|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. mája 2009
Kabinet schválil úpravu zákona o pomoci z eurofondov
Vláda na stredajšom zasadnutí schválila na návrh ministra dopravy Ľubomíra Vážneho krátku úpravu zákona o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva. Zmena spočíva v tom, že ...
Zdieľať
BRATISLAVA 27. mája (WEBNOVINY) - Vláda na stredajšom zasadnutí schválila na návrh ministra dopravy Ľubomíra Vážneho krátku úpravu zákona o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva. Zmena spočíva v tom, že riadiaci orgán, teda ministerstvo, môže uzavrieť zmluvu so žiadateľom aj pred rozhodnutím Európskej komisie (EK) o potvrdení alebo nepotvrdení pomoci. Kabinet zároveň schválil s tým súvisiaci návrh na skrátené legislatívne konanie o uvedenom vládnom návrhu zákona. Zmena týkajúca sa financovania Operačného programu Doprava by mala nadobudnúť účinnosť 7. júla tohto roka. Schválená zmena zákona je podľa ministra dopravy okamžitá reakcia na to, aby ministerstvo mohlo platiť za vykonané práce, kým sa administratívno-byrokratický proces v EK ukončí. Ministerstvo dopravy je riadiacim orgánom pre Operačný program Doprava na prípravu a čerpanie finančných prostriedkov pre projekty z európskych zdrojov.
"Rada Európskych spoločenstiev ako reakciu na krízu schválila v apríli 2009 u veľkých projektov možnosť čerpania finančných prostriedkov ešte pred schválením žiadosti o nenávratný finančný príspevok Európskou komisiou," zdôvodnil Vážny zmenu zákona po stredajšom zasadnutí vlády. Komisia zmenila svoje nariadenie tak, že keď sú rozostavané stavby a žiadosti v konaní, dodávateľské práce môžu byť zaplatené pred schválením žiadosti. Prakticky všetky ostatné operačné programy si schvaľujú tieto žiadosti samostatne, ale pri projektoch nad 50 mil. eur musí ministerstvo žiadosť o podporu spracovať a predložiť EK na schválenie. EK si podľa Vážneho uvedomuje, keďže ide o nové plánovacie obdobie, že proces schvaľovania trvá dlho, pretože nechce poľaviť z podmienok, ktoré musia žiadosti o pomoc obsahovať.
Ministerstvo dopravy mohlo podľa doteraz platného zákona zaplatiť za vykonané práce v rámci vlastného operačného programu až po schválení žiadosti o nenávratný finančný príspevok. "V praxi nám to spôsobovalo veľké problémy," dodal Vážny. Ako príklad uviedol modernizáciu železničnej trate Žilina - Krásno nad Kysucou. Na tejto stavbe je uznaných vyfakturovaných prác za 600 mil. Sk a zrealizovaných prác za 850 mil. Sk. Dodávatelia tak nedostávajú platby za vykonanú prácu a začínajú mať finančné problémy. "Preto to chceme v skrátenom legislatívnom konaní, aby sme zamedzili takýmto nevhodným mechanizmom. Dodávateľ nám stavbu, alebo časť stavby, ktorú potrebujeme, postaví, my uznáme, že to prestaval, ale mu nezaplatíme. A on ešte musí odviesť DPH z vystavenej faktúry," poznamenal Vážny.
Ak EK žiadosť o podporu pre projekty v Operačnom programe Doprava neschváli, rezort dopravy bude podľa Vážneho hradiť náklady z vlastného rozpočtu. "Ani jedna stavba nie je taká, že by sme ju nepotrebovali. Pre nás je lepšie, keď je financovaná z eurofondov," uviedol ďalej Vážny. EK pre rezort dopravy zatiaľ schválila žiadosť na financovanie výstavby diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer vo výške 263 mil. eur. Na modernizáciu železničnej trate Žilina - Krásno nad Kysucou by mala schváliť okolo 133 mil. eur. Podporiť má aj stavbu rýchlocesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie, modernizáciu železnice Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce, či dostavbu železničnej zriaďovacej stanice v Tepličke. Pribudnúť má aj žiadosť o podporu pre mobilné železničné prostriedky. Vážny si želá, aby do konca prvého polroka boli schválené štyri veľké žiadosti a predložených bolo sedem žiadostí o podporu.
SITA
"Rada Európskych spoločenstiev ako reakciu na krízu schválila v apríli 2009 u veľkých projektov možnosť čerpania finančných prostriedkov ešte pred schválením žiadosti o nenávratný finančný príspevok Európskou komisiou," zdôvodnil Vážny zmenu zákona po stredajšom zasadnutí vlády. Komisia zmenila svoje nariadenie tak, že keď sú rozostavané stavby a žiadosti v konaní, dodávateľské práce môžu byť zaplatené pred schválením žiadosti. Prakticky všetky ostatné operačné programy si schvaľujú tieto žiadosti samostatne, ale pri projektoch nad 50 mil. eur musí ministerstvo žiadosť o podporu spracovať a predložiť EK na schválenie. EK si podľa Vážneho uvedomuje, keďže ide o nové plánovacie obdobie, že proces schvaľovania trvá dlho, pretože nechce poľaviť z podmienok, ktoré musia žiadosti o pomoc obsahovať.
Ministerstvo dopravy mohlo podľa doteraz platného zákona zaplatiť za vykonané práce v rámci vlastného operačného programu až po schválení žiadosti o nenávratný finančný príspevok. "V praxi nám to spôsobovalo veľké problémy," dodal Vážny. Ako príklad uviedol modernizáciu železničnej trate Žilina - Krásno nad Kysucou. Na tejto stavbe je uznaných vyfakturovaných prác za 600 mil. Sk a zrealizovaných prác za 850 mil. Sk. Dodávatelia tak nedostávajú platby za vykonanú prácu a začínajú mať finančné problémy. "Preto to chceme v skrátenom legislatívnom konaní, aby sme zamedzili takýmto nevhodným mechanizmom. Dodávateľ nám stavbu, alebo časť stavby, ktorú potrebujeme, postaví, my uznáme, že to prestaval, ale mu nezaplatíme. A on ešte musí odviesť DPH z vystavenej faktúry," poznamenal Vážny.
Ak EK žiadosť o podporu pre projekty v Operačnom programe Doprava neschváli, rezort dopravy bude podľa Vážneho hradiť náklady z vlastného rozpočtu. "Ani jedna stavba nie je taká, že by sme ju nepotrebovali. Pre nás je lepšie, keď je financovaná z eurofondov," uviedol ďalej Vážny. EK pre rezort dopravy zatiaľ schválila žiadosť na financovanie výstavby diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer vo výške 263 mil. eur. Na modernizáciu železničnej trate Žilina - Krásno nad Kysucou by mala schváliť okolo 133 mil. eur. Podporiť má aj stavbu rýchlocesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie, modernizáciu železnice Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce, či dostavbu železničnej zriaďovacej stanice v Tepličke. Pribudnúť má aj žiadosť o podporu pre mobilné železničné prostriedky. Vážny si želá, aby do konca prvého polroka boli schválené štyri veľké žiadosti a predložených bolo sedem žiadostí o podporu.
SITA