![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Nedeľa 23.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Roman, Romana
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
27. mája 2009
Kabinet schválil úpravu zákona o pomoci z eurofondov
Vláda na stredajšom zasadnutí schválila na návrh ministra dopravy Ľubomíra Vážneho krátku úpravu zákona o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva. Zmena spočíva v tom, že ...
Zdieľať

"Rada Európskych spoločenstiev ako reakciu na krízu schválila v apríli 2009 u veľkých projektov možnosť čerpania finančných prostriedkov ešte pred schválením žiadosti o nenávratný finančný príspevok Európskou komisiou," zdôvodnil Vážny zmenu zákona po stredajšom zasadnutí vlády. Komisia zmenila svoje nariadenie tak, že keď sú rozostavané stavby a žiadosti v konaní, dodávateľské práce môžu byť zaplatené pred schválením žiadosti. Prakticky všetky ostatné operačné programy si schvaľujú tieto žiadosti samostatne, ale pri projektoch nad 50 mil. eur musí ministerstvo žiadosť o podporu spracovať a predložiť EK na schválenie. EK si podľa Vážneho uvedomuje, keďže ide o nové plánovacie obdobie, že proces schvaľovania trvá dlho, pretože nechce poľaviť z podmienok, ktoré musia žiadosti o pomoc obsahovať.
Ministerstvo dopravy mohlo podľa doteraz platného zákona zaplatiť za vykonané práce v rámci vlastného operačného programu až po schválení žiadosti o nenávratný finančný príspevok. "V praxi nám to spôsobovalo veľké problémy," dodal Vážny. Ako príklad uviedol modernizáciu železničnej trate Žilina - Krásno nad Kysucou. Na tejto stavbe je uznaných vyfakturovaných prác za 600 mil. Sk a zrealizovaných prác za 850 mil. Sk. Dodávatelia tak nedostávajú platby za vykonanú prácu a začínajú mať finančné problémy. "Preto to chceme v skrátenom legislatívnom konaní, aby sme zamedzili takýmto nevhodným mechanizmom. Dodávateľ nám stavbu, alebo časť stavby, ktorú potrebujeme, postaví, my uznáme, že to prestaval, ale mu nezaplatíme. A on ešte musí odviesť DPH z vystavenej faktúry," poznamenal Vážny.
Ak EK žiadosť o podporu pre projekty v Operačnom programe Doprava neschváli, rezort dopravy bude podľa Vážneho hradiť náklady z vlastného rozpočtu. "Ani jedna stavba nie je taká, že by sme ju nepotrebovali. Pre nás je lepšie, keď je financovaná z eurofondov," uviedol ďalej Vážny. EK pre rezort dopravy zatiaľ schválila žiadosť na financovanie výstavby diaľnice D1 Sverepec - Vrtižer vo výške 263 mil. eur. Na modernizáciu železničnej trate Žilina - Krásno nad Kysucou by mala schváliť okolo 133 mil. eur. Podporiť má aj stavbu rýchlocesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie, modernizáciu železnice Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce, či dostavbu železničnej zriaďovacej stanice v Tepličke. Pribudnúť má aj žiadosť o podporu pre mobilné železničné prostriedky. Vážny si želá, aby do konca prvého polroka boli schválené štyri veľké žiadosti a predložených bolo sedem žiadostí o podporu.
SITA