|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. mája 2009
Kabinet schválil plán predchádzania diskriminácii
Súdne riešenie diskriminačných sporov sa v súčasnosti nevyužíva v dostatočnej miere. Viacero takýchto konaní skončilo v neprospech údajne diskriminovaných osôb. Konštatuje sa to v akčnom pláne ...
Zdieľať
Bratislava 13. mája (WEBNOVINY) - Súdne riešenie diskriminačných sporov sa v súčasnosti nevyužíva v dostatočnej miere. Viacero takýchto konaní skončilo v neprospech údajne diskriminovaných osôb. Konštatuje sa to v akčnom pláne predchádzania všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie na obdobie rokov 2009 – 2011. Materiál, ktorý obsahuje úlohy rezortov ako problémy s diskrimináciou riešiť, dnes schválila vláda.
V oblasti súdnictva, ale aj v širokej verejnosti je súdne riešenie diskriminácie podľa autorov materiálu nedostatočne propagované a mnohí aktéri nemajú ešte v tejto oblasti dostatočné skúsenosti ani vedomosti. Okrem toho je často odradzujúcim faktorom výška súdnych poplatkov a odmien advokátom a veľmi neistý výsledok. Právo zastupovania pred súdom má pritom aj Slovenské národné stredisko pre ľudské práva (SNSĽP), ktoré túto činnosť vykonáva bezplatne.
Podľa schváleného materiálu treba prípadom diskriminácie venovať osobitú pozornosť rovnako na súdoch, ako aj v činnosti štátnej a verejnej správy. Antidiskriminačný zákon, sa má efektívne využívať v súdnych sporoch a ostatných formách riešenia sporov vrátane mediácie.
Do antidiskriminačnej práce sa má účinne zapájať aj verejný ochranca práv. Jeho kancelária má okrem skúmania a vybavovania podnetov podozrenia z prejavov diskriminácie aj ďalšiu úlohu - prostredníctvom siete detských spolupracovníkov (detských ombudsmanov) predchádzať násiliu páchanému na deťoch v školách.
Rovnako rezort vnútra má za úlohu dôsledne vybavovať sťažnosti, ak ide o podozrenie z diskriminácie, prokuratúra má zas kontrolovať zákonnosť pri vybavovaní trestných spisov o rasovo motivovaných trestných činoch.
V roku 2007 na Slovensku evidovali 155 trestných činov s rasovým motívom. Objasnených bolo 88 trestných činov, čo je 56,8 percenta. Zistených bolo celkom 125 páchateľov, z toho 11 osôb bolo maloletých a 39 osôb bolo mladistvých. V roku 2008 sa do evidencie dostalo 213 trestných činov s rasovým motívom. Objasnených bolo 132 trestných činov, čo je 62 percent. Zistených bolo celkom 218 páchateľov, z toho 12 osôb bolo maloletých a 57 osôb bolo mladistvých. Od minulého roka pôsobí pod Ministerstvom vnútra SR Multidisciplinárna integrovaná skupina zameraná na elimináciu rasovo motivovanej trestnej činnosti a extrémizmu.
Divácke násilie počas športových podujatí treba podľa autorov akčného plánu riešiť aj intenzívnejším zapojením športových klubov a spoluprácou s funkcionármi a združeniami fanúšikov. Z programu Fare už bol vydaný školiaci manuál s názvom „Rasistické a neonacistické symboly vo futbale“, určený pre bezpečnostných pracovníkov a usporiadateľov.
V akčnom pláne je uvedené, že chýbajú poznatky o špecifikách násilia páchaného na rómskych ženách, starších ženách, ženách so zdravotným postihnutím, ženách - migrantkách, najmä zo strany intímneho partnera či pri medzigeneračnom domácom násilí. Získané údaje by podľa autorov pomohli zlepšiť cielenosť programov, ktoré majú slúžiť v boji proti diskriminácii. Zákon o ochrane osobných údajov zakazuje zber a analýzu citlivých osobných údajov o veku, pohlaví, príslušnosti k národnostnej menšine alebo etnickej skupine či sexuálnej orientácii. Autori však upozorňujú, že zákon zároveň pripúšťa, že za veľmi určitých podmienok je možné takéto údaje získavať a účelovo spracovať, a preto treba stanoviť metódu ako takéto informácie zákonným spôsobom zbierať.
V materiáli sú spomenuté aj opatrenia na integráciu príslušníkov národnostných menšín a etnických skupín. Medzi úlohami integrácie v akčnom pláne je napríklad podpora sociálneho začlenenia ľudí ohrozených sociálnym vylúčením, predovšetkým zameraná na rómske komunity, ako aj vytváranie rovnosti príležitostí v prístupe na trh práce a podpora integrácie znevýhodnených skupín na trhu práce.
SITA
V oblasti súdnictva, ale aj v širokej verejnosti je súdne riešenie diskriminácie podľa autorov materiálu nedostatočne propagované a mnohí aktéri nemajú ešte v tejto oblasti dostatočné skúsenosti ani vedomosti. Okrem toho je často odradzujúcim faktorom výška súdnych poplatkov a odmien advokátom a veľmi neistý výsledok. Právo zastupovania pred súdom má pritom aj Slovenské národné stredisko pre ľudské práva (SNSĽP), ktoré túto činnosť vykonáva bezplatne.
Podľa schváleného materiálu treba prípadom diskriminácie venovať osobitú pozornosť rovnako na súdoch, ako aj v činnosti štátnej a verejnej správy. Antidiskriminačný zákon, sa má efektívne využívať v súdnych sporoch a ostatných formách riešenia sporov vrátane mediácie.
Do antidiskriminačnej práce sa má účinne zapájať aj verejný ochranca práv. Jeho kancelária má okrem skúmania a vybavovania podnetov podozrenia z prejavov diskriminácie aj ďalšiu úlohu - prostredníctvom siete detských spolupracovníkov (detských ombudsmanov) predchádzať násiliu páchanému na deťoch v školách.
Rovnako rezort vnútra má za úlohu dôsledne vybavovať sťažnosti, ak ide o podozrenie z diskriminácie, prokuratúra má zas kontrolovať zákonnosť pri vybavovaní trestných spisov o rasovo motivovaných trestných činoch.
V roku 2007 na Slovensku evidovali 155 trestných činov s rasovým motívom. Objasnených bolo 88 trestných činov, čo je 56,8 percenta. Zistených bolo celkom 125 páchateľov, z toho 11 osôb bolo maloletých a 39 osôb bolo mladistvých. V roku 2008 sa do evidencie dostalo 213 trestných činov s rasovým motívom. Objasnených bolo 132 trestných činov, čo je 62 percent. Zistených bolo celkom 218 páchateľov, z toho 12 osôb bolo maloletých a 57 osôb bolo mladistvých. Od minulého roka pôsobí pod Ministerstvom vnútra SR Multidisciplinárna integrovaná skupina zameraná na elimináciu rasovo motivovanej trestnej činnosti a extrémizmu.
Divácke násilie počas športových podujatí treba podľa autorov akčného plánu riešiť aj intenzívnejším zapojením športových klubov a spoluprácou s funkcionármi a združeniami fanúšikov. Z programu Fare už bol vydaný školiaci manuál s názvom „Rasistické a neonacistické symboly vo futbale“, určený pre bezpečnostných pracovníkov a usporiadateľov.
V akčnom pláne je uvedené, že chýbajú poznatky o špecifikách násilia páchaného na rómskych ženách, starších ženách, ženách so zdravotným postihnutím, ženách - migrantkách, najmä zo strany intímneho partnera či pri medzigeneračnom domácom násilí. Získané údaje by podľa autorov pomohli zlepšiť cielenosť programov, ktoré majú slúžiť v boji proti diskriminácii. Zákon o ochrane osobných údajov zakazuje zber a analýzu citlivých osobných údajov o veku, pohlaví, príslušnosti k národnostnej menšine alebo etnickej skupine či sexuálnej orientácii. Autori však upozorňujú, že zákon zároveň pripúšťa, že za veľmi určitých podmienok je možné takéto údaje získavať a účelovo spracovať, a preto treba stanoviť metódu ako takéto informácie zákonným spôsobom zbierať.
V materiáli sú spomenuté aj opatrenia na integráciu príslušníkov národnostných menšín a etnických skupín. Medzi úlohami integrácie v akčnom pláne je napríklad podpora sociálneho začlenenia ľudí ohrozených sociálnym vylúčením, predovšetkým zameraná na rómske komunity, ako aj vytváranie rovnosti príležitostí v prístupe na trh práce a podpora integrácie znevýhodnených skupín na trhu práce.
SITA