale, Alex O’Loughlin, Gabriel Macht, Tom Skerritt, Columbus Short, Shawn Doyle, Joel S. Keller, Jesse Todd
Je to tak, Biela smrť je typická jesenná ukážka amerického podpriemerného remesla, kedy sa do kín dostávajú najväčšie ležiaky (hneď po januári). Nuž, a najľahšie sa taký exemplár popíše zoznamom obsiahnutých klišé, ktoré scenáristi nelenili do výsledného diela prepašovať:
1. Nič nehovoriaca scéna na začiatku – občas slúži len ako pozadie úvodných titulkov, občas nabáda k dumaniu, čo nasleduje, alebo ostentatívne ukáže to najlepšie čo má, a to je v tomto prípade sprcha fešnej Kate Beckinsale.
2. Záhadná vražda – stane sa, nič o nej neviete, ale šiesty zmysel vám nahovára, že buď na ňu prídete po prvých scénach filmu a podozrivého odhalíte, keď ho zbadáte hneď prvý či druhý raz, alebo sa to totálne zamotá na politicko-konšpiračný komplot vo vysokých kruhoch
3. Slepé cesty – nasledujúce riadky scenára sa zbytočne zamotávajú, aby ste pointu náhodou neuhádli na prvý hlt. Omyl, už ju viete alebo čakáte na megakomplot a zatiaľ si vypĺňate 100 minút vatou, blbými návnadami a nereálnymi vrahmi (do pol filme ho občas možno obetovať).
4. Vynárajúce sa postavy – nikto o nich nepočul, nikto ich nevidel, no sú podozriví potmehúdi, na ktorých možno zvaliť zločin, lebo sú po rane a flojdi sú blízko.
5. Naoko zamotaná zápletka – už ju tušíte, viete, asi to bude tak, no po hodine prichádza ešte jeden pokus odkloniť vás od pôvodnej cesty a tipu niekam úplne inam. Nechýbajú samozrejme flashbacky odhaľujúce minulosť hlavnej hrdinky.
6. Debilné dialógy – gro času sa rozpráva o tipoch, možnostiach, občas sa vyšetruje či preberá súkromný život, ale dobrého riadku v nich, aby sa človek nahľadal.
7. Ku koncu ľahko rozlúštiteľný alebo naopak, ešte raz zamotávajúci sa scenár v domnienke, že to čo ste si mysleli 20 minút pred koncom, nemôže platiť (vraví sa tomu „šokujúca pointa?“)
8. Televízne prostredie, ktoré nedokáže zakryť prepisovaný či často upravovaný scenár a fakt, že film nemohol stáť dvakrát viac.
9. Ako-tak originálne a často uzamknuteľné prostredie (dedina, mestečko, obec bez prúdu, temný les), čo tentoraz simuluje práve Antarktída (je ďaleko, cool a vražda to tam zohreje)
10. Pekná tvárička v hlavnej roli – Kate Beckinsale túto úlohu jasne spĺňa.
Takže podčiarknime, sčítajme. Všetky tieto klišé aj s nevýraznou réžiou Dominica Senu (pritom pred dekádou zvládol 60 sekúnd i Operáciu Swordfish) tu samozrejme sú, aj s troškou väčšieho, no stále nie poriadneho áčkového rozpočtu. Dokonca mu nasvedčuje aj obsadenie obstarožného Toma Skeritta a iných vizuálne známych, po menách zabudnutých hercov. A pretože z vyššej desiatky sú pozitívne akurát dva-tri (úvod, Kate Beckinsale, troška Antarktídy) a inak je to len asi štyristotridsiaty triler, ktorý uvidíte a vôbec vás neprekvapí, ale skôr uspí.
PS – Ale pozor, nie je to horšie ako Nezvratný osud 4, skôr naopak, Kate v Antarktíde zhliadnete s väčším záujmom, hoci aj bez 3D. Aj keď vás bude sotva šestina...
Whiteout (USA/Kanada, 2009, 101 min.) Réžia: Dominic Sena. Námet: Greg Rucka. Scenár: Jon Hoeber, Erich Hoeber, Chad Hayes, Carey W. Hayes. Kamera: Chris Soos. Strih: Stuart Baird, Martin Hunter. Hudba: John Frizzell. Hrajú: Kate Beckinsale, Alex O’Loughlin, Gabriel Macht, Tom Skerritt, Columbus Short, Shawn Doyle, Joel S. Keller, Jesse Todd
Biela smrť
Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema