Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
25. 08. 2006

Beštia Karla

Beštia KarlaZapáli si cigaretku, usadí sa pred väzenského psychiatra a vy sa vrátite do krvavej kanadskej minulosti. Dnes by to mala byť silná káva!

Nakrúťte jeden zaujímavý film a do niekoľkých rokov sa vám zaručene vyrojí pár kópií na videotrhu a popri nich sa čo-to uleje aj do kín. V roku 2003 sa objavila chladnokrvná vrahyňa Aileen Wuornos v podaní Charlize Theron (Monster) a bol to pomerne silný príbeh. Ale pre filmársky priemysel zároveň aj impulz, že keď zoberiete vraždy na báze skutočných udalostí a krásnu blondínku do hlavnej úlohy, môžete zarobiť pekný balík peniažkov.
A preto sa rozhodli v USA sfilmovať sériu vrážd z 90. rokov, ktorá otriasla ideálmi Kanady. Sami to poznáte z nejedného dokumentu (napríklad aj Michaela Moora). USA je krajina neresti a nepokojov, ale Kanada je podstatne pokojnejšie miesto na prežitie svojho života. Predstavte si, že zrazu sa v správach objaví manželský pár, ktorý znásilňuje a porcuje štrnásťročné dievčatká! Nie je to pekný pohľad a navyše, keď sa to všetko odohráva pár desiatok kilometrov od vás. A keďže rany sú dostatočne boľavé, vzniknutý film bol napríklad v Kanade (ale aj iných krajinách) zakázaný. Niežeby na ňom bolo niečo príliš zvláštne, ale nie každá krajina sa vyrovná so svojím osudom (to znamená, že napríklad u nás súbežne uvádzaný Let 93 by sa v tomto štýle nemohol premietať tak dobrých 15 rokov)... Ale späť k blondínke a vraždám.


Sedemnásťročná Karla Homolková (nie je to Češka, ale predchodcov má z našej susednej krajiny) študuje veterinu a zoznámi sa s Paulom. Je to na pohľad dobrý chlapík, ku ktorému Karla zahorí vášňou a v hlave jej začnú víriť myšlienky typu „toto je muž, ktorého si zoberiem“. Stane sa, o pár rokov žijú Karla a Paul spolu, ale od bežného páru majú ďaleko. Paulova psychika i fyzické sklony sa dajú opísať hocijakými slovami, len nie normálnymi. Manžel Karly totiž raz dostane chuť na jej mladšiu sestru, ktorú ona uspí medikamentom z veterinárskej kliniky a on ju potom znásilní a zabije. Čo urobí Karla? Nič! Akurát sa k nemu pridá a pomôže mu telo sestry upratať. Nie je to normálne, ale to je iba začiatok. Dvojica totiž v podobných praktikách pokračuje a je celkom možné, že keď sa Paulovi minie zásoba dievčat, začne siahať aj po najbližšom okolí...
Na tomto mieste treba podotknúť fakt, že celý príbeh je rozprávaný z retrospektívy. T.j. Karla sedí vo väzení, rozpráva zážitky väzenskému psychiatrovi a jej cieľom je dostať sa z väzenia von, pretože manžela udala a pre seba chce buď miernejší trest, alebo prepustenie. Ponechám teraz na vašom uvažovaní, či je to celkom normálne, ale tvorcovia filmu si to očividne myslia a pomerne absurdný príbeh ukazujú úplne štandardným spôsobom. A to celému filmu najviac škodí!
Námet sa dal uchopiť rôznymi spôsobmi. A jedinou invenciou filmárov je práve retrospektívny pohľad na hrozné udalosti. T. j. film nekráča priamo k svojmu napínavému či nečakanému koncu. Naopak, stačí si prečítať pár info na internete a viete, že Karlu Homolkovu nedávno prepustili, takže jej snaha o akceptáciu miernejšieho trestu vlastne vyšla. Nie je to žiaden spoiler, ale fakt, s ktorým môžete rátať. Celý film je totiž nakrútený týmto spôsobom – o Karlu sa vlastne nemusíte ani báť, hoci nejedna rana sa ujde aj jej a môže sa štylizovať do pozície spolutrpiteľky. Ale keďže už sedí vo väzení a spätne rozpráva svoj príbeh, je jasné, že prežila. 


Karla očividne nie je normálna. Keby bola, len ťažko pomôže manželovi znásilniť a zabiť svoju mladšiu sestru. Tvorcovia sa však rozhodli ospravedlniť tento fakt dosť (s)prostým spôsobom – snažia sa nás presvedčiť, že miluje Paula natoľko, že mu všetky nehanebnosti tolerovala. Táto skutočnosť však občas naráža na ťažký kontrast v podobe tvrdenia, že Karla je veľmi inteligentná a dokáže manipulovať s ľuďmi. Keď si dáte tieto dva fakty dohromady, tak vám vyjde, že Karla je dosť zvláštna osoba. Hoci tieto fakty idú dokopy, jej psychika očividne nebude stopercentne v poriadku. Navyše, snímke to dosť škodí...
Vypadol chronologický spôsob nakrúcania, ktorý by vás hnal k otáznemu koncu. Odpadla aj snaha o úpravu deja vďaka tomu, že ho rozpráva Karla. A chyby formy sa objavujú aj na ďalších miestach. Tak napríklad celý film je zameraný na sex a vraždy, ale veľa z nich neuvidíte. Niežeby som mal záujem o to, aby sa z Karly stal snuff, ale toľko proklamované napätie či posadnutosť sa tu veľmi vykresliť nepodarilo. Toto nie je horor, v ktorom to najstrašidelnejšie možno nechať tajomné a na plátne nezobrazené. A je to obrovská škoda, pretože vám z celého príbehu vyjde Karla ako menej zaujímavá osobnosť, ktorá vás ničím nedokáže prekvapiť. A Paul je vlastne úplný blázon, ale jeho vyčíňanie a personalita sa vo filme nevykresľuje. Napriek tomu si však „osemnástkovú“ prístupnosť film predsa len zaslúži – za nejeden útok na psychiku diváka. Pretože hoci vyčíňanie tejto dvojice nie je normálne, vystupuje v ňom rada nevinných obetí a práve pohľad na ne a celú absurdnú situáciu, vám môžu neraz zdvihnúť žalúdok. Azda sa tu tvorcovia snažili zobraziť aj počínanie vraha, ale aj v ňom skôr zlyhávajú a tápajú iba na povrchu nechutností a pokrivenej ľudskej duše. Hlbšie, hlbšie, aspoň ako v prípade Aileen v Monster, tak by to divák potreboval, aby si z filmu odniesol lepší (hoci na škále hodnotenia a spriaznenosti vlastne horší) pocit.
Výsledné hodnotenie zrážajú aj herecké výkony. Snaha obsadiť blondínku menom Laura Prepon vychádza v mojich očiach naprázdno. S úpenlivým pohľadom a jediným hereckým výrazom sa celý film na pleciach niesť nedá, najmä, keď sa má krútiť aj okolo psychiky. Po polovici prechádza Laurina snaha do úplnej monotónnosti – či sa ocitáme vo víre vražedného diania alebo ju mlčky sledujeme v cele, jej výraz je stále rovnaký. To Misha Collins ako Paul pre zmenu prehráva už od prvého výstupu v príbehu. Opäť raz dosiahnutý kontrast, ale v opačnej snahe a navyše jeho ostrosť vychádza ako škodlivá.
Ísť na Karlu alebo neísť? Veľké plátno nemá tomuto filmu čo ponúknuť a vice versa. Počkajte si radšej na video, kde Karle čiastočne hrozí zapadnutie. Pokiaľ na ňu zabudnete, nič sa nestane. A ak si na ňu náhodou spomeniete, uvidíte jej neradostný príbeh za menej peňazí. Vo výslednom hodnotení ide iba o priemerný počin, s ktorým sa snáď malo počkať ešte ďalších pár rokov, najmä po kvalitatívne lepšom Monštre spred troch rokov.
Karla (USA, 2006, 99 min.) Réžia: Joel Bender. Scenár: Joel Bender, Manette Rosen, Michael D. Sellers. Kamera: Charles Mills. Hudba: Shawn K. Clement, Tim Jones. Hrajú: Laura Prepon, Misha Collins, Tess Harper, Leonard Kelly-Young, Cherilyn Hayres, Emilie Jacobs

Beštia Karla

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema