BRATISLAVA 16. januára (WEBNOVINY) - Cieľom dopravnej politiky Slovenskej republiky v leteckej doprave je zabezpečovanie trvalo udržateľného rozvoja narastajúcich dopravných služieb v požadovanej kvalite, pri súčasnom regulovaní vplyvu na životné prostredie. Vyplýva to z koncepcie rozvoja leteckej dopravy na Slovensku do roku 2010, ktorú vláda schválila na svojom stredajšom zasadnutí.
Túto koncepciu však nie je možné podľa jej predkladateľa, ministerstva dopravy, zamieňať s obchodným plánom leteckej spoločnosti alebo generálnym plánom letiska. Jej cieľom nie je dosiahnutie vopred stanoveného cieľového počtu prepravených cestujúcich a objemu nákladu za rok, ale vytvorenie predpokladov pre uvedenú mobilitu. Koncepčným riešením rezortu v oblasti rozvoja leteckej dopravy je celkové rozvíjanie civilného letectva a zdokonaľovanie inštitucionálneho zabezpečenia regulácie a priorít v oblasti leteckej dopravy v celej jej škále.
Ministerstvo dopravy neodporúča podľa uvedenej koncepcie podporiť vytvorenie národného leteckého dopravcu zo zdrojov štátu, pretože priama štátna pomoc dopravcovi v krajinách Európskej únie nie je možná. Prevziať priame finančné bremeno zakladania leteckého dopravcu štátu totiž znemožňujú licenčná politika, jej liberalizácia, či pravidlá hospodárskej súťaže a štátnej pomoci platné v únii. Založenie nového leteckého dopravcu pre poskytovanie pravidelných leteckých dopravných služieb s určitou kritickou sieťou a kapacitou, ktorá by po troch až štyroch rokoch umožnila vyrovnané hospodárenie, by si podľa predbežných prepočtov vyžiadalo náklady 4 mld. Sk.
"Pokiaľ by zakladal takéhoto dopravcu štát, alebo by bol založený zo zdrojov verejného financovania, bolo by to v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže EÚ," konštatuje koncepcia. "Transparentná priama pomoc existujúcim slovenským dopravcom je možnou cestou zvýhodnenia podmienok pri začatí obchodnej prevádzky na nových trasách a cieľových bodoch," pripustil rezort dopravy. Podľa ministerstva by to bolo možné poskytnutím zvýhodnených podmienok po dosiahnutí určitých objemov, či prideľovaním vhodných časových intervalov na letiskách, tzv. slotov, a tiež garantovaním existujúcich časových intervalov, ktoré už slovenský dopravca má. Nepriamu pomoc by mohlo poskytnúť Ministerstvo hospodárstva SR podporovaním aktívneho cestovného ruchu.
SITA