|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. 09. 2008
4 mesiace, 3 týždne a 2 dni
Rumunské filmy patria momentálne k tomu najlepšiemu, čo európska kinematografia produkuje. Dozrelo tu zaujímavé zoskupenie autorov snažiacich sa odkrývať tristný stav vecí v krajine, ktorej súčasnosť sa len veľmi pomaly vyväzuje z komunistickej histórie. Film 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni je drvivou výpoveďou o živote krátko pred pádom režimu. Režisér Christian Mungiu zaň získal Zlatú palmu a cenu FIPRESCI na festivale v Cannes.
Každá doba prináša so sebou určitý princíp, ktorým tvaruje, ohrýza životy jednotlivcov. Totalitné režimy patria k tým najpažravejším. Ukrajujú z osobnej slobody, nahlodávajú ľudskú dôstojnosť. Pole možností je výrazne zúžené, zbrázdené najabsurdnejšími prekážkami a okľukami. Režisér nám predostiera realitu deformovanú do podoby neosobnej sústavy internátnych chodieb (navlas podobných prehistorickým labyrintom v Mlynskej doline), ktorými blúdi Otilia v úvodnej časti filmu. Dievčina sa v tomto svete orientuje s automatickou istotou - navštívi niekoľko izieb, spoločné sprchy a umyváreň. Debatuje o banálnych veciach, spolubývajúca sa holí. Jednoducho bežný deň vysokoškolskej študentky. Kamera putuje s ňou a diváka napĺňa pocitom klaustrofobickej stiesnenosti.
Otilia má problém, respektíve má ho jej kamarátka Gabina. Je ním neželané tehotenstvo - to si ako študentka nemôže dovoliť. Drámu navyše vyhrocuje spoločenská situácia, ktorá stavia potraty mimo zákon. Núti ich podnikať zúfalé riešenia a dostávať sa tak do situácií, v ktorých siahajú na dno svojich bytostí. Otília sa zo solidarity k priateľke stáva hybnou silou nadchádzajúceho „dobrodružstva“. Vybavuje potrebné náležitosti, asistuje pri zákroku a znáša ponižujúce dôsledky Gabininej ľahkovážnosti a pasivity. Je to však predovšetkým doba, ktorá protagonistov potichu vnútorne mrzačí a oberá o posledné zvyšky ideálov (lásky, priateľstva, nezištného porozumenia medzi ľuďmi). Tam, kde sa za všetko platí, všetko sa dá zohnať, ak má človek konexie a prostriedky, prípadne je ochotný zabudnúť na vlastnú dôstojnosť. Kamkoľvek sa Otilia pohne, naráža na ľahostajný, pohŕdavý tón „blížnych“. Zľutovanie je vždy spojené s očakávaním rôznych protislužieb, podpultové cigarety patria k tým nevinnejším.
Mungiu túto epidémiu odcudzenia necháva presvitať z každej situácie, z každého medziľudského kontaktu. Či už sú to hotelové vestibuly alebo otvorené priestranstvá – ľudia majú k sebe nesmierne ďaleko. Spôsob zobrazenia podlieha vhodne zvolenej, všetko definujúcej vecnosti – zábery sú dlhé, jednoducho dokumentujúce. Menší počet detailov spôsobuje, že postavy permanentne obklopuje dusivé prostredie, z ktorého niet úniku. Nedávnu skutočnosť sa podarilo evokovať prostredníctvom jemných náznakov kdesi v pozadí obrazu (dlhý rad ľudí pred obchodom, strohá bezútešnosť interiérov).
Hoci sa jedná o v podstate "banálnu" jednodňovú story zo života dvoch dievčat, povedané tu bolo omnoho viac. Mungiu týmto príbehom nahmatal tragédiu doby a naznačil, aké nevyhnutné je pochopiť vlastnú minulosť. Neprikrášlenú, nezmäkčovanú, bez zbytočných fráz a moralizovania. Režisér činy svojich hrdinov nezľahčuje – ich otrasnosť si plne uvedomujeme. Prostredníctvom jeho nezaujatého pohľadu však dokážeme vidieť veci v úplnosti ich vzťahov a preto sme schopní súcitu. To nie je málo, keď si uvedomíme, aké efektné aj v dnešných časoch je zjednodušovať a zatracovať. Choďte a posúďte sami.
4 luni, 3 saptamani si 2 zile (Rumunsko, 2007, 113 min.) Scenár a réžia: Cristian Mungiu. Kamera: Oleg Mutu. Hudba: rôzne skladby a piesne. Strih: Dana Bunescu. Hrajú: Anamaria Marinca, Laura Vasiliu, Vlad Ivanov, Alexandru Potocean, Luminita Gheorghiu, Adi Carauleanu, Liliana Mocanu, Cesarela Iosifescu
Každá doba prináša so sebou určitý princíp, ktorým tvaruje, ohrýza životy jednotlivcov. Totalitné režimy patria k tým najpažravejším. Ukrajujú z osobnej slobody, nahlodávajú ľudskú dôstojnosť. Pole možností je výrazne zúžené, zbrázdené najabsurdnejšími prekážkami a okľukami. Režisér nám predostiera realitu deformovanú do podoby neosobnej sústavy internátnych chodieb (navlas podobných prehistorickým labyrintom v Mlynskej doline), ktorými blúdi Otilia v úvodnej časti filmu. Dievčina sa v tomto svete orientuje s automatickou istotou - navštívi niekoľko izieb, spoločné sprchy a umyváreň. Debatuje o banálnych veciach, spolubývajúca sa holí. Jednoducho bežný deň vysokoškolskej študentky. Kamera putuje s ňou a diváka napĺňa pocitom klaustrofobickej stiesnenosti.
Otilia má problém, respektíve má ho jej kamarátka Gabina. Je ním neželané tehotenstvo - to si ako študentka nemôže dovoliť. Drámu navyše vyhrocuje spoločenská situácia, ktorá stavia potraty mimo zákon. Núti ich podnikať zúfalé riešenia a dostávať sa tak do situácií, v ktorých siahajú na dno svojich bytostí. Otília sa zo solidarity k priateľke stáva hybnou silou nadchádzajúceho „dobrodružstva“. Vybavuje potrebné náležitosti, asistuje pri zákroku a znáša ponižujúce dôsledky Gabininej ľahkovážnosti a pasivity. Je to však predovšetkým doba, ktorá protagonistov potichu vnútorne mrzačí a oberá o posledné zvyšky ideálov (lásky, priateľstva, nezištného porozumenia medzi ľuďmi). Tam, kde sa za všetko platí, všetko sa dá zohnať, ak má človek konexie a prostriedky, prípadne je ochotný zabudnúť na vlastnú dôstojnosť. Kamkoľvek sa Otilia pohne, naráža na ľahostajný, pohŕdavý tón „blížnych“. Zľutovanie je vždy spojené s očakávaním rôznych protislužieb, podpultové cigarety patria k tým nevinnejším.
Mungiu túto epidémiu odcudzenia necháva presvitať z každej situácie, z každého medziľudského kontaktu. Či už sú to hotelové vestibuly alebo otvorené priestranstvá – ľudia majú k sebe nesmierne ďaleko. Spôsob zobrazenia podlieha vhodne zvolenej, všetko definujúcej vecnosti – zábery sú dlhé, jednoducho dokumentujúce. Menší počet detailov spôsobuje, že postavy permanentne obklopuje dusivé prostredie, z ktorého niet úniku. Nedávnu skutočnosť sa podarilo evokovať prostredníctvom jemných náznakov kdesi v pozadí obrazu (dlhý rad ľudí pred obchodom, strohá bezútešnosť interiérov).
Hoci sa jedná o v podstate "banálnu" jednodňovú story zo života dvoch dievčat, povedané tu bolo omnoho viac. Mungiu týmto príbehom nahmatal tragédiu doby a naznačil, aké nevyhnutné je pochopiť vlastnú minulosť. Neprikrášlenú, nezmäkčovanú, bez zbytočných fráz a moralizovania. Režisér činy svojich hrdinov nezľahčuje – ich otrasnosť si plne uvedomujeme. Prostredníctvom jeho nezaujatého pohľadu však dokážeme vidieť veci v úplnosti ich vzťahov a preto sme schopní súcitu. To nie je málo, keď si uvedomíme, aké efektné aj v dnešných časoch je zjednodušovať a zatracovať. Choďte a posúďte sami.
4 luni, 3 saptamani si 2 zile (Rumunsko, 2007, 113 min.) Scenár a réžia: Cristian Mungiu. Kamera: Oleg Mutu. Hudba: rôzne skladby a piesne. Strih: Dana Bunescu. Hrajú: Anamaria Marinca, Laura Vasiliu, Vlad Ivanov, Alexandru Potocean, Luminita Gheorghiu, Adi Carauleanu, Liliana Mocanu, Cesarela Iosifescu
4 mesiace, 3 týždne a 2 dni
Autor: Dominika Šimonová
Zdroj: Kinema