|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 25.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Katarína
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. 09. 2007
DVD: Špinavé ulice
Martin Scorsese pretavil svoje znalosti zo štvrti, v ktorej vyrastal, vo film, v ktorom sa zrodilo jeho režisérske majstrovstvo a jedna z najpamätihodnejších filmových dvojíc v histórií kinematografie.
FILM:
New York. Mesto, ktoré nikdy nespí. Mesto, o ktorom sa mnohým len a len sníva. Mesto, v ktorom našlo svoje domovy tisíce prisťahovalcov, nevynímajúc ani tých talianskych, ktorých nájdeme v malej štvrti zvanej Little Italy. Neslávne známa oblasť, v ktorej je každodenný život podriadený zákonu ulice, špinavej ulice. Túlanie sa chladnými ulicami, vystrájanie na strechách, divoké večierky v nočných kluboch, nelegálne kšefty, krádeže, vraždy či pouličné bitky. Práve v takomto prostredí vyrastal režisérsky génius, Martin Scorsese, ktorý do svojej debutovej gangsterky prepasíroval životné skúsenosti, spomienky, ale i ľudí práve z tohto obdobia svojho života.
Charlie (Harvey Keitel) je gangstrom menšieho rangu, ktorému v imigrantskej mafiánskej komunite svitá na lepšie časy. Živí sa ako výpalník, pracujúci pre svojho strýka Giovanniho, miestneho bossa. Solídnu pozíciu si vydobyl najmä svojou serióznosťou, čestnosťou a čistou hlavou, ktorú vždy uprednostňoval pred holými päsťami. Vlastne je to dobrák do špiku kostí, ktorý by najradšej nikomu neublížil a bol s každým zadobre. Avšak takto to v „Malom Taliansku“, kde sa hrá podľa nemilosrdných pravidiel ulice, ani zďaleka nechodí. Charlie ako silne veriaci katolík trpí komplexom viny z nemožnosti očistiť svoje hriechy. Vrásky na čele mu tiež vytvára neskrotiteľný rodinný priateľ Johnny Boy (Robert De Niro), nad ktorým, ako jediný drží ochrannú ruku. Zlodejíček Johnny Boy predstavuje Charlieho dokonalý protipól. Je to iba nepoučiteľný ničomník, ktorý sa utápa v nemalých dlhoch a bezhraničných klamstvách. Očividne to ale trápi viac mentorského Charlieho ako jeho samotného...
Samotný úvod začína životným krédom hlavného hrdinu, ktorému nedávajú spávať vnútorní démoni útočiaci na jeho kresťanské svedomie. Hneď na to preberá štafetu otváracia titulková sekvencia, spracovaná na štýl domáceho videa (vidíme teda Charlieho a jeho priateľov pri významných i menej významných, kamerou nasnímaných udalostiach) za sprievodu vynikajúcej hudby. Nasleduje „zoznamovacia pasáž“ – v ktorej nám Scorsese v rámci štyroch krátkych scén za pomoci informačných titulkov predstavuje každý jeden článok z hereckého kvarteta.
Scorseseho tretí celovečerný opus bol skutočne prelomovým dielom, ktoré okrem toho, že priviedlo režiséra k úplne novým obzorom, odštartovalo jeho dlhoročnú spoluprácu s Robertom De Nirom (Taxikár, Zúriaci býk, Mafiáni, Kasíno), pre ktorého prakticky Špinavé ulice znamenali takisto entré do tohto žánru (aj keď pred tým účinkoval v dvoch žánrovo podobne ladených, avšak neúspešných dielach, ktoré by som však za gangsterky neoznačoval). Nebyť Scorseseho a jeho Špinavých ulíc, možno by sa dnes De Niro ani nemohol pýšiť statusom najobsadzovanejšieho filmového mafiána. Úlohu vášnivého grázla si užil naplno a práve v tejto kreácií badať genézu jeho veľkého herectva, ktorého doménami sú jednoznačne oči, dikcia a gestikulácia. Svoje parte zvládol natoľko presvedčivo a oslňujúco, že sme ho o rok na to mohli vidieť v úlohe mladého Vita Corleoneho v druhom pokračovaní Krstného otca, za ktorú si poťažkal svojho premiérového Oscara.
Už drsnou prechádzkou ulicami „Malého Talianska“ si začal „Marty“ formovať svoj špecifický režisérsky rukopis (irónia, pochmúrnosť, násilie, čierny humor, dlhé zábery, dokonalé vykreslenie životného štýlu, dokumentárna dôveryhodnosť), ktorý vyvrcholil v neskorších klenotoch gangsterského žánru ako Mafiáni (1990) a Kasíno (1995).
Veľkou doménou tohto titulu je okrem režisérskej invencie, hereckého ansámblu či vynikajúcej dobovej hudby (The Rolling Stones, Eric Clapton, Giuseppe Di Stefano) i atmosféra a autenticita (špinavých) ulíc. Do vzniku Zúriaceho býka (1980) bolo práve toto dielo Scorseseho najosobnejším dielom, ktoré prešpikoval autobiografickými prvkami, nakoľko chcel previesť na strieborné plátno svet, ktorý ho veľa naučil. Nemusel chodiť ďaleko, „podklady“ mal z prvej ruky, vo svojich spomienkach.
„Svoje hriechy nikdy neočistíš v kostole. Očistíš ich na ulici. Očistíš ich doma.“
DVD:
Hneď na úvod musím poznamenať, že po zasunutí nosiča do DVD mechaniky nás neprepadne agitačný šot ani hŕstka trailerov. Dostávame sa teda ihneď do (štvorjazyčného) štýlového, ozvučeného, avšak statického menu. Mnohí z vás určite ocenia vychytávku v podobe pištoľového kurzora.
Nový digitálny širokouhlý obraz (1,85:1) je čistučký, bez akýchkoľvek rušivých artefaktov. Ani pri vysokej koncentrácií tmavých pasáží (väčšina scén sa nakrúcala v ponurých baroch či vonku za tmy) nebadať nedostatky. Kým obraz milo prekvapil, zvuk zostal zahanbujúco neremasterovaný vo formáte mono (1.0). K dispozícií je okrem anglického originálu aj český, maďarský a poľský dabing. Čo sa týka češtiny, moja jediná výhrada smeruje k hercovi, ktorý nadaboval Roberta De Nira. Žiaľ, nejedná sa o tradičný skvelý český hlas, na ktorý sme si už za tie roky zvykli. Medzi ôsmimi titulkovými verziami nechýbajú české a anglické titulky.
Bonusovú výbavu tvoria tri materiály. Prvým z nich je audiokomentár režiséra a herečky Amy Robinson, ktorá si vo filme strihla sesternicu Johnnyho Boya a Charlieho utajovanú priateľku, Teresu. Komentár však svojou minutážou neprekrýva dĺžku filmu. 75-minútové rozprávanie bez titulkovej podpory viac-menej odráža režisérovu mladosť, ktorá by sa dala prirovnať k životu hlavnej postavy Charlieho Cappu (H. Keitel).
„Archívny bonus: Martin Scorsese späť vo svojej štvrti“ (5:56) je len slabučkým odvarom dnešného mini - dokumentu film o filme. Tentoraz otitulkovaný bonus nemá čo – to nové povedať. Uvidíme mladého „Martyho“ na svojej starej dobrej ulici a napríklad sa dozvieme, že ako mladý trávil veľa času „poflakovaním sa“ na strechách a chodbách domov. Omnoho viac sme sa o tomto filme dozvedeli z dokumentu „Crossing criminal cultures“ (ktorý nájdeme na dvojdiskovej edícií Na druhej strane), zameraného na Scorseseho gangsterskú tvorbu. A to je len zlá vizitka tejto DVD edície.
ZÁVER:
Dielo, ktoré filmovému svetu avizovalo príchod režisérskeho majstra môžem bez okolkov odporučiť. „Marty“ sa v Špinavých uliciach vrátil do prostredia, v ktorom vyrastal. Na svoje si prídu najmä milovníci gangsterských filmových počinov či Scorseseho skalná divácka základňa. Kúpiť či nekúpiť? Aj napriek tomu, že štýlový obal nesie formulku „špeciálna edícia“, jedná sa o menšie sklamanie. Mono zvuk kompenzuje výborný digitalizovaný obraz. Poteší (neotitulkovaný) audiokomentár výrečného režiséra, sklame dobový archívny bonus. Nechýba obligátny, trochu vlečúci sa 4-minútový trailer. Keď ale Scorseseho milujete, nie je čo riešiť.
FILM: 9/10 DVD: 6/10
New York. Mesto, ktoré nikdy nespí. Mesto, o ktorom sa mnohým len a len sníva. Mesto, v ktorom našlo svoje domovy tisíce prisťahovalcov, nevynímajúc ani tých talianskych, ktorých nájdeme v malej štvrti zvanej Little Italy. Neslávne známa oblasť, v ktorej je každodenný život podriadený zákonu ulice, špinavej ulice. Túlanie sa chladnými ulicami, vystrájanie na strechách, divoké večierky v nočných kluboch, nelegálne kšefty, krádeže, vraždy či pouličné bitky. Práve v takomto prostredí vyrastal režisérsky génius, Martin Scorsese, ktorý do svojej debutovej gangsterky prepasíroval životné skúsenosti, spomienky, ale i ľudí práve z tohto obdobia svojho života.
Charlie (Harvey Keitel) je gangstrom menšieho rangu, ktorému v imigrantskej mafiánskej komunite svitá na lepšie časy. Živí sa ako výpalník, pracujúci pre svojho strýka Giovanniho, miestneho bossa. Solídnu pozíciu si vydobyl najmä svojou serióznosťou, čestnosťou a čistou hlavou, ktorú vždy uprednostňoval pred holými päsťami. Vlastne je to dobrák do špiku kostí, ktorý by najradšej nikomu neublížil a bol s každým zadobre. Avšak takto to v „Malom Taliansku“, kde sa hrá podľa nemilosrdných pravidiel ulice, ani zďaleka nechodí. Charlie ako silne veriaci katolík trpí komplexom viny z nemožnosti očistiť svoje hriechy. Vrásky na čele mu tiež vytvára neskrotiteľný rodinný priateľ Johnny Boy (Robert De Niro), nad ktorým, ako jediný drží ochrannú ruku. Zlodejíček Johnny Boy predstavuje Charlieho dokonalý protipól. Je to iba nepoučiteľný ničomník, ktorý sa utápa v nemalých dlhoch a bezhraničných klamstvách. Očividne to ale trápi viac mentorského Charlieho ako jeho samotného...
Samotný úvod začína životným krédom hlavného hrdinu, ktorému nedávajú spávať vnútorní démoni útočiaci na jeho kresťanské svedomie. Hneď na to preberá štafetu otváracia titulková sekvencia, spracovaná na štýl domáceho videa (vidíme teda Charlieho a jeho priateľov pri významných i menej významných, kamerou nasnímaných udalostiach) za sprievodu vynikajúcej hudby. Nasleduje „zoznamovacia pasáž“ – v ktorej nám Scorsese v rámci štyroch krátkych scén za pomoci informačných titulkov predstavuje každý jeden článok z hereckého kvarteta.
Scorseseho tretí celovečerný opus bol skutočne prelomovým dielom, ktoré okrem toho, že priviedlo režiséra k úplne novým obzorom, odštartovalo jeho dlhoročnú spoluprácu s Robertom De Nirom (Taxikár, Zúriaci býk, Mafiáni, Kasíno), pre ktorého prakticky Špinavé ulice znamenali takisto entré do tohto žánru (aj keď pred tým účinkoval v dvoch žánrovo podobne ladených, avšak neúspešných dielach, ktoré by som však za gangsterky neoznačoval). Nebyť Scorseseho a jeho Špinavých ulíc, možno by sa dnes De Niro ani nemohol pýšiť statusom najobsadzovanejšieho filmového mafiána. Úlohu vášnivého grázla si užil naplno a práve v tejto kreácií badať genézu jeho veľkého herectva, ktorého doménami sú jednoznačne oči, dikcia a gestikulácia. Svoje parte zvládol natoľko presvedčivo a oslňujúco, že sme ho o rok na to mohli vidieť v úlohe mladého Vita Corleoneho v druhom pokračovaní Krstného otca, za ktorú si poťažkal svojho premiérového Oscara.
Už drsnou prechádzkou ulicami „Malého Talianska“ si začal „Marty“ formovať svoj špecifický režisérsky rukopis (irónia, pochmúrnosť, násilie, čierny humor, dlhé zábery, dokonalé vykreslenie životného štýlu, dokumentárna dôveryhodnosť), ktorý vyvrcholil v neskorších klenotoch gangsterského žánru ako Mafiáni (1990) a Kasíno (1995).
Veľkou doménou tohto titulu je okrem režisérskej invencie, hereckého ansámblu či vynikajúcej dobovej hudby (The Rolling Stones, Eric Clapton, Giuseppe Di Stefano) i atmosféra a autenticita (špinavých) ulíc. Do vzniku Zúriaceho býka (1980) bolo práve toto dielo Scorseseho najosobnejším dielom, ktoré prešpikoval autobiografickými prvkami, nakoľko chcel previesť na strieborné plátno svet, ktorý ho veľa naučil. Nemusel chodiť ďaleko, „podklady“ mal z prvej ruky, vo svojich spomienkach.
„Svoje hriechy nikdy neočistíš v kostole. Očistíš ich na ulici. Očistíš ich doma.“
DVD:
Hneď na úvod musím poznamenať, že po zasunutí nosiča do DVD mechaniky nás neprepadne agitačný šot ani hŕstka trailerov. Dostávame sa teda ihneď do (štvorjazyčného) štýlového, ozvučeného, avšak statického menu. Mnohí z vás určite ocenia vychytávku v podobe pištoľového kurzora.
Nový digitálny širokouhlý obraz (1,85:1) je čistučký, bez akýchkoľvek rušivých artefaktov. Ani pri vysokej koncentrácií tmavých pasáží (väčšina scén sa nakrúcala v ponurých baroch či vonku za tmy) nebadať nedostatky. Kým obraz milo prekvapil, zvuk zostal zahanbujúco neremasterovaný vo formáte mono (1.0). K dispozícií je okrem anglického originálu aj český, maďarský a poľský dabing. Čo sa týka češtiny, moja jediná výhrada smeruje k hercovi, ktorý nadaboval Roberta De Nira. Žiaľ, nejedná sa o tradičný skvelý český hlas, na ktorý sme si už za tie roky zvykli. Medzi ôsmimi titulkovými verziami nechýbajú české a anglické titulky.
Bonusovú výbavu tvoria tri materiály. Prvým z nich je audiokomentár režiséra a herečky Amy Robinson, ktorá si vo filme strihla sesternicu Johnnyho Boya a Charlieho utajovanú priateľku, Teresu. Komentár však svojou minutážou neprekrýva dĺžku filmu. 75-minútové rozprávanie bez titulkovej podpory viac-menej odráža režisérovu mladosť, ktorá by sa dala prirovnať k životu hlavnej postavy Charlieho Cappu (H. Keitel).
„Archívny bonus: Martin Scorsese späť vo svojej štvrti“ (5:56) je len slabučkým odvarom dnešného mini - dokumentu film o filme. Tentoraz otitulkovaný bonus nemá čo – to nové povedať. Uvidíme mladého „Martyho“ na svojej starej dobrej ulici a napríklad sa dozvieme, že ako mladý trávil veľa času „poflakovaním sa“ na strechách a chodbách domov. Omnoho viac sme sa o tomto filme dozvedeli z dokumentu „Crossing criminal cultures“ (ktorý nájdeme na dvojdiskovej edícií Na druhej strane), zameraného na Scorseseho gangsterskú tvorbu. A to je len zlá vizitka tejto DVD edície.
ZÁVER:
Dielo, ktoré filmovému svetu avizovalo príchod režisérskeho majstra môžem bez okolkov odporučiť. „Marty“ sa v Špinavých uliciach vrátil do prostredia, v ktorom vyrastal. Na svoje si prídu najmä milovníci gangsterských filmových počinov či Scorseseho skalná divácka základňa. Kúpiť či nekúpiť? Aj napriek tomu, že štýlový obal nesie formulku „špeciálna edícia“, jedná sa o menšie sklamanie. Mono zvuk kompenzuje výborný digitalizovaný obraz. Poteší (neotitulkovaný) audiokomentár výrečného režiséra, sklame dobový archívny bonus. Nechýba obligátny, trochu vlečúci sa 4-minútový trailer. Keď ale Scorseseho milujete, nie je čo riešiť.
FILM: 9/10 DVD: 6/10
DVD: Špinavé ulice
Autor: Michal Šmajda
Zdroj: Kinema