Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

01. augusta 2007

Kampaň za rozvoj cestovného ruchu Slovenska



V nadväznosti na vyhlásenie občianskeho združenia Asociácia podpory rozvoja cestovného ruchu Slovenska (ARCR) a výzvu ARCR na začatie „Kampane za rozvoj cestovného ruchu Slovenska“ zo dňa ...



Zdieľať

BRATISLAVA 1. augusta (WN/PR) -

V nadväznosti na vyhlásenie občianskeho združenia Asociácia podpory rozvoja cestovného ruchu Slovenska (ARCR) a výzvu ARCR na začatie „Kampane za rozvoj cestovného ruchu Slovenska“ zo dňa 02.01.2007, vydávame pri napĺňaní svojich cieľov toto vyhlásenie:

Od vyhlásenia výzvy ARCR na začatie „Kampane za rozvoj cestovného ruchu Slovenska“ uplynulo pol roka. ARCR zaznamenala zaregistrovanie mnohých subjektov, ktoré podporujú realizáciu kampane a stotožňujú sa s potrebou štartu zmeny, čo sa týka stavu aktívneho zahraničného cestovného ruchu Slovenska a domáceho cestovného ruchu (AZCR-DCR). Na druhej strane bol konštatovaný nezáujem vlády SR a štátnych orgánov a inštitúcií na podpore kampane a spolupráci s ARCR (s výnimkou MZV SR). Úplná neochota verejnoprávnych médií, hlavne SRo, informovať o vzniku a cieľoch ARCR neumožnili dostatočným spôsobom oboznámiť obyvateľstvo a všetky relevantné subjekty o kampani vyhlásenej občianskym združením ARCR.

Tak isto ako počas predchádzajúcich 14 rokov, ani v prvej polovici pätnásteho roku, teda v r. 2007, nebol na Slovensku zaznamenaný žiaden pokrok v smere tvorby systému v AZCR-DCR. Napriek dobrej úrovni a pripravenosti Slovenska na akademickej pôde, je prax v AZCR-DCR odtrhnutá od teórie. V oblasti AZCR-DCR sa zaostávanie Slovenska v porovnaní s ostatným svetom v AZCR-DCR ďalej prehlbuje, pri pokusných ad hoc aktivitách sa Slovensko potáca od mantinelu k mantinelu. Vývoj v tejto oblasti je charakterizovaný už dlhodobo náhodilosťou, živelnosťou a neporiadkom naďalej – pre kompetentných vo všeobecnom očakávaní zázrakov v podobe štrukturálnych fondov EÚ bez systému a bez práce. Pritom ide o rezort, ktorého rozvoj by mal byť prioritou vlád Slovenska. Takmer všade na svete je návštevník-klient kráľom, iba u nás je tomu naopak. Majiteľ zariadenia poskytujúcom služby CR, je kráľ a klient je trpený, s výnimkou úhrady za služby je akoby na ťarchu majiteľovi. Pri neexistencii stimul na tvorbu konkurenčného prostredia si musí byť klient vedomý, že nemá inú možnosť. Nie každý návštevník používa helikoptéru ako dopravný prostriedok, a tak sa na ceste k cieľu na Slovensku povinne oboznamuje s neutešeným stavom krajiny s takmer všade prítomným neporiadkom. Častokrát je novovybudované zariadenie umiestnené prakticky uprostred smetiska. Celková úroveň ponuky pre návštevníka Slovenska sa plošne znižuje a pritom nároky prichádzajúceho návštevníka zo zahraničia i z tuzemska sa zvyšujú. Dopadom je nízka návštevnosť Slovenska zahraničnými i domácimi turistami, vytváranie negatívneho imidžu krajiny s príslušným haló efektom, a s výnimkou tzv. núdzových a „odkázaných“ menších počtov návštevníkov (obchodníci, športovci, umelci, rodiny, dobrodruhovia, kúpeľní hostia vo vybraných kúpeľoch, apod.), sa návštevníci väčšinou ponáhľajú do inej krajiny. Stačí prejsť hranicu na ľubovoľnú svetovú stranu smerom zo Slovenska a naskytá sa úplne iný obraz krajiny a pohoda pre návštevníka už na ceste za cieľom.

Podpora subjektov CR v rezorte priemyslu turizmu Slovenska (minulosti) nie je zo strany štátu realizovaná. Iniciatívy ani ponuky na spoluprácu pre kompetentných, nie sú prijímané, a už vôbec nie štátnymi úradníkmi podporované. Praktických krokov zo strany štátu je minimum a namiesto toho je pozornosť sústredená na rôzne školenia skupiniek menších vybratých kolektívov, i to na školenia prevažne zamerané na financovanie v budúcnosti, namiesto plošnej informovanosti a školení obyvateľstva a tisícok relevantných subjektov CR o cestovnom ruchu priebežne systémovo, vrátane vyučovania na školách všetkých stupňov a permanentnom vysielaní s problematikou CR prostredníctvom verejnoprávnych médií.

Ignorovaním potreby riešení pre oblasť AZCR-DCR krajiny poškodzovali všetky doterajšie vlády SR po 1.1.1993 občanov tejto krajiny, v tom významnou mierou subjekty služieb CR, negatívne ovplyvňovali zamestnanosť a pôsobili antiexportne. Nevyužívaním potenciálu Slovenska na rozvoj turizmu ostal jeden z najvýznamnejších exportných artiklov krajiny do dnešného dňa nevyužitý, čím Slovensko prišlo a naďalej prichádza o všetky ekonomické efekty z toho vyplývajúce .

ARCR je naďalej pripravená pomôcť pri formulovaní obsahu, resp. priorít aktivít v CR, s cieľom príspevku každého relevantného subjektu k ovplyvneniu situácie takým spôsobom, aby došlo po viac ako 14 rokoch k štartu rozvoja cestovného ruchu našej krajiny.

Výkonný výbor ARCR naďalej vyzýva na spoluprácu všetky relevantné subjekty. Ako komunikačný nástroj ARCR je postupne pripravovaná web prezentácia ARCR na adrese: http://arcr.tourist-channel.sk/. Prípadné otázky môžu byť poslané na adresu asociacia@pages-com.com .

Bratislava, 31.07.2007

Ing. Jozef Čajko
Predseda výkonného výboru ARCR Slovenska

Kontakt:
Asociácia podpory rozvoja cestovného ruchu Slovenska
Hrobákova 26, 85102 Bratislava, +421-902679241; +421-905948845 association@pages-com.com

ARCR Slovenska


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Čadca: zrážka vlaku s mercedesom bez obetí
<< predchádzajúci článok
Rezerva pri plnení rozpočtového kritéria by mala byť väčšia