Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

11. marca 2009

Kabinet súhlasí s uzavretím koncesnej zmluvy cez PPP na R1



Vláda vyslovila na stredajšom zasadnutí súhlas s návrhom ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na uzavretie koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov ...



Zdieľať
BATISLAVA 11. marca (WEBNOVINY) - Vláda vyslovila na stredajšom zasadnutí súhlas s návrhom ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na uzavretie koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov rýchlostnej cesty R1. Ide o vybrané úseky medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke okolo 52 kilometrov v rámci druhého z troch balíkov diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Minister dopravy má podľa rozhodnutia vlády uzavrieť spomínanú koncesnú zmluvu s víťazným uchádzačom v lehote viazanosti ponúk do 10. apríla tohto roku. Víťazné francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. - ABN AMRO Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku vo výške 1,503 mld. €. Počas 30 rokov trvania koncesie na R1 má byť zo štátneho rozpočtu postupne vyplatená celková suma 3,465 mld. €.


Schválenie koncesnej zmluvy odporučilo vláde ministerstvo financií na základe konečnej analýzy rizík projektu a jeho vplyvov na verejné financie. Navrhovaná koncesná zmluva podľa rezortu financií vytvára všetky potrebné predpoklady pre úspešnú realizáciu a fungovanie PPP projektu na R1. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) má zapracovať pripomienky ministerstva financií a uzavrieť koncesnú zmluvu až po splnení všetkých svojich záväzkov. Ich nesplnenie k dátumu podpisu zmluvy zakladá právo koncesionára na okamžite nárokovateľnú kompenzáciu.

Minister Vážny vo februári predpokladal, že úsek R1 Beladice - Tekovské Nemce by mal byť hotový v máji 2010, prvé dva úseky Nitra západ - Selenec a Selenec - Beladice v novembri 2010 a štvrtý úsek, severný obchvat Banskej Bystrice v septembri 2011. Stavebné práce by sa podľa Vážneho mali začať s určitým časovým odstupom po uzatvorení koncesnej zmluvy.

"Ak by sa projekt realizoval v navrhovanej podobe, nemal by v rokoch výstavby vplyv na schodok a dlh verejnej správy. Až po jeho uvedení do prevádzky resp. od momentu začatia poskytovaných služieb súkromným partnerom, budú sa musieť do výdavkov MDPT zahrnúť platby koncesionárovi," uviedlo v stanovisku k projektu PPP na R1 ministerstvo financií. Rezort financií sa stotožnil so závermi ministerstva dopravy, že ponuka víťazného uchádzača je pre SR v tomto špecifickom čase výhodná. Rezort financií ďalej odporučil, aby MDPT zvážilo v dodatku ku koncesnej zmluve doplnenie ustanovení upravujúce právo verejného obstarávateľa žiadať refinancovanie, ak budú na finančnom trhu existovať vhodné podmienky pre refinancovanie. Minister dopravy by mal zároveň bez zbytočného odkladu pripraviť návrh novely cestného zákona, ktorý by upravil užívanie majetku štátu súkromným partnerom.

Nároky na štátny rozpočet začnú vznikať až po uvedení príslušných úsekov R1 do prevádzky. Platby by mali začať v roku 2010, kedy víťazný uchádzač vo svojom finančnom modeli predpokladá čiastku 12,971 mil. € za prvý uvedený úsek v prevádzke. Ako prvý má byť uvedený do prevádzky úsek Beladice - Tekovské Nemce, ktorý bezprostredne nadväzuje na už existujúci úsek R1 od Hronského Beňadika do Žarnovice. Počas trvania koncesie má štátny rozpočet koncesionárovi ročne vyplácať priemerne takmer 112 mil. €. V roku 2011 by malo ísť o sumu 79,905 mil. €. Vyplácaná suma by sa potom mala ročne zvyšovať na 109,632 mil. € v roku 2012 až na 128,319 mil. € v roku 2039. V roku 2040 by malo byť ešte vyplatených v prospech koncesionára 53,860 mil. €.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Vyvlastňovanie začne, len ak sa nedosiahne dohoda s vlastníkom
<< predchádzajúci článok
Austrália zrušila zákaz poskytovania pomoci pre Zimbabwe