13. decembra 2016
Ilustračná snímka, cyklotrasa Foto: TASRKežmarok 13. decembra (TASR) – Spolupráca medzi Slovenskom a Poľskom, ale aj rozvoj regiónu. Tieto dva body vyzdvihol primátor mesta Kežmarok a zároveň predseda Rady Zduženia Euroregión Tatry Ján Ferenčák dnes počas 22. Cezhraničného kongresu Euroregiónu Tatry, ktorý sa koná v Kežmarku. Ako ďalej uviedol pre TASR, v rámci činnosti v roku 2016 podpísalo deväť slovenských a poľských samospráv partnerskú zmluvu, ktorou otvorili vlakový projekt spojený s realizáciou druhej etapy Historicko-kultúrno-prírodnej cesty okolo Tatier. Počas najbližších dvoch rokov by na slovenskej a poľskej strane Vysokých Tatier malo pribudnúť 60 kilometrov cyklistických trás a infraštruktúra pre cyklistov.
"
Ide o päť partnerov zo slovenskej strany od Oravy cez Liptov až po Spiš. Po druhej etape sa Kežmarok spojí s poľským Nowym Targom súvislou cyklistickou trasou," priblížil Ferenčák. Na poľskej strane bude chodník pokračovať od mesta Nowy Targ na východ cez Gminu Szaflary až k hraničnému priechodu Kacwin – Veľká Franková. Na slovenskej strane bude dokončená hlavná trasa cesty okolo Tatier a vznikne kompletný cyklistický úsek od hranice Chocholów – Suchá Hora na západ až po hranicu Kacwin – Veľká Franková na východe. "
Na slovenskej strane budú partneri pokračovať vo výstavbe cyklistických trás od Ždiaru v smere na Tatranskú Kotlinu a Spišskú Belú ďalej do Kežmarku. Okrem toho na Slovensku vzniknú ďalšie úseky cesty okolo Tatier v Liptovskom Mikuláši, Trstenej a úsek Hniezdne – Stará Ľubovňa. To znamená, že partneri doplnia a napoja jednotlivé úseky cesty, ktoré boli vybudované v predchádzajúcom období," informovala Radoslava Krafčíková, poverená zastupovaním riadenia kancelárie Združenia Euroregión Tatry v Kežmarku.
Ilustračná snímka Foto: TASR/Milan Kapusta
Partneri projektu sa postarali aj o zabezpečenie doplnkovej infraštruktúry, ktorá bude slúžiť cyklistom, ale aj korčuliarom na jednotlivých úsekoch trás. "
Vybuduje sa 15 odpočívadiel s vybavením, pribudnú stojany na bicykle, samoobslužné servisné stojany. V poľskom Nowom Targu, v mieste spojenia prvej a druhej etapy Cesty okolo Tatier, bude pri železničnej stanici vybudované bezplatné parkovisko pre cyklistov typu „park and ride“ (zaparkuj a choď)," objasnila Krafčíková. S realizáciou investičných aktivít vo výške šesť miliónov eur sa začne na jar budúceho roka, ukončené by mali byť na jeseň 2018.
Ferenčák uviedol, že z činnosti euroregiónu v tomto roku ide aj o konkrétne hmatateľné výsledky. "
Euroregión Tatry je úspešný aj v projekte Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, kde máme možnosť vypracovať projektové dokumentácie k týmto cyklotrasám či kultúrne podujatia," priblížil. Ako ďalej doplnil, hľadajú aj partnerov pre tie slovenské samosprávy, ktoré prejavia záujem zúčastniť sa mikroprojektov v rámci slovensko-poľského cezhraničného projektu Interregu V – A.
Euroregión Tatry je zoskupenie samospráv, ktoré vytvorili organizáciu, ktorá ich zastrešuje. Podľa slov Ferenčáka výhodou euroregiónu je, že nie sú limitovaní administratívnym členením. "
To znamená, že zahŕňa pohraničie, teda členov zo Spiša, Šariša a Oravy a hovoríme o takom vzájomnom spájaní sa. Toto je asi hlavnou podstatou Euroregiónu Tatry," vysvetlil Ferenčák. Podľa jeho slov ďalším zmyslom okrem rozvíjania spolupráce medzi Slovenskom a Poľskom je aj pomôcť regiónu v rozvoji. V rokoch 2014 a 2015 vďaka ich vzájomnej spolupráci vzniklo približne 100 kilometrov cyklistických trás v rámci prvej etapy cesty okolo Tatier.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR