Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

10. marca 2008

Každý druhý Slovák nakupuje v super a hypermarketoch



Podľa medzinárodného prieskumu Shopping Monitor CEE 2008, celkovo medzi spotrebiteľmi rastie popularita moderných maloobchodných formátov, predovšetkým hypermarketov a diskontov



Zdieľať
Viac ako polovica Slovákov nakupuje potraviny v hyper a supermarketoch, pričom tretina z nakupujúcich využíva k nákupom samotné supermarkety. Ako ďalej vyplýva z medzinárodného prieskumu Shopping Monitor CEE 2008, celkovo medzi spotrebiteľmi rastie popularita moderných maloobchodných formátov, predovšetkým hypermarketov a diskontov. Ťažisko najdynamickejšieho rozvoja sa pritom presúva zo strednej Európy na Balkán, pričom najvýznamnejšie zmeny boli zaznamenané na rumunskom trhu. Reprezentatívny celoštátny prieskum medzi spotrebiteľmi vykonala spoločnosť GfK a Incoma Research v 11 krajinách regiónu strednej a východnej Európy v novembri a decembri 2007, formou osobných rozhovorov v domácnostiach s osobou, ktorá je zodpovedná za väčšinu nákupov v domácnosti.

Podľa výsledkov prieskumu sa hypermarkety stali vedúcim maloobchodným formátom v stredoeurópskom regióne. Celkovo 25 % spotrebiteľov v danom regióne tvrdí, že hypermarkety sú ich hlavným miestom nákupu rýchloobrátkového tovaru, čo v praxi znamená 32,7 milióna nakupujúcich. Diskontné predajne už v súčasnej dobe predstavujú hlavné miesto nákupu potravín pre 18 % domácností a vykazujú stabilný dlhodobý rast a postupne nahrádzajú supermarkety, ktoré kedysi boli lídrom a dnes sú "iba" druhým najsilnejším maloobchodným formátom v regióne strednej a východnej Európy s klesajúcim podielom, ktorý je v súčasnosti na úrovni 21 %. Výsledky prieskumu na Slovensku ukazujú, že 33 % spotrebiteľov nakupuje potraviny v supermarketoch, 19 % v hypermarketoch, 5 % využíva k nákupu diskontné predajne a zvyšná časť malé resp. iné predajne.

Medzi jednotlivými sledovanými krajinami sú značné rozdiely, či už pre rozdielne štádium vývoja maloobchodnej siete, alebo nákupným zvyklostiam miestnej populácie. Hypermarkety sú najdôležitejším nákupným miestom v Česku, Moskve a Petrohrade, Maďarsku a Rumunsku, zatiaľ čo supermarkety sú vedúcim maloobchodným formátom v Chorvátsku, Kyjeve, Slovinsku, Srbsku a na Slovensku. Diskontné predajne sú silne etablované na trhoch v Moskve a v Petrohrade ako aj v Maďarsku, v Poľsku a v Čechách. Malé samoobslužné predajne sú veľmi populárne v Poľsku, na Slovensku a v Maďarsku, kým pultové predajne potravín ešte stále dominujú maloobchodu v Bulharsku.

Výsledky štúdie naznačujú, že rumunský maloobchod prechádza v súčasnosti najdynamickejšou transformáciou. Zatiaľ čo podiel pultových predajní potravín poklesol za štyri roky o viac ako 50 %, popularita hypermarketov prudko vzrástla, zo 4 % v roku 2003 na 29 % v roku 2007. Diskontné predajne podľa rovnakého vzorca začali s nulou v roku 2005 a dosiahli úroveň 13 % v roku 2007.

Prieskum Shopping Monitor CEE 2008 realizovali spoločnosti GfK a Incoma Research v 11 krajinách. Zapojili sa do neho krajiny ako Bulharsko, Chorvátsko, Česká republika, Poľsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Rusko zastúpené Moskvou a Petrohradom, Srbsko a Čierna Hora, Slovensko, Slovinsko a Ukrajina zastúpená Kyjevom.

(SITA)


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Stabilizácia vlastníckej štruktúry SOFTIPu
<< predchádzajúci článok
Sabolová chce opäť zmeny vo výmenných lístkoch