|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Svet filmu |
|
|
Vyhľadávanie |
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. 07. 2008
Temný rytier
Nazvať Temného Rytiera komiksom je urážkou tohto 152-minútového kriminálneho eposu. Svet utkaný bratmi Nolanovcami je štúdiou ľudského charakteru, gréckou tragédiou, spracovaním udalostí 11. septembra a filozofickým rozborom podstaty hrdinstva a symbolizmu.
Temný Rytier je predovšetkým príbehom vzostupu a pádu Harveyho Denta (Aaron Eckhart), nového prokurátora a gothamského „bieleho rytiera“. Joker (Heath Ledger) figuruje iba ako katalyzátor udalostí a protipól Batmana. Kde Batman je neúplatnou veličinou, riadiaci sa jediným pravidlom (nezabiješ), je Joker zosobnením anarchie rozosievajúci chaos a paniku. Prvá polovica Temného Rytiera, zakončená obrovskou akčnou sekvenciou, je len kvalitnou predohrou pred neúprosným sledom temných a brutálnych scén predstavujúcich jednu z najlepších drám posledných rokov. Jokerov plán stavia postavy pred neúnosné morálne rozhodnutia bez „správnej“ voľby. Každý kto prežije, je morálne skorumpovaný a/alebo fyzicky poznačený, keď sa film konečne plne otvorí so svojou smutnou výpoveďou o podstate hrdinstva.
V tomto zmysle je Temný Rytier veľmi podobný gréckej tragédii (namiesto bohov používa superhrdinov). Premena Harveyho Denta na Two-Face je už súčasťou folklóru a podobne ako Gréci, aj dnešní diváci vedia, ako sa príbeh skončí, ešte predtým než začne. Nolanovcom a Eckhartovi sa napriek tomu podarilo vytvoriť Denta, ktorému želáme, aby sa nevyhnutné nestalo skutočnosťou. Keď sa scenár k tomu momentu dostane, je Dentova premena rázna, krutá, bolestná a hlavne uveriteľná. Zámerne spomínam Eckharta a jeho fantastický herecký výkon ako prvý, pretože popri extravagantnosti Ledgerovho Jokera, sa ľahko stratí. Áno, Ledgerov Joker je naozaj tak geniálny a nemienim tu opakovať superlatívy o jeho výkone. Ešte som nezažil, aby sa herec tak dokonale stratil v postave, ako Ledger v Jokerovi. Každá minúta, ktorú trávi na plátne, je zároveň fascinujúca, odpudivá a hlavne nepredvídateľná. Oscar za vedľajšiu úlohu by mu bol istý, aj nebyť jeho predčasnej smrti.
Avšak najsilnejším atribútom Temného Rytiera je jeho tematická hĺbka a viac-vrstvové posolstvo. Politicky je film rozporuplný, ale konečná myšlienka o význame hrdinstva a potrebe symbolov, je nezvyčajne silná. Snímka je zároveň pozoruhodným spracovaním udalostí 11. septembra a zmien v (americkej) spoločnosti nimi vyvolaných (otázka mučenia, nezákonné odpočúvanie, všeobecná atmosféra strachu). Viaceré z najpamätnejších momentov sú dialógové scény (Joker a Two-Face), ktoré sú častokrát dramatickejšie, ako akčné vsuvky a divák si priam želá, aby akcia skončila a film sa venoval postavám.
To neznamená ale, že by akcia bola nudná. 180-miliónový rozpočet je rozhodne vidieť a automobilové naháňačky sú snímané ľúbivo, dynamicky. Nolan sa síce zlepšil v nakrúcaní bitiek, ale bohužiaľ nie o toľko, ako Paul Greengrass medzi Bournovým mýtusom a Ultimátom. Súboje sú preto naďalej chaotické, aj keď to paradoxne pomáha filmu pôsobiť viac dramaticky - než komiksovo. V hereckej plejáde Eckharta a Ledgera sa Christian Bale trochu stráca – po tom ako Batman Začína bol jeho príbehom, teraz v tradícii predošlých filmov Batman ustúpil do pozadia. Batmanov zmenený hlas, ktorý pôsobil navýsosť efektne v prvej časti, tu pôsobí miestami trápne, hlavne pri filozofických debatách s Jokerom a Two-Faceom.
Všetky tieto výhrady sa však strácajú oproti obrovskému úspechu, akým je samotný príbeh Temného Rytiera. Nemáme tu „iba“ komiksovú adaptáciu, ale dôkaz, že vážne, dospelé témy, sa dajú spracovať aj v tejto forme, spôsobom nútiacim k premýšľaniu a zanechávajúcim trvácny dojem (podobne ako Jokerov kúzelný trik).
Temného Rytiera som videl medzičasom dvakrát a každé uzretie iba prehlbuje dojem dokonalosti, ktorý vo mne Nolanov film zanechal. Nejedná sa iba o najlepšiu komiksovú adaptáciu všetkých čias, meniacu a povyšujúcu celý žáner, ale zároveň o jednu z najlepších kriminálnych drám a doteraz najlepší film roka. A keď zaznie posledná veta filmu, objasňujúc názov filmu a dávajúc mu hlbší význam, budete so mnou súhlasiť ...
The Dark Knight (USA, 2008, 152 min.) Réžia: Christopher Nolan. Scenár: Christopher Nolan, Jonathan Nolan. Kamera: Wally Pfister. Strih: Lee Smith. Hudba: James Newton Howard, Hans Zimmer. Hrajú: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Morgan Freeman
V tomto zmysle je Temný Rytier veľmi podobný gréckej tragédii (namiesto bohov používa superhrdinov). Premena Harveyho Denta na Two-Face je už súčasťou folklóru a podobne ako Gréci, aj dnešní diváci vedia, ako sa príbeh skončí, ešte predtým než začne. Nolanovcom a Eckhartovi sa napriek tomu podarilo vytvoriť Denta, ktorému želáme, aby sa nevyhnutné nestalo skutočnosťou. Keď sa scenár k tomu momentu dostane, je Dentova premena rázna, krutá, bolestná a hlavne uveriteľná. Zámerne spomínam Eckharta a jeho fantastický herecký výkon ako prvý, pretože popri extravagantnosti Ledgerovho Jokera, sa ľahko stratí. Áno, Ledgerov Joker je naozaj tak geniálny a nemienim tu opakovať superlatívy o jeho výkone. Ešte som nezažil, aby sa herec tak dokonale stratil v postave, ako Ledger v Jokerovi. Každá minúta, ktorú trávi na plátne, je zároveň fascinujúca, odpudivá a hlavne nepredvídateľná. Oscar za vedľajšiu úlohu by mu bol istý, aj nebyť jeho predčasnej smrti.
Avšak najsilnejším atribútom Temného Rytiera je jeho tematická hĺbka a viac-vrstvové posolstvo. Politicky je film rozporuplný, ale konečná myšlienka o význame hrdinstva a potrebe symbolov, je nezvyčajne silná. Snímka je zároveň pozoruhodným spracovaním udalostí 11. septembra a zmien v (americkej) spoločnosti nimi vyvolaných (otázka mučenia, nezákonné odpočúvanie, všeobecná atmosféra strachu). Viaceré z najpamätnejších momentov sú dialógové scény (Joker a Two-Face), ktoré sú častokrát dramatickejšie, ako akčné vsuvky a divák si priam želá, aby akcia skončila a film sa venoval postavám.
To neznamená ale, že by akcia bola nudná. 180-miliónový rozpočet je rozhodne vidieť a automobilové naháňačky sú snímané ľúbivo, dynamicky. Nolan sa síce zlepšil v nakrúcaní bitiek, ale bohužiaľ nie o toľko, ako Paul Greengrass medzi Bournovým mýtusom a Ultimátom. Súboje sú preto naďalej chaotické, aj keď to paradoxne pomáha filmu pôsobiť viac dramaticky - než komiksovo. V hereckej plejáde Eckharta a Ledgera sa Christian Bale trochu stráca – po tom ako Batman Začína bol jeho príbehom, teraz v tradícii predošlých filmov Batman ustúpil do pozadia. Batmanov zmenený hlas, ktorý pôsobil navýsosť efektne v prvej časti, tu pôsobí miestami trápne, hlavne pri filozofických debatách s Jokerom a Two-Faceom.
Všetky tieto výhrady sa však strácajú oproti obrovskému úspechu, akým je samotný príbeh Temného Rytiera. Nemáme tu „iba“ komiksovú adaptáciu, ale dôkaz, že vážne, dospelé témy, sa dajú spracovať aj v tejto forme, spôsobom nútiacim k premýšľaniu a zanechávajúcim trvácny dojem (podobne ako Jokerov kúzelný trik).
Temného Rytiera som videl medzičasom dvakrát a každé uzretie iba prehlbuje dojem dokonalosti, ktorý vo mne Nolanov film zanechal. Nejedná sa iba o najlepšiu komiksovú adaptáciu všetkých čias, meniacu a povyšujúcu celý žáner, ale zároveň o jednu z najlepších kriminálnych drám a doteraz najlepší film roka. A keď zaznie posledná veta filmu, objasňujúc názov filmu a dávajúc mu hlbší význam, budete so mnou súhlasiť ...
The Dark Knight (USA, 2008, 152 min.) Réžia: Christopher Nolan. Scenár: Christopher Nolan, Jonathan Nolan. Kamera: Wally Pfister. Strih: Lee Smith. Hudba: James Newton Howard, Hans Zimmer. Hrajú: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Morgan Freeman
Temný rytier
Autor: Marek Vojtko
Zdroj: Kinema