|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. 11. 2013
Babie leto
Nový slovenský triler o naštvanom chlapíkovi, ktorý sa vracia do Košíc v mene osobnej pomsty.Biely sedí v nočnom rýchliku do Košíc, láduje do seba posledné dúšky borovičky a na vécku prerátava peniaze. Strčí si pár bankoviek do vrecka, vráti sa do kupé. Ráno dorazí do východnej metropoly, kde ho čaká partia starých známych. Medzičasom sa miestni kumpáni dozvedajú správy o návrate a dávajú si vedieť, že Biely je späť. Ten postupne stretáva ľudí z minulosti, ktorí mu stále tvrdia, že jeho podiel je nedotknutý. Lenže ako sa pohybuje po uliciach Košíc, ako by sa zobúdzali všetci lokálni mafiáni a čakali, čo sa bude diať. Zopár z nich mu pošle výhražný signál, iní si s ním maximálne zavolajú. No človek, ktorý strávil desať rokov v base, má prirodzene kopu nevyrovnaných účtov.Odstrašujúci popis deja, kde sa to hemží krycími menami postáv a sľubmi o východniarskom pekle môže od návštevy kina odlákať divákov – osobne by som sa po jeho čítaní nevydal do kina ani ja. Bola by to škoda. Novinka sa urputne snaží pracovať s Košicami, lokálnym rázom i kvázipodsvetím – niektoré scény nefungujú, iné sú silné a pár je uveriteľných v kontexte filmu či prostredia.
KINEMAVIDEO1938.Babie leto je klasický príbeh pomsty chlapíka, čo sa vracia z lochu a ide si vybaviť účty. Je to tuctová zápletka, ktorú majú béčkové filmy z americkej videoprodukcie, a preto je zaujímavé sledovať, ako si azda autori, čo majú napozeraný tento žáner, rozhodli splniť sen a nakrútiť zhodný film v lokálnych pomeroch. Scenár sa naplno sústredí na postavu Bieleho a všetkých ostatných odstrčí do epizódnych rolí, ktoré sa vám môžu občas mýliť. Sú tu udičky v podobe policajta spolupracujúceho s podsvetím, je tu femme fatale, ktorá sa musela pretĺkať životom počas absencie hrdinu (keď ho zočí, rada by sa naňho vrhla) a kamoši ochotní pomôcť či nasmerovať ho ďalej. Akékoľvek náznaky vrstevnatého deja (napríklad, že by sa paralelne odohrával nový zločin, hrdina sa mal zapojiť do novej šlamastiky a pod.) chýbajú a film lineárne sleduje svojho hrdinu po jednotlivých putikách a sídliskách.
Má to výhodu (dej sa relatívne dobre chápe) i nevýhodu. Viaceré scény sú dlhé, nič nehovoriace – ich hustota je vyššia v prvej tretine (intro s policajtom, ukážka gaunerov), no pri dĺžke 90 minút a riedkom deji by sa oplatilo viac strihať v prospech výsledku. Nedá sa povedať, že by scény vyzneli vždy do stratena, ale niekedy „iba“ sú – nevykresľujú ďalšie postavy, gauneri sú potom tuctoví, zmýliteľní a drsnosť slabšia. Hoci majú slúžiť ako ciele hrdinu, nezaškodilo by im viac priestoru a hlbší zmysel.Európske mesto kultúry 2013 sa zhostilo svojej úlohy multikulturálnej metropoly dobre. Každý druhý gauner je rómskeho pôvodu, miešaju sa tu rómske, maďarské a východoslovenské dialekty a divák má rýchlo nadobudnúť pocit, že inde by sa tento príbeh odohrať nemohol (napríklad v Bratislave či Nitre). Iste, niekedy sú dialógy ťažšie zrozumiteľné (titulky dostali iba niektorí Rómovia), ale tento postup sa dá ľahko akceptovať vzhľadom na lokálny kolorit (veď kto rozumel Bradovi Pittovi v podfucku?).Oveľa viac oceňujem, že film sa nestráca na filmovom plátne. Širokouhlý formát 2,35 mu sadne, kamera je dobrá a Marián Čekovský dodal vhodnú hudbu, dokonca by ste z nej mohli vyčítať hudobný motív hrdinu. Pasuje výber skladieb, oceňujem aj zvuk pri scéne za Harlequeenom. Píšem to schválne, stále nie je samozrejmosť vidieť slovenský film s normálnym obrazom a zvukom.
Z hereckých výkonov vyzdvihujem Alexandra Bártu, ťahá celý film a s výnimkou poslednej štvrtiny hrá v roli presvedčivo (osobne sa mi jeho výkon pozdáva skôr ako Marek Majeský v Kandidátovi). No ostatní sa pri danom scenári nemôžu vypnúť k lepším kreáciam postáv, nie sú dostatočne rozpísaní. Mnohí iba fučia, pľujú, bratkajú sa, pijú a samozrejme, hojne nadávajú. Ťažko posúdiť ženské party, je tu iba jeden a nemôžem sa zbaviť pocitu, že zobrazovanie žien v slovenských filmoch je čoraz horšie. (Ako vhodne podotkla priateľka, ešte jeden taký film a na domácu tvorbu tak skoro do kina nepôjde.)Babie leto je príbeh vendetty po slovensky. Nemá príliš veľkú hĺbku, nesnaží sa opisovať spoločnosť a priamo vedie hrdinu k svojmu cieľu. Takých príbehov ste videli tucty, len nie na Slovensku. Dobré vedieť, že sa tu dá taký nakrútiť. Vo svetovej konkurencii patrí k slabšiemu priemeru.Babie leto (SR, 2013, 90 min.)Réžia: Gejza Dezorz
Má to výhodu (dej sa relatívne dobre chápe) i nevýhodu. Viaceré scény sú dlhé, nič nehovoriace – ich hustota je vyššia v prvej tretine (intro s policajtom, ukážka gaunerov), no pri dĺžke 90 minút a riedkom deji by sa oplatilo viac strihať v prospech výsledku. Nedá sa povedať, že by scény vyzneli vždy do stratena, ale niekedy „iba“ sú – nevykresľujú ďalšie postavy, gauneri sú potom tuctoví, zmýliteľní a drsnosť slabšia. Hoci majú slúžiť ako ciele hrdinu, nezaškodilo by im viac priestoru a hlbší zmysel.Európske mesto kultúry 2013 sa zhostilo svojej úlohy multikulturálnej metropoly dobre. Každý druhý gauner je rómskeho pôvodu, miešaju sa tu rómske, maďarské a východoslovenské dialekty a divák má rýchlo nadobudnúť pocit, že inde by sa tento príbeh odohrať nemohol (napríklad v Bratislave či Nitre). Iste, niekedy sú dialógy ťažšie zrozumiteľné (titulky dostali iba niektorí Rómovia), ale tento postup sa dá ľahko akceptovať vzhľadom na lokálny kolorit (veď kto rozumel Bradovi Pittovi v podfucku?).Oveľa viac oceňujem, že film sa nestráca na filmovom plátne. Širokouhlý formát 2,35 mu sadne, kamera je dobrá a Marián Čekovský dodal vhodnú hudbu, dokonca by ste z nej mohli vyčítať hudobný motív hrdinu. Pasuje výber skladieb, oceňujem aj zvuk pri scéne za Harlequeenom. Píšem to schválne, stále nie je samozrejmosť vidieť slovenský film s normálnym obrazom a zvukom.
Z hereckých výkonov vyzdvihujem Alexandra Bártu, ťahá celý film a s výnimkou poslednej štvrtiny hrá v roli presvedčivo (osobne sa mi jeho výkon pozdáva skôr ako Marek Majeský v Kandidátovi). No ostatní sa pri danom scenári nemôžu vypnúť k lepším kreáciam postáv, nie sú dostatočne rozpísaní. Mnohí iba fučia, pľujú, bratkajú sa, pijú a samozrejme, hojne nadávajú. Ťažko posúdiť ženské party, je tu iba jeden a nemôžem sa zbaviť pocitu, že zobrazovanie žien v slovenských filmoch je čoraz horšie. (Ako vhodne podotkla priateľka, ešte jeden taký film a na domácu tvorbu tak skoro do kina nepôjde.)Babie leto je príbeh vendetty po slovensky. Nemá príliš veľkú hĺbku, nesnaží sa opisovať spoločnosť a priamo vedie hrdinu k svojmu cieľu. Takých príbehov ste videli tucty, len nie na Slovensku. Dobré vedieť, že sa tu dá taký nakrútiť. Vo svetovej konkurencii patrí k slabšiemu priemeru.Babie leto (SR, 2013, 90 min.)Réžia: Gejza Dezorz
Babie leto
Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema