|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
12. marca 2010
Jedna z najvzrušujúcejších sezón začne v Bahrajne
Podľa mnohých najvzrušujúcejšia, najočakávanejšia, najvyrovnanejšia a pravdepodobne najsledovanejšia sezóna majstrovstiev sveta formuly 1 v histórii sa ...
Zdieľať
Veľká cena Bahrajnu - Sakhir Foto: SITA/AP
LONDÝN 10. marca (WEBNOVINY) - Podľa mnohých najvzrušujúcejšia, najočakávanejšia, najvyrovnanejšia a pravdepodobne najsledovanejšia sezóna majstrovstiev sveta formuly 1 v histórii sa začne v nedeľu v Bahrajne. Kombinácia nových jazdcov v jednotlivých monopostoch, nových tímov, nových pravidiel, nového bodovania a návratu legendárneho Michaela Schumachera zvyšuje atraktivitu seriálu devätnástich pretekov, ktorý sa začne v bahrajnskom Sakhire a po ceste okolo celého sveta sa na záver vráti opäť do oblasti Perzského zálivu, keď vyvrcholí v Abú Zabí.
Po troch sezónach pauzy sa do sveta najrýchlejších kolies vracia Michael Schumacher. Ferrari ho na jeho žiadosť uvoľnilo a sedemnásobný majster sveta sa opäť stretne s Rossom Brawnom, tentoraz v novom tíme Mercedes. Nemecká automobilka kúpila doteraz úspešný tím Brawn GP, ktorý v minulej sezóne získal Pohár konštruktérov a v jeho aute sa k titulu majstra sveta prepracoval Jenson Button. Brit po majstrovskej sezóne zmenil zamestnávateľa a v novom ročníku bude titul obhajovať v kokpite McLarenu, kde vytvorí dvojičku so šampiónom 2008 Lewisom Hamiltonom. McLaren tak bude mať veľmi kvalitné jazdecké zloženie. Posledná skúsenosť v McLarene s dvoma ambicióznymi pilotmi však nedopadla dobre. V roku 2007 mali Fernando Alonso a Hamilton k dispozícii najlepšie auto, no k Poháru konštruktérov nedokázali pridať cennejší jazdecký titul, keďže ich vzájomný súboj ďaleko za hranicou fair play využil Kimi Räikkönen z Ferrari a oboch o bod predstihol. "Jenson vie, čo u nás môže čakať. Takže nebude sklamaný," konštatoval šéf McLarenu Martin Whitmarsh a pokračoval: "Uvidíme, ktorý z jazdcov bude nespokojný, keď sa bude lámať sezóna. Jeden z nich to určite bude. Ten, ktorý bude zdolávaný svojím tímovým kolegom." Button však svoje možnosti pozná: "Naše šance sú dobré. Dôverujem svojej schopnosti vybudovať okolo seba dobrý tím podobne ako pred rokom. Nikdy nevieš, ako to naozaj bude, kým neodjazdíš niekoľko pretekov. Je ťažké odhadnúť, kde bude naše miesto." Dvadsaťpäťročný Hamilton chce v tíme dobré vzťahy, no jasne dáva najavo, že túži mať späť v minulom roku stratený majstrovský titul: "Nemám problém podať ruku tímovému kolegovi, ktorý ma porazí v pretekoch, a tešiť sa z jeho víťazstva. Môžem v prospech tímového kolegu prísť o veľkú cenu, no nie o titul majstra sveta."
Na stratené pozície sa chce vrátiť Ferrari, ktoré namiesto Kimiho Räikkönena angažovalo k Felipemu Massovi dvojnásobného majstra sveta Fernanda Alonsa. "Chápem, že ľudia môžu byť sklamaní, ak sa nestanem majstrom sveta, ale ja osobne to vidím inak. Je to šport, aj Real Madrid či FC Barcelona majú najlepšie futbalové tímy na svete, a napriek tomu nemusia vyhrať Ligu majstrov alebo nejaký zápas. Neúspech v šampionáte by bol absolútne logický a nebudem ho brať ako sklamanie," povedal bývalý pilot Renaultu a McLarenu Alonso. Medzi ašpirantami na popredné pozície netreba zabúdať ani na Red Bull, u ktorého zostal ďalší Nemec Sebastian Vettel.
Schumacher sa v tíme Mercedes stretne s Nicom Rosbergom, ktorý mal v čase jeho debutu v F1 v roku 1991 na okruhu Spa-Francorchamps iba šesť rokov. Prvé testy začiatkom roka 2010 ukazovali schopnosť stajne držať krok s McLarenom, Red Bullom či práve tímom z Maranella, Michael Schumacher bol vo svojich vyjadreniach spočiatku opatrný. "V prvom rade to celé vnímam ako trojročný proces. Po druhé, najdôležitejšie bude, čo sa stane na konci sezóny, a nie na jej začiatku. Nie sme v pozícii, aby sme sa začali niečoho obávať, keď nevyhrávame prvé dvoje preteky. Keď budeme zaostávať v každom kole za zvyškom štartového poľa dve sekundy, potom si poviem: ´Dobre, musíme niečo zmeniť´," skonštatoval rodák z Hürth Hermülheimu. Schumacher uvítal určité zmeny v kolotoči F1 oproti minulosti, vďaka ktorým získa viac času na rodinu. "Myslím si, že ma čaká oveľa menej cestovania a strávim menej dní mimo domova, ako som bol zvyknutý. Dúfam, že na konci sezóny to celé veľmi ocením. Vlastne to bol tiež jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodol pre návrat," vyhlásil Nemec a na záver odhodlane dodal: "Prišiel som, aby som bojoval o víťazstvá. Som si istý, že na to máme. A či sa nám to podarí dosiahnuť alebo nie, to uvidíme."
V seriáli F1 sa opäť objaví meno Senna a tím Lotus, prvýkrát v nej bude pretekať Rus, na štartovom rošte bude dvanásť a možno aj trinásť tímov, ak nájdu v USF1 potrebné financie. Oproti poslednej sezóne prišlo k viacerým zmenám pravidiel. Tankovanie počas pretekov bude zakázané, tímy sa už pri predbiehaní nebudú môcť spoliehať na rôzne stratégie s hmotnosťou auta. Zastávky u mechanikov sú povolené len na výmeny pneumatík, ktoré budú jedným z kľúčových faktorov pri vývoji pretekov. Jazdci však po novom budú môcť využívať aj užšie hladké pneumatiky, predné budú môcť byť v porovnaní s vlaňajškom užšie o 25 mm. Mení sa aj systém bodovania. Za víťazstvo bude 25 bodov, 18 bodov dostane druhý muž v cieli a 15 tretí. Za ďalšie priečky si jazdci delia po 12, 10, 8, 6, 4, 2 a 1 bod.
Najlepší desiati jazdci v kvalifikácii musia odštartovať na rovnakých zmesiach pneumatík, aké používali v tretej časti kvalifikácie. Namiesto štrnástich súborov pneumatík budú tímy operovať počas súťažného víkendu iba jedenástimi. Zmenila sa aj maximálna váha monopostov zo 605 kg na 620 kg, keďže palivové nádrže sú väčšie. Ďalšou zmenou je nariadenie, že po vynesení trestu penalizácie musia pretekári zamieriť na povinnú zastávku už po dvoch kolách, nie po troch.
V nedeľu sa v Bahrajne uskutočnia preteky MS F1 siedmykrát v histórii. Maličký ostrovný štátik na západnom pobreží Perzského zálivu figuruje v itinerári MS F1 iba od roku 2004, keďže tamojší okruh v Sakhire oficiálne otvorili až 17. marca 2004. Premiérové preteky vyhral Michael Schumacher na Ferrari, ďalšie dva ročníky ovládol Španiel Fernando Alonso, potom sa dvakrát tešil Felipe Massa na Ferrari a vlani Jenson Button na Brawne. "Bahrajn bol vždy mojou obľúbenou traťou. Má úžasne rýchle a plynulé sekcie, ktoré vyhovujú môjmu jazdeckému štýlu a dovoľujú mi ísť na limite auta. Je to dobrý okruh na predbiehanie, najmä zákruta po dlhej rovinke, kde sa brzdí z rýchlosti viac ako 300 km/h a radí sa zo siedmeho prevodového stupňa na prvý. Jazdci tu majú sklon ísť na brzdy skôr, no keď má človek odvahu, môže veľa získať. Istota pri brzdení je kľúčom k rýchlym kolám. Musíte dôverovať autu a mať úplnú istotu, že zostanete efektívny," uviedol o okruhu Jenson Button.
Okruh pri bahrajnskom hlavnom meste Manama je postavený priamo v púšti, a tak najväčším problémom technikov všetkých tímov je piesok. Dôležitú úlohu bude zohrávať opotrebovanie pneumatík a bŕzd. Projektantom moderného areálu v Sakhire bol známy Nemec Hermann Tilke. Postavili ho za 16 mesiacov a náklady na jeho výstavbu boli 150 miliónov amerických dolárov. Trať s pätnástimi zákrutami (6 ľavotočivých, 9 pravotočivých) meria 5,417 km. Na tribúny sa zmestí 45 000 divákov.
SITA, AFP
Po troch sezónach pauzy sa do sveta najrýchlejších kolies vracia Michael Schumacher. Ferrari ho na jeho žiadosť uvoľnilo a sedemnásobný majster sveta sa opäť stretne s Rossom Brawnom, tentoraz v novom tíme Mercedes. Nemecká automobilka kúpila doteraz úspešný tím Brawn GP, ktorý v minulej sezóne získal Pohár konštruktérov a v jeho aute sa k titulu majstra sveta prepracoval Jenson Button. Brit po majstrovskej sezóne zmenil zamestnávateľa a v novom ročníku bude titul obhajovať v kokpite McLarenu, kde vytvorí dvojičku so šampiónom 2008 Lewisom Hamiltonom. McLaren tak bude mať veľmi kvalitné jazdecké zloženie. Posledná skúsenosť v McLarene s dvoma ambicióznymi pilotmi však nedopadla dobre. V roku 2007 mali Fernando Alonso a Hamilton k dispozícii najlepšie auto, no k Poháru konštruktérov nedokázali pridať cennejší jazdecký titul, keďže ich vzájomný súboj ďaleko za hranicou fair play využil Kimi Räikkönen z Ferrari a oboch o bod predstihol. "Jenson vie, čo u nás môže čakať. Takže nebude sklamaný," konštatoval šéf McLarenu Martin Whitmarsh a pokračoval: "Uvidíme, ktorý z jazdcov bude nespokojný, keď sa bude lámať sezóna. Jeden z nich to určite bude. Ten, ktorý bude zdolávaný svojím tímovým kolegom." Button však svoje možnosti pozná: "Naše šance sú dobré. Dôverujem svojej schopnosti vybudovať okolo seba dobrý tím podobne ako pred rokom. Nikdy nevieš, ako to naozaj bude, kým neodjazdíš niekoľko pretekov. Je ťažké odhadnúť, kde bude naše miesto." Dvadsaťpäťročný Hamilton chce v tíme dobré vzťahy, no jasne dáva najavo, že túži mať späť v minulom roku stratený majstrovský titul: "Nemám problém podať ruku tímovému kolegovi, ktorý ma porazí v pretekoch, a tešiť sa z jeho víťazstva. Môžem v prospech tímového kolegu prísť o veľkú cenu, no nie o titul majstra sveta."
Na stratené pozície sa chce vrátiť Ferrari, ktoré namiesto Kimiho Räikkönena angažovalo k Felipemu Massovi dvojnásobného majstra sveta Fernanda Alonsa. "Chápem, že ľudia môžu byť sklamaní, ak sa nestanem majstrom sveta, ale ja osobne to vidím inak. Je to šport, aj Real Madrid či FC Barcelona majú najlepšie futbalové tímy na svete, a napriek tomu nemusia vyhrať Ligu majstrov alebo nejaký zápas. Neúspech v šampionáte by bol absolútne logický a nebudem ho brať ako sklamanie," povedal bývalý pilot Renaultu a McLarenu Alonso. Medzi ašpirantami na popredné pozície netreba zabúdať ani na Red Bull, u ktorého zostal ďalší Nemec Sebastian Vettel.
Schumacher sa v tíme Mercedes stretne s Nicom Rosbergom, ktorý mal v čase jeho debutu v F1 v roku 1991 na okruhu Spa-Francorchamps iba šesť rokov. Prvé testy začiatkom roka 2010 ukazovali schopnosť stajne držať krok s McLarenom, Red Bullom či práve tímom z Maranella, Michael Schumacher bol vo svojich vyjadreniach spočiatku opatrný. "V prvom rade to celé vnímam ako trojročný proces. Po druhé, najdôležitejšie bude, čo sa stane na konci sezóny, a nie na jej začiatku. Nie sme v pozícii, aby sme sa začali niečoho obávať, keď nevyhrávame prvé dvoje preteky. Keď budeme zaostávať v každom kole za zvyškom štartového poľa dve sekundy, potom si poviem: ´Dobre, musíme niečo zmeniť´," skonštatoval rodák z Hürth Hermülheimu. Schumacher uvítal určité zmeny v kolotoči F1 oproti minulosti, vďaka ktorým získa viac času na rodinu. "Myslím si, že ma čaká oveľa menej cestovania a strávim menej dní mimo domova, ako som bol zvyknutý. Dúfam, že na konci sezóny to celé veľmi ocením. Vlastne to bol tiež jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodol pre návrat," vyhlásil Nemec a na záver odhodlane dodal: "Prišiel som, aby som bojoval o víťazstvá. Som si istý, že na to máme. A či sa nám to podarí dosiahnuť alebo nie, to uvidíme."
V seriáli F1 sa opäť objaví meno Senna a tím Lotus, prvýkrát v nej bude pretekať Rus, na štartovom rošte bude dvanásť a možno aj trinásť tímov, ak nájdu v USF1 potrebné financie. Oproti poslednej sezóne prišlo k viacerým zmenám pravidiel. Tankovanie počas pretekov bude zakázané, tímy sa už pri predbiehaní nebudú môcť spoliehať na rôzne stratégie s hmotnosťou auta. Zastávky u mechanikov sú povolené len na výmeny pneumatík, ktoré budú jedným z kľúčových faktorov pri vývoji pretekov. Jazdci však po novom budú môcť využívať aj užšie hladké pneumatiky, predné budú môcť byť v porovnaní s vlaňajškom užšie o 25 mm. Mení sa aj systém bodovania. Za víťazstvo bude 25 bodov, 18 bodov dostane druhý muž v cieli a 15 tretí. Za ďalšie priečky si jazdci delia po 12, 10, 8, 6, 4, 2 a 1 bod.
Najlepší desiati jazdci v kvalifikácii musia odštartovať na rovnakých zmesiach pneumatík, aké používali v tretej časti kvalifikácie. Namiesto štrnástich súborov pneumatík budú tímy operovať počas súťažného víkendu iba jedenástimi. Zmenila sa aj maximálna váha monopostov zo 605 kg na 620 kg, keďže palivové nádrže sú väčšie. Ďalšou zmenou je nariadenie, že po vynesení trestu penalizácie musia pretekári zamieriť na povinnú zastávku už po dvoch kolách, nie po troch.
V nedeľu sa v Bahrajne uskutočnia preteky MS F1 siedmykrát v histórii. Maličký ostrovný štátik na západnom pobreží Perzského zálivu figuruje v itinerári MS F1 iba od roku 2004, keďže tamojší okruh v Sakhire oficiálne otvorili až 17. marca 2004. Premiérové preteky vyhral Michael Schumacher na Ferrari, ďalšie dva ročníky ovládol Španiel Fernando Alonso, potom sa dvakrát tešil Felipe Massa na Ferrari a vlani Jenson Button na Brawne. "Bahrajn bol vždy mojou obľúbenou traťou. Má úžasne rýchle a plynulé sekcie, ktoré vyhovujú môjmu jazdeckému štýlu a dovoľujú mi ísť na limite auta. Je to dobrý okruh na predbiehanie, najmä zákruta po dlhej rovinke, kde sa brzdí z rýchlosti viac ako 300 km/h a radí sa zo siedmeho prevodového stupňa na prvý. Jazdci tu majú sklon ísť na brzdy skôr, no keď má človek odvahu, môže veľa získať. Istota pri brzdení je kľúčom k rýchlym kolám. Musíte dôverovať autu a mať úplnú istotu, že zostanete efektívny," uviedol o okruhu Jenson Button.
Okruh pri bahrajnskom hlavnom meste Manama je postavený priamo v púšti, a tak najväčším problémom technikov všetkých tímov je piesok. Dôležitú úlohu bude zohrávať opotrebovanie pneumatík a bŕzd. Projektantom moderného areálu v Sakhire bol známy Nemec Hermann Tilke. Postavili ho za 16 mesiacov a náklady na jeho výstavbu boli 150 miliónov amerických dolárov. Trať s pätnástimi zákrutami (6 ľavotočivých, 9 pravotočivých) meria 5,417 km. Na tribúny sa zmestí 45 000 divákov.
SITA, AFP