|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 25.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Katarína
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. 03. 2009
DVD: Noirová klasika Sunset Boulevard
Dnes si posvietime na legendárnu kritiku Hollywoodu od režiséra Billyho Wildera. V svojom paláci vás víta Norma Desmondová a jej vzpriamený komorník Max. Ráčte vstúpiť...
FILM (KÚPIŤ DVD ZA VÝHODNÚ CENU)
Na úvod si v krátkosti dovolím objasniť elementárne fakty o čiernobielom univerzu zvanom film noir. Do klasického obdobia filmu noir sa zaraďujú filmy 40. a 50. rokov ostatného storočia, počnúc filmom Maltézsky sokol (1941) a končiac snímkou Dotyk zla (1958). Termín „film noir“ (v preklade „čierny film“) pochádza z roku 1946 od francúzskych filmových kritikov. Dôvodom pre toto označenie bol ponurý, temný príbeh. Tento pojem sa ale začal používať až oveľa neskôr, teda spätne.
Je dôležité podotknúť, že film noir nie je považovaný za žáner, ale štýl. Jedná sa o zmes žánrov ako krimi, (melo)dráma a thriller, pre ktorú sú charakteristické určité znaky: V centre diania stojí zločin; pochmúrny a zamotaný príbeh je divákovi rozprávaný zväčša retrospektívne; kľúčovú rolu zohráva ženská postava (tzv. osudová žena alebo femme fatale) a prítomný je voice-over hlavnej postavy, ktorou je vo väčšine prípadov detektív. Typickými prísadami neodmysliteľne patriacimi k navodeniu správnej noirovej atmosféry sú dážď a hra s tieňmi. Po technickej stránke vychádza „čierna séria“ z nemeckého expresionizmu (Kabinet doktora Caligariho, Upír Nosferatu, Metropolis). Po obsahovej stránke zas nadväzuje na hollywoodsku gangsterku 30tych rokov, ktorú prakticky film noir nahradil.
Hereckou ikonou tejto filmovej éry sa stal Humphrey Bogart, ktorý zažiaril v hneď niekoľkých zásadných filmoch noir – Maltézsky sokol, Hlboký spánok (1946), Key Largo (1948) alebo In a Lonely Place (1950). Jeho klasická poloha predstavovala romantického „drsňáka“ sršiaceho iróniou a cynizmom.
Tento filmový štýl koncom 50tych rokov nezanikol a o pár rokov sa znova objavil na striebornom plátne. Snímky čerpajúce z tohto štýlu dostali prívlastok neonoirové a medzi najznámejšie „neonoirovky“ patria filmy ako Čínska štvrť od Romana Polanského (1974), Scorseseho Taxikár (1976), sci-fi Ridleyho Scotta Blade Runner (1980), Základný inštinkt (1992), temné krimi Davida Finchera Se7em (1995) alebo L.A. – Utajené skutočnosti (1997).
V slávnom úvode Sunset Blvd., ktorý začína dlhým záberom na motorovú vozovku, sa stretávame s mŕtvolou v bazéne. Ten obklopuje hlúčik novinárov a policajtov. Ešte pred príchodom k miestu činu sa nám prihovára rozprávač vysvetľujúc situáciu. Po štýlovom intre sa flashbackom presúvame do minulosti, aby sme zistili, čo všetko tejto tragédii predchádzalo.
Hlavným hrdinom (a zároveň rozprávačom príbehu) je neúspešný a zadlžený hollywoodsky scenárista Joe Gillis (William Holden). Jedného dňa ho potiaže zavedú do luxusného domu, kde ho víta vzorný komorník Max von Mayerling (Erich von Stroheim). Ani netuší, že sa nachádza v sídle legendárnej, avšak vyhasnutej hviezdy nemých filmov, Normy Desmond (Gloria Swanson), márne čakajúcej, že sa vráti pod svetlá reflektorov a prinavráti si zašlú slávu. Keď Norma zistí, že Joe je „majster slova“, prichádza s lukratívnou pracovnou ponukou na úpravu jej scenára na nový film. Ním plánuje uskutočniť svoj veľkolepý comeback do sveta znamenajúceho peniaze, slávu a uznanie. Joe sa tohto návrhu neštíti, práve naopak: situácia mu hrá do karát, peniaze potrebuje ako soľ. Mladý „zajačik“ nakoniec solventnú pani očarí natoľko, že nezostane len pri práci na jej „diele“. Norma sa ho rozhodne privlastniť všetkými možnými prostriedkami a Joe sa stáva jej milencom a väzňom zároveň...
Sunset Blvd. si berie z filmu noir postupy ako retrospektívnu naráciu a vnútorný monológ hlavnej postavy. Nechýba zločin, dážď a temné stránky ľudskej povahy (egocentrizmus, chorobná žiarlivosť, posadnutosť). Tie reprezentuje najmä postava zámožnej staršej ženy trpiacej záchvatmi sebaľútosti a hnevu v nezabudnuteľnom prevedení Glorie Swanson. V hollywoodskom príbehu o Hollywoode účinkujú aj skutoční režiséri. Okrem Ericha von Stroheima aj velikán Cecil B. DeMille, ktorý si strihol sám seba. Práve od neho chce Norma, jeho niekdajšia dvorná herečka, aby s ňou nakrútil jej vysnívaný nový film...
DVD
Na našom trhu je táto edícia už dlhší čas, no tento raz vychádza pod hlavičkou Magic Boxu v rámci tzv. oscarovej kolekcie (film si vyslúžil 11 oscarových nominácií a získal 3 sošky za čiernobielu výpravu, hudbu a scenár).
MENU Hlavná ponuka je vo výhradne anglickej verzii a obsahuje pasáže z filmu premietané na súkromnej premietačke pani Desmondovej.
ZVUK A TITULKY Jazyky (Dolby Digital 2.0): anglický, nemecký, francúzsky, taliansky, španielsky V bohatej titulkovej škále nájdete anglickú i českú verziu.
OBRAZ Čiernobiely 4:3 (full frame) oplývajúci čistotou.
BONUSOVÝ MATERIÁL Štartuje s komentárom autora „On Sunset Boulevard: The Life And Times Of Billy Wilder“ Eda Sikova. V ponuke je okrem iných svetových jazykov aj anglická titulková podpora.
26-minútový The Making Of Sunset Boulevard s podtitulom A Look Back je iba avizovaným pohľadom späť. Prítomní (filmový publicista Ed Sikov, herečka Nancy Olson – vo filme hrala Betty Schaefer, či producent štúdia Paramount Pictures) rozprávajú o pamätných a kľúčových scénach, režisérovi Billy Wilderovi, castingu a samotnom prijatí filmu. Dokument síce nemá veľký záber, ale ubehne rýchlo a je stále, čo počúvať.
Veľmi interesantnou je Hollywood Location Map, ktorá skrýva zaujímavosti spojené s touto filmovou klasikou. Po kliknutí na príslušnú lokalitu sa spustí 20 – 50 sekundové video. Dozviete sa, napríklad, kto slávny dostal v slávnej Schwabovej lekárni infarkt, alebo čo dnes stojí na mieste honosnej rezidencie Normy Desmond. Na svoje si prídu i „autičkári“ či milovníci automobilových veteránov.
Ďalej v položke Photo Galleries nájdete fotografie z nakrúcania a samotného filmu. Morgue Prologue Script Pages obsahuje dve pôvodné verzie scenára prológu v márnici (z decembra 1948 a apríla 1949), ktorý nakoniec skončil na podlahe v strižni. Prítomné sú tiež príslušné videosekvencie.
Posledné dva dokumenty Edith Head – The Paramount Years (13:43) a The Music Of Sunset Boulevard (14:27) sú venované technickým aspektom: kostýmom a hudbe. Zároveň sú venované majstrom vo svojom obore a držiteľom Oscarov: filmovej návrhárke Edith Head a skladateľovi Franzovi Waxmanovi.
Bodku za prídavným materiálom dáva kino trailer.
ZÁVER
Sunset Blvd. je povinným pozeraním pre každého filmového priaznivca. Zároveň je jedným z vrcholov filmu noir, kde hlavnou postavou už nie je (súkromný) detektív, ale o pozornosť sa hlási psychicky labilný a desivý jedinec. Film Billyho Wildera (ďalšia noirová klasika Poistka smrti či oscarový Byt) si berie na paškál hollywoodsky priemysel a jeho temný príbeh je nadčasový a aktuálny aj dnes. DVD ponúka audio komentár (bez českej/slovenskej podpory), takmer hodinu otitulkovaného materiálu, širokú paletu fotografií, pôvodné intro v márnici a trailer. Celkom slušná nádielka.
FILM: 10/10 DVD: 8/10
„I am big. It´s the pictures that got small.“
Na úvod si v krátkosti dovolím objasniť elementárne fakty o čiernobielom univerzu zvanom film noir. Do klasického obdobia filmu noir sa zaraďujú filmy 40. a 50. rokov ostatného storočia, počnúc filmom Maltézsky sokol (1941) a končiac snímkou Dotyk zla (1958). Termín „film noir“ (v preklade „čierny film“) pochádza z roku 1946 od francúzskych filmových kritikov. Dôvodom pre toto označenie bol ponurý, temný príbeh. Tento pojem sa ale začal používať až oveľa neskôr, teda spätne.
Je dôležité podotknúť, že film noir nie je považovaný za žáner, ale štýl. Jedná sa o zmes žánrov ako krimi, (melo)dráma a thriller, pre ktorú sú charakteristické určité znaky: V centre diania stojí zločin; pochmúrny a zamotaný príbeh je divákovi rozprávaný zväčša retrospektívne; kľúčovú rolu zohráva ženská postava (tzv. osudová žena alebo femme fatale) a prítomný je voice-over hlavnej postavy, ktorou je vo väčšine prípadov detektív. Typickými prísadami neodmysliteľne patriacimi k navodeniu správnej noirovej atmosféry sú dážď a hra s tieňmi. Po technickej stránke vychádza „čierna séria“ z nemeckého expresionizmu (Kabinet doktora Caligariho, Upír Nosferatu, Metropolis). Po obsahovej stránke zas nadväzuje na hollywoodsku gangsterku 30tych rokov, ktorú prakticky film noir nahradil.
Hereckou ikonou tejto filmovej éry sa stal Humphrey Bogart, ktorý zažiaril v hneď niekoľkých zásadných filmoch noir – Maltézsky sokol, Hlboký spánok (1946), Key Largo (1948) alebo In a Lonely Place (1950). Jeho klasická poloha predstavovala romantického „drsňáka“ sršiaceho iróniou a cynizmom.
Tento filmový štýl koncom 50tych rokov nezanikol a o pár rokov sa znova objavil na striebornom plátne. Snímky čerpajúce z tohto štýlu dostali prívlastok neonoirové a medzi najznámejšie „neonoirovky“ patria filmy ako Čínska štvrť od Romana Polanského (1974), Scorseseho Taxikár (1976), sci-fi Ridleyho Scotta Blade Runner (1980), Základný inštinkt (1992), temné krimi Davida Finchera Se7em (1995) alebo L.A. – Utajené skutočnosti (1997).
V slávnom úvode Sunset Blvd., ktorý začína dlhým záberom na motorovú vozovku, sa stretávame s mŕtvolou v bazéne. Ten obklopuje hlúčik novinárov a policajtov. Ešte pred príchodom k miestu činu sa nám prihovára rozprávač vysvetľujúc situáciu. Po štýlovom intre sa flashbackom presúvame do minulosti, aby sme zistili, čo všetko tejto tragédii predchádzalo.
Hlavným hrdinom (a zároveň rozprávačom príbehu) je neúspešný a zadlžený hollywoodsky scenárista Joe Gillis (William Holden). Jedného dňa ho potiaže zavedú do luxusného domu, kde ho víta vzorný komorník Max von Mayerling (Erich von Stroheim). Ani netuší, že sa nachádza v sídle legendárnej, avšak vyhasnutej hviezdy nemých filmov, Normy Desmond (Gloria Swanson), márne čakajúcej, že sa vráti pod svetlá reflektorov a prinavráti si zašlú slávu. Keď Norma zistí, že Joe je „majster slova“, prichádza s lukratívnou pracovnou ponukou na úpravu jej scenára na nový film. Ním plánuje uskutočniť svoj veľkolepý comeback do sveta znamenajúceho peniaze, slávu a uznanie. Joe sa tohto návrhu neštíti, práve naopak: situácia mu hrá do karát, peniaze potrebuje ako soľ. Mladý „zajačik“ nakoniec solventnú pani očarí natoľko, že nezostane len pri práci na jej „diele“. Norma sa ho rozhodne privlastniť všetkými možnými prostriedkami a Joe sa stáva jej milencom a väzňom zároveň...
Sunset Blvd. si berie z filmu noir postupy ako retrospektívnu naráciu a vnútorný monológ hlavnej postavy. Nechýba zločin, dážď a temné stránky ľudskej povahy (egocentrizmus, chorobná žiarlivosť, posadnutosť). Tie reprezentuje najmä postava zámožnej staršej ženy trpiacej záchvatmi sebaľútosti a hnevu v nezabudnuteľnom prevedení Glorie Swanson. V hollywoodskom príbehu o Hollywoode účinkujú aj skutoční režiséri. Okrem Ericha von Stroheima aj velikán Cecil B. DeMille, ktorý si strihol sám seba. Práve od neho chce Norma, jeho niekdajšia dvorná herečka, aby s ňou nakrútil jej vysnívaný nový film...
DVD
Na našom trhu je táto edícia už dlhší čas, no tento raz vychádza pod hlavičkou Magic Boxu v rámci tzv. oscarovej kolekcie (film si vyslúžil 11 oscarových nominácií a získal 3 sošky za čiernobielu výpravu, hudbu a scenár).
MENU Hlavná ponuka je vo výhradne anglickej verzii a obsahuje pasáže z filmu premietané na súkromnej premietačke pani Desmondovej.
ZVUK A TITULKY Jazyky (Dolby Digital 2.0): anglický, nemecký, francúzsky, taliansky, španielsky V bohatej titulkovej škále nájdete anglickú i českú verziu.
OBRAZ Čiernobiely 4:3 (full frame) oplývajúci čistotou.
BONUSOVÝ MATERIÁL Štartuje s komentárom autora „On Sunset Boulevard: The Life And Times Of Billy Wilder“ Eda Sikova. V ponuke je okrem iných svetových jazykov aj anglická titulková podpora.
26-minútový The Making Of Sunset Boulevard s podtitulom A Look Back je iba avizovaným pohľadom späť. Prítomní (filmový publicista Ed Sikov, herečka Nancy Olson – vo filme hrala Betty Schaefer, či producent štúdia Paramount Pictures) rozprávajú o pamätných a kľúčových scénach, režisérovi Billy Wilderovi, castingu a samotnom prijatí filmu. Dokument síce nemá veľký záber, ale ubehne rýchlo a je stále, čo počúvať.
Veľmi interesantnou je Hollywood Location Map, ktorá skrýva zaujímavosti spojené s touto filmovou klasikou. Po kliknutí na príslušnú lokalitu sa spustí 20 – 50 sekundové video. Dozviete sa, napríklad, kto slávny dostal v slávnej Schwabovej lekárni infarkt, alebo čo dnes stojí na mieste honosnej rezidencie Normy Desmond. Na svoje si prídu i „autičkári“ či milovníci automobilových veteránov.
Ďalej v položke Photo Galleries nájdete fotografie z nakrúcania a samotného filmu. Morgue Prologue Script Pages obsahuje dve pôvodné verzie scenára prológu v márnici (z decembra 1948 a apríla 1949), ktorý nakoniec skončil na podlahe v strižni. Prítomné sú tiež príslušné videosekvencie.
Posledné dva dokumenty Edith Head – The Paramount Years (13:43) a The Music Of Sunset Boulevard (14:27) sú venované technickým aspektom: kostýmom a hudbe. Zároveň sú venované majstrom vo svojom obore a držiteľom Oscarov: filmovej návrhárke Edith Head a skladateľovi Franzovi Waxmanovi.
Bodku za prídavným materiálom dáva kino trailer.
ZÁVER
Sunset Blvd. je povinným pozeraním pre každého filmového priaznivca. Zároveň je jedným z vrcholov filmu noir, kde hlavnou postavou už nie je (súkromný) detektív, ale o pozornosť sa hlási psychicky labilný a desivý jedinec. Film Billyho Wildera (ďalšia noirová klasika Poistka smrti či oscarový Byt) si berie na paškál hollywoodsky priemysel a jeho temný príbeh je nadčasový a aktuálny aj dnes. DVD ponúka audio komentár (bez českej/slovenskej podpory), takmer hodinu otitulkovaného materiálu, širokú paletu fotografií, pôvodné intro v márnici a trailer. Celkom slušná nádielka.
FILM: 10/10 DVD: 8/10
„I am big. It´s the pictures that got small.“
DVD: Noirová klasika Sunset Boulevard
Autor: Michal Šmajda
Zdroj: Kinema