Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
12. 12. 2008

96 hodín

96 hodínŠpeciálni agenti CIA to majú ťažké. Fungujú v tých najnebezpečnejších oblastiach sveta, denno-denne riskujú krk pre blaho svojej krajiny a pri príchode domov ich čaká ešte odmena v podobe skrachovaného manželstva. Takto akosi sa to stalo aj Bryanovi (Liam Neeson). Manželka Lenore (Famke Janssen) ho opustila, znova sa vydala a so sebou si zobrala aj sedemnásťročnú dcéru Kim (Maggie Grace). Bryan sa rozhodol, že sa posnaží zachrániť aspoň vzťah s ňou a v CIA dal výpoveď. Stal sa z neho príležitostný osobný strážca a hlavne über-starostlivý otecko.

          


Preto keď ho Kim poprosí, nech jej dovolí na čas vypadnúť z domu a pospoznávať parížske kultúrne pamiatky, jeho paranoidná povaha z toho nie je priveľmi nadšená. Predsa len - má iba sedemnásť a v tej ďalekej džungli budú určite číhať nejaké nebezpečenstvá. Po troške citového vydierania a spŕške sĺz sa však Bryan podvolí a pod podmienkou, že Kim sa bude telefonicky hlásiť každé ráno i každý večer, jej cestu umožní. Ale čo čert nechcel, Kim s kamoškou Amandou sa ledva stihnú nadýchnuť francúzskeho vzduchu a už ich unášajú zlí albánski obchodníci s bielym mäsom. Šťastie, že bola poslušná dcérenka práve na telefóne s tatkom, ktorý únoscom ešte vtedy prisľúbil guľku medzi oči. Tí si evidentne neuvedomili jednu zásadnú vec, ktorú ovláda každý pravoverný fanúšik Jaya a Mlčanlivého Boba - „You don’t f*ck with the Jedi Master!“ :-)


Áno, hádate správne, scenár 96 hodín príliš objavný nie je. A teraz bez toho eufemizmu - scenáristický výtvor svojho času oslavovaného režiséra geniálnych filmových diel ako Magická hlbočina či Leon a v dnešnej dobe už bohužiaľ len (pod)priemerného scenáristu a producenta Luca Bessona je zlý, dosť zlý. Absolútna priamočiarosť a absencia akýchkoľvek príbehových či žánrových odbočiek by sa ešte bez väčších problémov dala odpustiť, avšak primalá práca s charaktermi nielen vedľajších postáv, ale aj samotného Bryana (v tomto prípade však vďaka bohu za Liama Neesona, ktorý to utiahol s bravúrou), a hlavne Bessonova rezignácia na logiku už zamrzia o to viac. Nad spôsobmi, akými sa Bryan dostáva z jedného miesta na druhé, ostáva niekedy až rozum stáť.
Čerešničkou na torte a vzhľadom na fakt, že ide o francúzsku produkciu s francúzskym režisérom, scenáristom a producentom, aj neskutočným paradoxom je síce nie výrazné, no určite prítomné politické vyznenie snímky, ktoré de facto potvrdzuje (americkú) xenofóbiu a paranoju (presne ako sa obával starostlivý otecko, akonáhle Kim vystrčí päty z „bezpečného“ domova, v momente sa zjavia kriminálne živly a ocitá sa v smrteľnom nebezpečenstve). Toto prisudzujem opäť skôr scenáristickej bezradnosti, resp. nedomýšľavosti ako nejakému autorskému zámeru, ale minimálne za pozdvihnuté obočie to stojí.


96 hodín je však akčným titulom a akcia, ktorá tvorí takmer dve tretiny filmu, je zvládnutá na skutočne vynikajúcej úrovni. Režisér Pierre Morel je v tomto prípade o niekoľko tried šikovnejší ako scenárista a od momentu, keď Bryan vycestuje do Paríža a vydá sa na „lov“, nás vhadzuje do rozvíreného kolotoča skvelo gradovaných akčných scén, ktoré si užije asi každý, kto daným žánrom už z princípu neopovrhuje. Akcia je navyše koncipovaná veľmi realisticky, nemáme tu žiadne na efekt robené a umelo predlžované bitkárske sekvencie, Bryan je vycvičená zabíjacia mašina, je premyslený a neúprosný a svoje obete likviduje čo najefektívnejšie a v čo najkratšom čase. Svižnosti snímky napomáha aj výborná kamera Michela Abramowicza, snímajúca akciu dynamicky a prehľadne zároveň, ako aj šikovný strih a dobre zvolený atmosférický hudobný sprievod.
Krátko som už spomenul Liama Neesona, ale jeho prínos pre kvalitu filmu si zaslúži ešte o trochu väčšiu pozornosť. Je totiž obdivuhodné, s akou gráciou sa dokázal vysporiadať s postavou, ktorá nebola nijak zvlášť dobre napísaná (aký to rozdiel, keď si ju porovnáme s takým Jasonom Bourne-om alebo aj novým Bondom!) a počas filmu ani neprechádzala nejakým zásadným vývojom. Napriek týmto faktorom dokázal byť Neeson presvedčivý tak v prvej „štartovacej“ tretine ako milujúci otec, ako aj v nasledujúcom akčnom inferne ako nekompromisný pomstiteľ a na to všetko ešte svojho Bryana obdaril uveriteľnými emóciami a ľudskosťou. Figúrky Jeana Rena (Wasabi) a Jasona Stathama (Kuriér 1 a 2) čoby obdobné bessonovské postavy blednú závisťou... Večná škoda, že Neeson nemal podobne kvalitnú protiváhu v podobe ústredného „záporáka“ (tento typ postavy v 96 hodinách absentuje), to by som film hodnotil pravdepodobne ešte o hviezdičku vyššie.


Takto som s číselným ohodnotením značne na vážkach. Na jednej strane mi prekáža scenáristická tuposť spojená s predvídateľnosťou deja a jeho nelogickosťou, na tej druhej mi zas veľmi imponuje forma prevedenia na plátno. Keďže sme ale na poli akčnej kinematografie a dve tretiny filmu sú z hľadiska akcie viac ako skvelé, dávam mierne nadpriemerných 7 hviezd a návštevu kina odporučím hlavne fanúšikom kvalitnej modernej akcie. Nič hlbšie sa tu tentoraz nekoná.
Taken (Francúzsko, 2007, 93 min.) Réžia: Pierre Morel. Scenár: Luc Besson, Robert Mark Kamen. Kamera: Michel Abramowicz. Strih: Frédéric Thoraval. Hudba: Nathaniel Mechaly. Hrajú: Liam Neeson, Maggie Grace, Famke Janssen, Leland Orser, Jon Gries, David Warshofsky, Holly Valance

96 hodín

Autor: Tomáš Nagy
Zdroj: Kinema