|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
04. mája 2011
Kabinet prerušil rokovanie o nových sadzbách mýta
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predložil na stredajšie zasadnutie vlády opakovane správu o postupe prípravy nových sadzieb mýta a optimalizácie siete vymedzených úsekov pozemných ...
Zdieľať
Foto: SITABRATISLAVA 4. mája (WEBNOVINY) - Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predložil na stredajšie zasadnutie vlády opakovane správu o postupe prípravy nových sadzieb mýta a optimalizácie siete vymedzených úsekov pozemných komunikácií podliehajúcich spoplatneniu mýtom. Členovia kabinetu však rokovanie o tejto téme prerušili, na zasadnutí vlády minulý týždeň bol tento materiál vypustený. Rezort dopravy plánuje od budúceho roka zaviesť nové sadzby mýta pre automobily nad 3,5 tony a zároveň rozšíriť platenie mýta na väčšinu ciest prvej triedy. Počet spoplatnených úsekov by mal byť už od júna tohto roka nižší spojením kratších úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov. Natrvalo má byť pritom zachovaný systém tranzitného ticketingu, čiže náhradného platenia mýta dopravcami na určených tranzitných trasách cez Slovensko. "Optimalizácia siete spoplatnených ciest a nové sadzby mýta od budúceho roka súvisia aj s celkovým prehodnotením mýtneho systému," zdôvodnil Figeľ prerušenie rokovania vlády o mýte.
Minister má vláde predložiť ešte informácie týkajúce sa úpravy zmluvy s prevádzkovateľom mýtneho systému, spoločnosťou SkyToll, a.s. "Sú to viaceré okruhy tém, ktoré súvisia napríklad so splátkami za inštaláciu systému alebo prevádzkové náklady a niektoré špecifické otázky," dodal. Figeľ zdôraznil, že cieľom pripravovaných zmien vo fungovaní mýtneho systému je, aby bol optimalizovaný, efektívnejší a spravodlivejší. Nové sadzby mýta musia byť podľa neho konkurencieschopné aj primerané pre autodopravcov.
Figeľ zatiaľ negarantuje, či sa mýtne poplatky pre dopravcov znížia
Figeľ zatiaľ nevedel povedať, koľko úsekov bude po novom celkovo spoplatnených namiesto súčasných 1 631 a koľko ich pribudne na cestách prvej triedy. "To ešte nie je uzavreté," uviedol. Zatiaľ nemohol garantovať, či sa mýtne poplatky pre dopravcov znížia. Na otázky, či plánované zmeny neznížia príjmy z výberu mýta, minister odvetil, že na mýte zarába dominantne prevádzkovateľ. "Príliš veľká hustota operácií je skôr výhodou pre prevádzkovateľa. Je to zdanlivá výhoda pre štát. V skutočnosti je systém takto prevádzkovaný drahší. "Chceme ho zlacniť, optimalizovať a urobiť efektívnejším pre účel, ktorý má spĺňať," dodal Figeľ. S tým podľa neho súvisí spomínané prehodnotenie zmluvného vzťahu s prevádzkovateľom mýtneho systému.
Cieľom zavedenia nových sadzieb mýta je podľa rezortu dopravy spravodlivejšie uplatňovanie princípu, že užívateľ a znečisťovateľ ciest platí. Má sa tým zároveň zabezpečiť najmä podpora využívania ekologických vozidiel a zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Optimalizácia spoplatnených úsekov v podobe jej rozšírenia má umožniť spravodlivejší výber mýta, zamedziť obchádzaniu spoplatnenej siete a minimalizovať dodatočné náklady Národnej diaľničnej spoločnosti.
Ministerstvo dopravy chce spájaním kratších mýtnych úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov spoplatnených vozidiel minimalizovať výpadky príjmov z výberu mýta a zároveň výrazne eliminovať náklady na dodatočné transakcie za prejdené úseky. Náklady na mýtny systém vlani, v prvom roku jeho prevádzky, vzrástli o takmer 14,5 mil. eur. Z toho skoro 2 mil. eur tvorili zvýšené náklady na transakcie nad rámec zmluvy z dôvodu rozdelenia spoplatnenej siete z 1 000 úsekov na viac ako 1 600 úsekov. Pripravovaná novela vyhlášky z roku 2009, ktorá vymedzuje úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy pre výber mýta, by s uvedenou úpravou mala nadobudnúť účinnosť 1. júna 2011.
Nové sadzby a rozsah spoplatnenej siete chcú pripraviť do 30. júna
"Spoplatnenie väčšiny ciest I. triedy zabezpečí, že nákladná doprava sa nebude účelovo presúvať na nespoplatnené cesty I. triedy. Tento stav dnes spôsobuje ich neprimerané zaťažovanie a teda aj zvýšené náklady na ich údržbu," tvrdí ministerstvo dopravy. Mýtne sadzby sa môžu upravovať prvýkrát po dvoch rokoch prevádzky mýtneho systému, teda najskôr od začiatku roka 2012. Optimalizácia spoplatnenej siete a zavedenie nových sadzieb mýta si vyžiada prípravu príslušných noviel nariadenia vlády i vyhlášky ministerstva dopravy s platnosťou od 1. januára budúceho roka. Pripravované zavedenie nových sadzieb mýta musí ministerstvo dopravy oznámiť Európskej komisii najmenej štyri mesiace vopred, teda do 31. augusta tohto roka. Nové sadzby a rozsah spoplatnenej siete chce rezort dopravy pripraviť do 30. júna. Prerokovať návrhy v rámci komisie pre efektívnosť výberu mýta so zástupcami dopravcov plánuje do 31. júla. Dovtedy chce aj začať legislatívny proces noviel príslušného nariadenia vlády a rezortnej vyhlášky, aby začali platiť od budúceho roka. Ministerstvo dopravy pripravuje od októbra do konca tohto roka mediálnu kampaň zameranú na informovanie dopravcov a širokej verejnosti o pripravovaných zmenách v mýtnom systéme.
Minister má vláde predložiť ešte informácie týkajúce sa úpravy zmluvy s prevádzkovateľom mýtneho systému, spoločnosťou SkyToll, a.s. "Sú to viaceré okruhy tém, ktoré súvisia napríklad so splátkami za inštaláciu systému alebo prevádzkové náklady a niektoré špecifické otázky," dodal. Figeľ zdôraznil, že cieľom pripravovaných zmien vo fungovaní mýtneho systému je, aby bol optimalizovaný, efektívnejší a spravodlivejší. Nové sadzby mýta musia byť podľa neho konkurencieschopné aj primerané pre autodopravcov.
Figeľ zatiaľ negarantuje, či sa mýtne poplatky pre dopravcov znížia
Figeľ zatiaľ nevedel povedať, koľko úsekov bude po novom celkovo spoplatnených namiesto súčasných 1 631 a koľko ich pribudne na cestách prvej triedy. "To ešte nie je uzavreté," uviedol. Zatiaľ nemohol garantovať, či sa mýtne poplatky pre dopravcov znížia. Na otázky, či plánované zmeny neznížia príjmy z výberu mýta, minister odvetil, že na mýte zarába dominantne prevádzkovateľ. "Príliš veľká hustota operácií je skôr výhodou pre prevádzkovateľa. Je to zdanlivá výhoda pre štát. V skutočnosti je systém takto prevádzkovaný drahší. "Chceme ho zlacniť, optimalizovať a urobiť efektívnejším pre účel, ktorý má spĺňať," dodal Figeľ. S tým podľa neho súvisí spomínané prehodnotenie zmluvného vzťahu s prevádzkovateľom mýtneho systému.
Cieľom zavedenia nových sadzieb mýta je podľa rezortu dopravy spravodlivejšie uplatňovanie princípu, že užívateľ a znečisťovateľ ciest platí. Má sa tým zároveň zabezpečiť najmä podpora využívania ekologických vozidiel a zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Optimalizácia spoplatnených úsekov v podobe jej rozšírenia má umožniť spravodlivejší výber mýta, zamedziť obchádzaniu spoplatnenej siete a minimalizovať dodatočné náklady Národnej diaľničnej spoločnosti.
Ministerstvo dopravy chce spájaním kratších mýtnych úsekov s vysokým podielom tranzitných prejazdov spoplatnených vozidiel minimalizovať výpadky príjmov z výberu mýta a zároveň výrazne eliminovať náklady na dodatočné transakcie za prejdené úseky. Náklady na mýtny systém vlani, v prvom roku jeho prevádzky, vzrástli o takmer 14,5 mil. eur. Z toho skoro 2 mil. eur tvorili zvýšené náklady na transakcie nad rámec zmluvy z dôvodu rozdelenia spoplatnenej siete z 1 000 úsekov na viac ako 1 600 úsekov. Pripravovaná novela vyhlášky z roku 2009, ktorá vymedzuje úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy pre výber mýta, by s uvedenou úpravou mala nadobudnúť účinnosť 1. júna 2011.
Nové sadzby a rozsah spoplatnenej siete chcú pripraviť do 30. júna
"Spoplatnenie väčšiny ciest I. triedy zabezpečí, že nákladná doprava sa nebude účelovo presúvať na nespoplatnené cesty I. triedy. Tento stav dnes spôsobuje ich neprimerané zaťažovanie a teda aj zvýšené náklady na ich údržbu," tvrdí ministerstvo dopravy. Mýtne sadzby sa môžu upravovať prvýkrát po dvoch rokoch prevádzky mýtneho systému, teda najskôr od začiatku roka 2012. Optimalizácia spoplatnenej siete a zavedenie nových sadzieb mýta si vyžiada prípravu príslušných noviel nariadenia vlády i vyhlášky ministerstva dopravy s platnosťou od 1. januára budúceho roka. Pripravované zavedenie nových sadzieb mýta musí ministerstvo dopravy oznámiť Európskej komisii najmenej štyri mesiace vopred, teda do 31. augusta tohto roka. Nové sadzby a rozsah spoplatnenej siete chce rezort dopravy pripraviť do 30. júna. Prerokovať návrhy v rámci komisie pre efektívnosť výberu mýta so zástupcami dopravcov plánuje do 31. júla. Dovtedy chce aj začať legislatívny proces noviel príslušného nariadenia vlády a rezortnej vyhlášky, aby začali platiť od budúceho roka. Ministerstvo dopravy pripravuje od októbra do konca tohto roka mediálnu kampaň zameranú na informovanie dopravcov a širokej verejnosti o pripravovaných zmenách v mýtnom systéme.